Dr. Møllers Fødeklinik

Startet af Anne Larsen, 09 Jul 2019 - 07:14

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej

Jeg er født på Dr.Møllers Fødeklinik, Bakkegaards Allé 18, Frederiksberg. Er der journaler der fra. Var det en privatklinik?
Jeg har desværre ingen at spørge om det :(

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Eva Morfiadakis



Skriv till Frederiksbergs stadsarkiv och fråga.

Eva M
Eva M

Anne Larsen

Venlig hilsen
Anne
Djursland

Anne Larsen

Hej :)

Jeg har haft fat i Frederiksberg Stadsarkiv.
De har intet der fra, og mente heller ikke at der var afleveret noget nogen steder.
De vidste heller ikke hvad et ophold kostede som fødende.

Er der nogen her i Forum der kende noget til denne klinik, så ville jeg være glad for nogle oplysninger. ;)

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Anne Messmann

Hej Anne,
Jeg kan ikke finde yderligere om Dr. Møllers Fødeklinik.
Københavns Stadsarkiv har arkivalier om andre fødeklinikker - måske kan du finde nogle (generelle) oplysninger dér. Se linket her:
http://www.starbas.net/av_soeg_res.php?skaber_flere=1%27&ant_skab=12&a_id=1&portal=0&retur_link=arkivets_forside.php%3Farkiv%3D1&soeg_term0=f%C3%B8deklinik&sort_type=titel&med_arkivalier=0&titelsoeg=0&poster=10&&active=1

Jeg er selv født på en fødeklinik i København, det kostede ikke noget - de må have haft overenskomst med Hospitalsvæsenet. Det kunne måske også være sådan på Dr. Møllers klinik. Så vidt jeg ved, var det ret almindeligt at føde på en klinik på den tid.

Hvis du vil vide noget om din fødsel, kan du finde det i Jordemoderjournaler på Rigsarkivet. Der er en del Jordemoderprotokoller fra Frederiksberg - men kig på årstal for den enkelte jordemoder. Se her: https://www.sa.dk/find/#q=jordemoderprotokol+frederiksberg&side=1

Vh, Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Larsen

Hej Anne

Tak for dine oplysninger.
Jeg vil prøve at få en Jordemoderprotokol bestilt.Jeg har fundet det rigtige årstal.
Mon man stadig kan få det tilsendt til et arkiv. Jeg har før fået det tilsendt til Grenå arkiv, da jeg bor på Djursland.

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Anne Messmann

Hej Anne,
Du skal være opmærksom på, at der er flere/mange jordemødre i Frederiksberg! Så mindre du kender jordemoderens navn, og altså har fundet den rigtige protokol, skal du bestille samtlige, der indeholder datoen!

Om du kan få dem tilsendt til et andet arkiv véd jeg ikke. Spørg evt. Arkivaren på RA.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann