Matros fra Nyborg ombord på orlogsskibet "Indfødsretten" - død 1782/1783

Startet af Henrik Hardam, 05 Jul 2019 - 13:32

Forrige emne - Næste emne

Henrik Hardam

Jeg er i gang med at slægtsforske vedr. oprindelsen til mit efternavn, Hardam, og er i den forbindelse stødt på en mulig ane, Anders Hansen Hardam af Nyborg, der var ombord på orlogsskibet "Indfødsretten" (det første af dem), da det forulykkede i 1782/1783:

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A4ab00385-ae72-4261-b935-3b10a38a58c7/query/hardam/page/doms_aviser_page%3Auuid%3A4ab00385-ae72-4261-b935-3b10a38a58c7

Jeg har forgæves forsøgt at finde ham i kirkebogen for Nyborg sogn, hvor jeg ville tro, at hans død var registreret (selvom han omkom til søs og ikke var død og begravet i sognet), og jeg har også forgæves prøvet at finde ham i kirkebogen for Holmens sogn. Hvis jeg kan finde en indførelse af hans død i en kirkebog, kan jeg formentlig finde frem til mere om ham, herunder komme nærmere hvornår han var født og hvor.

Er der nogen af jer, der har idéer til, hvordan jeg kommer videre med ham?

John Damm Sørensen

Jeg mener, at demne har været oppe før, og konklusionen blev, at dødsfald til søs bliver ikke indført i kirkebøgerne, med mindre der findes et lig at begrave.

Der findes måske nogle mandskabsjournaler for skibet under Orlogsværftet i Daisy.

Hilsen
John

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Nielsen

Hej Henrik

På familysearch findes en dåb fra Nyborg 1755, hvor navnet Hardam står nævnt.
Et tjek af teksten i kirkebogen viser, at det må dreje sig om dåben af den person, du leder efter, idet der er lavet en tilføjelse om forliset med orlogsskibet "Indfødsretten".
- Hans navn var dog ikke Anders Hansen Hardam - men derimod; Anders Johansen Hardam.

Nyborg, Vindinge, Svendborg, 1703-1814, opslag 408, venstre side
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138043#180279,30575892
"d: 23de. Johan Friderichsen ........"

Forældrene er omtalt i følgende skifteuddrag:

Kilde: brejl.dk
Fredericia byfoged, Skifteprotokol, Protokol nr.7, 1751-1774
908 Johan Crone, musketer i Fredericia. 29.6.1763, fol.139B.
E: Anne Jørgensdatter, der også døde. G
Hans A:
1) bror Peder Crone i Nyborg, død. 1B:
a Niels Pedersen Crone i Nyborg
2) søster, død. 3B:
a Maren Pedersdatter g.m. Aksel Jensen på Ladegården ved København, pensioneret soldat
b Karen Pedersdatter g.m. Johan Frederik, skibsmand i Nyborg
c Inger Pedersdatter, enke efter Peder Andersen, soldat.
Hendes A:
1) søster, død. 1B:
a Else Alexandersdatter, der ægter Peder Jensen i Fredericia.
Afdøde døde 9.5.1763.

Mvh
Helle

Henrik Hardam

Mange tak for svar, John, Gitte og Helle.

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 05 Jul 2019 - 15:36
Jeg mener, at demne har været oppe før, og konklusionen blev, at dødsfald til søs bliver ikke indført i kirkebøgerne, med mindre der findes et lig at begrave.
Ok, det giver mening - og kunne hænge godt sammen med den tilføjelse i kirkebogen, som Helle har fundet.

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 05 Jul 2019 - 15:37
Skifte

4604

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16515080#35789,32904477

Der står vist ikke noget, der kan gavne.
Godt fundet, Gitte! Jeg kan simpelthen bare ikke læse, hvad der står (udover datoen, afødes navn - og henvisningen til Indfødsretten)...! Kan du hjælpe med at tyde teksten ved nr. 4604? Ellers prøver jeg lige at spørge om hjælp til tydning i den forumtråd, der er beregnet dertil. Men tak  :)

Citat fra: Helle Nielsen [36899] Dato 06 Jul 2019 - 08:21
På familysearch findes en dåb fra Nyborg 1755, hvor navnet Hardam står nævnt.
Et tjek af teksten i kirkebogen viser, at det må dreje sig om dåben af den person, du leder efter, idet der er lavet en tilføjelse om forliset med orlogsskibet "Indfødsretten".
- Hans navn var dog ikke Anders Hansen Hardam - men derimod; Anders Johansen Hardam.

Nyborg, Vindinge, Svendborg, 1703-1814, opslag 408, venstre side
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138043#180279,30575892
"d: 23de. Johan Friderichsen ........"
Jeg havde tidligere fundet frem til det dåbsopslag i kirkebogen, men var usikker på, om det var den samme Anders - men jeg havde slet ikke lagt mærke til den tilføjelse om Indfødsretten ovre til højre for teksten, før du gjorde mig opmærksom på den! Mange tak  :) Igen lider jeg af mine virkelige dårlige evner til at læse gotisk skrift. Kan du hjælpe med at tyde, hvad der står i den tilføjede tekst?

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com