Hvilken "DNA-testudbyder" skal jeg vælge?

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 28 Jun 2019 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg har forsøgt at sætte mig lidt ind i denne relativ nye måde, at berige sin slægtsforskning på og jeg overvejer at investere i en DNA-TEST.

Men hvor er det klogest at få den foretaget? Skal det være det firma, der har de fleste medlemmer, flest slægtstræer eller hvad? Og hvem er det i øvrigt; MyHeritage, Ancestry, FTDNA, FamilyTree..........you name it :)

Min gamle far lever stadig (90 år) mens min mor er død. Kan jeg med fordel få lavet en DNA-TEST af ham og mig selv og hvilken type skal jeg i givet fald vælge?

En ting er jo at skulle betale for en test, men de fleste udbydere skal man jo samtidigt betale en mindre formue for et medlemsskab! Jeg er idag ikke medlem hos nogen af dem.


Mvh Theis

Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Lars Erik Bryld

FamilyTreeDNA tager ikke abonnement, og bl.a. derfor er det dét, jeg har valgt og dét, som de fleste herinde anbefaler.

Hvis du tager en FamilyFinder (autosomaltest) på både dig selv og din far, har du et solidt udgangspunkt for at se, på hvis side, du matcher andre, om det er gennem din far eller din mor.

Andre prøver behøver du ikke i første omgang. Y-DNA er lige godt for dig selv og din far, og den giver oftest ikke rigtig noget meget spændende (med visse undtagelser).

Theis Kongeskov Jensen

Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anders M. Petersen

Enig i FamilyFinder hos FTDNA som er uden abonnement efter at testen er betalt.

Resten af denne weekend er der 20$ rabat med koden PROJECTSFF, så du kun betaler 59$ + 13$ porto pr test. Det er en helt OK pris!

Husk at teste din far først!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Tak, Anders.
Jeg formoder at årsagen til, at min far bør testes først er, at min test så vil matches op imod hans................eller hvad?

mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anders M. Petersen

Hej Theis!

Nej - det er mere fordi en autosomal DNA test typisk kun kan "se" (matche) højest 6-8 generationer tilbage. Med din fars DNA kan du "se" en generation længere tilbage end med dit eget DNA. Ligeledes vil du vil senere kunne bruge hans DNA til at skelne dine egne matches mellem din fædrende og mødrende side.

Det har givet mig langt flere brugbare matches at have min fars DNA end mit eget - men at have begge er naturligvist optimalt.

Hvis du bliver bidt af DNA vil du hurtigt fortryde at du ikke har hans DNA - og hvis han er 90 år gammel er det klart en god idé at teste ham først.

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Det kan selvfølge have ret i. Vi holder jo ikke evigt😀
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Theis Kongeskov Jensen

Hej igen.
Det tyder på, at det er hos FTDNA man skal foretage sin test. Og at det skal være en AUTOSOMAL test. Det har jeg fanget. Det jeg derimod ikke har fanget er, hvor de såkaldte MATCHES kommer fra!!! MyHeritage og Ancestry har et hav afmedlemmer, der har oploadet deres stamtræer og DNA-tests.

Er det også tilfældet med FTDNA og hvor mange personer har de, i givet fald, i deres database?

Mvh Theis


Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Kathrine Tobiasen

Når du bliver testet hos FTDNA, bliver dit testresultat holdt op mod alle andre, der har fået lavet en test.

Du får adgang til en side, hvor du kan gennemgå alle matchene - der er normalt flere hundrede - og selv afgøre, hvilke der ser så lovende ud, at du vil kontakte dem. Eller du bliver kontaktet af en eller flere af folkene bag matchene, som jo også kan se dit resultat.

Der kan sagtens ligge et stykke arbejde i at finde ud af, hvordan du er beslægtet med matchene, men det er også sjovt, og du kan nemt blive bidt af det. God fornøjelse  :)
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Theis Kongeskov Jensen

Det er jeg sikker på jeg kan. Tak, Kathrine.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com