DNA match og geografi

Startet af Conni Holm Oppermann, 22 Jun 2019 - 19:57

Forrige emne - Næste emne

Conni Holm Oppermann

Jeg har taget en DNA test på mig selv og min moster.

Vi har 21,7% fælles DNA, hvilket er normalt, moster og niece imellem, har jeg læst.
Det, der undre mig, er at forskellen i vores DNA matches, i forhold til hvor vi kommer fra.

Jeg er 90.5% skandinav og 9,5% irer, skotte og waliser
Min moster er 63,7% skandinav, 34,8% nord og vesteuropæer og 1,5% østeuropæer.

Burde der ikke være noget nord og vesteuropæer i min DNA, når der er 34,8% i min mosters DNA?

Venlig hilsen
Conni Oppermann

Anders M. Petersen

Hej Conni!

Husk at disse etniticitets estimater hos FTDNA og MH virkeligt skal tages med et par håndfulde salt - det er ikke det vigtige udbytte af en DNA-test, med mindre man slet ikke har nogen stamtavle i forvejen.

Etniticitets estimatet er "dit DNA ligner DNA fra mennesker i disse lande" og på ingen måde en videnskabelig konklusion. Du kan derfor ikke lægge resultaterne sammen eller på anden måde forvente ens resultater for slægtninge - selv enæggede tvillinger kan få forskellige etniticitets estimater!

Derudover så er der reelt så lille DNA-forskel på "skandinav", DNA fra de britiske øer (der i stor grad blev koloniseret af Anglerne og senere i mindre grad af vikingerne) samt (nord)vesteuropæere at jeg ikke tror at man reelt kan skelne sikkert mellem dem. Havde du derimod en spansk eller græsk oldefar, så havde det nok slået noget mere entydigt igennem.

Jeg plejer at sige at etniticitets estimaterne giver mest mening for typiske amerikanere, der ikke har fået lavet en stamtavle, men som har en svensk farmor der var gift med en irsk farfar og hvor morfar var fra Sicilien og blev gift med en smuk pige der var halvt efterkommer efter en afrikansk slave og halvt indianer - der skal man nok kunne se et mere tydeligt etniticitets estimat!

Så mit råd er at kaste dig over dine DNA-matches og prøve at finde de fælles aner - det er dér man får noget ud af sin DNA-test! Men det tager bare tid og hårdt arbejde...

Hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Conni Holm Oppermann

Hej Anders

Tusinde tak for dit svar.
Det sætter jeg stor pris på :-)

God sommer
Vh
Conni