Søsgning af et selvmord

Startet af Line Kammer, 27 Jun 2019 - 20:54

Forrige emne - Næste emne

Line Kammer

Min tipoldefar døde i 1901 ved selvmord i Gullev, Houlbjerg sogn, Lysgaard herred.

Jeg vil rigtig gerne finde ud af lidt mere om hans død (Hvis det overhovedet er muligt) Men jeg ved ikke helt hvor jeg skal lede.


Jeg har fundet hans død i kirkebogen, her står der blot død ved selvmord. Og jeg har ikke kunnet finde en dødsattest. 




Men jeg skal på arkivet i næste måned, og vil rigtig gerne prøve at kigge i nogle arkivalier som kunne omhandle hans selvmord.



Hvilke slags arkivalier kunne dette mon være jeg skulle bestille? ;)

Ole Bech Knudsen

Hej,

Alle selvmord blev i perioden 1885 -1924 indberettet til Danmarks Statistik.

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=danmarks+statistik&b=rapporter+over+selvmord&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=348030&henid=348033&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Der findes hele 6 pakker på Rigsarkivet i Kbh. om selvmord i 1901.
Så hvis du ikke kender noget sagsnummer, kan det blive en sej eftersøgning.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Ole Bech Knudsen

Hej,

Du burde også kunne finde en rapport i politiprotokollen fra politimesteren i Lysgård - Hids herreder.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=lysg%C3%A5rd+hids+herred&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=522225&ngnid=2935922&heid=3833978&henid=3833978&epid=3833978&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Der findes 3 protokoller, der dækker 1901, nemlig nr. 5197, 5198 og 5199.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen


Line Kammer

Ole: Men ved du hvordan jeg finder frem til sagsnummeret? ;)
Jeg har prøvet at bestille de tre politiprotokoller, så må vi se om jeg er heldig ;)


Inge: Den har jeg også fundet, og overvejer at bestille. Desværre var jeg for sent ude med at bestille. Da jeg skal have det på arkivet i Viborg, og arkivaliet ligger på Rigsarkivet. Og de har desværre kørt sidste tur her inden sommerferien. Men hvis jeg ikke finder noget i politiprotokollerne, vil jeg prøve at bestille den fra sundhedsstyrelsen næste gang ;)

Ole Bech Knudsen

Hej,

Nej, jeg ved desværre ikke, hvordan du finder frem til sagsnummeret i Danmarks Statistik.
Prøv evt. at sende en forespørgsel til "Spørg Arkivaren" i København.

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Line Kammer

En lille update:

Jeg fandt ham heldigvis i Politiprotokollen, lige som jeg var ved at give op :) Mange tak for jeres hjælp