Kontakt: Danske Slægtsforskere                   Forum:

Spilleregler

Aktuelt Foreningen Forum Kilder Værktøjer Lokalforeninger Kontakt Andet
Hjælp Søg direkte i forum Søg i forum via Google Søg i gammelt forum Søg i gammelt forum via Google

Sider: [1]
  Udskriv  
Forfatter Emne: Død af "Sinds-Syge" 1886  (Læst 333 gange)
Mikkel Eide Eriksen [1174]
Medlem

Beskeder: 3.833

Print enkelt indl�g
« Dato: 28 Jun 2019 - 10:03 »

Hej!

Min ane Súsanna Poulsdatter i Fuglefjord (Færøerne) døde ifølge dødsattesten af Sinds-Syge, men attesten er ikke medico-legal og har ingen andre anmærkninger om årsagen. Hvad skal det betyde?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167632#371396,71126652

Begravelsen har intet at tilføje:
http://history.fo/index.php?id=12&L=192&imgid=49503&cHash=09d64b4963c521ef1dbc193ebd7b1c76

Hendes mand Jógvan Joensen "Jógvan i Lón" var død mange år før (1855).

mvh
Mikkel
Logget

Forsker pt. i Lindberg (Sverige/Kbh), Svane (Mors), Behringer (Alsace/Kbh/Bergen), Bortvig/Fleischer (Lolland/Falster). Desuden Gilleleje & Rågeleje generelt.

Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Aase Madsen [1866]
Medlem

Beskeder: 2.379

Print enkelt indl�g
« Svar #1 Dato: 28 Jun 2019 - 10:21 »

Jeg ville gå ud fra det var et selvmord.

I kirkebogen står der hun bor i Sydesdal og på dødsattesten står der også at hun er død i Fuglefjord.
Hun må være fundet i / ved Fuglefjord.
Logget

Venlig hilsen.
Aase Madsen
Medlem

Print enkelt indl�g
« Svar #2 Dato: 28 Jun 2019 - 10:50 »

Hej Aase

Ja, det tænker man jo, men så burde dødsattesten vel vise det? Jeg har tidligere set dødsattester fra selvmord i 1879 og 1881, og begge gange er de anmærkede med politiets tilladelse til begravelse på kirkegården.

Hun boede ganske rigtigt i Sydredal/Syðradalur på Kalsø/Kalsoy (ikke at forveklse med bygden af samme navn på Strømø/Streymoy). Fuglefjord/Fuglafjørður ligger i en bugt på Østerø/Eysturoy hvor hun teoretisk set godt kunne være drevet i land hvis hun havde druknet sig. På den anden side kan hun have været på besøg hos sin søn "Syðradals-Jógvan" Joensen, som boede i Fuglefjord (og iøvrigt druknede ved en ulykke i 1892).

https://goo.gl/maps/7buX8hrHjAsQTd4i7 (Sydredal er på øen stik øst for Fuglefjord)

mvh
Mikkel
Logget

Forsker pt. i Lindberg (Sverige/Kbh), Svane (Mors), Behringer (Alsace/Kbh/Bergen), Bortvig/Fleischer (Lolland/Falster). Desuden Gilleleje & Rågeleje generelt.

Aase Madsen [1866]
Medlem

Beskeder: 2.379

Print enkelt indl�g
« Svar #3 Dato: 28 Jun 2019 - 13:51 »

Kan det tænkes at "alle" har dækket over et selvmord?
Logget

Venlig hilsen.
Aase Madsen
Medlem

Print enkelt indl�g
« Svar #4 Dato: 28 Jun 2019 - 14:44 »

Tjo, men så skulle der vel stå "Alderdom" eller "Slag" eller noget på dødsattesten istedet...

mvh
Mikkel
Logget

grethe jensen [54801]
Bruger

Beskeder: 101

Print enkelt indl�g
« Svar #5 Dato: 28 Jun 2019 - 14:47 »

har du ledt efter avisomtale?
Mvh GJ
Logget
Medlem

Print enkelt indl�g
« Svar #6 Dato: 28 Jun 2019 - 15:14 »

Ja, men jegfinder ikke noget:
https://apps.infomedia.dk/AvisPortal2/da/fao

Skiftet er desværre heller ikke hjælpsomt:
Citat

mvh
Mikkel
Logget

grethe jensen [54801]
Bruger

Beskeder: 101

Print enkelt indl�g
« Svar #7 Dato: 28 Jun 2019 - 19:18 »

jeg taenkte kun paa mediestream jeg kendte ikke "dit" link til faeroeiske aviser; tak for det, jeg fandt noget brugbart"
Mvh GJ
Logget
Medlem

Print enkelt indl�g
« Svar #8 Dato: 28 Jun 2019 - 20:33 »

Velbekomme, Grethe Smiley

mvh
Mikkel
Logget

Sider: [1]
  Udskriv  

Gå til: