Hvor og hvornår er Irena Jacobsen født.

Startet af Jørgen Chr., 10 Jul 2019 - 10:57

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Så er den igen gal for mig.  Jeg kan ikke finde hvor og hvornår, Irena Jacobsen er født.

Nedenfor har jeg angivet faderens data, hvoraf det bl.a. fremgår, at han havde en datter, der hed Irena.

Dernæst viser jeg faderens død, hvoraf det bl.a. fremgår, at Irena ikke er nævnt under bemærkninger sammen med hendes søskende.  Irena kan eventuelt være død på det tidspunkt.

Så angiver jeg sønnens data.  Det gør jeg for at vise, at han er født i 1877, hvor faderen er 50 år og moderen 47 år.  Moderen er nemlig født 22.03.1830 i Haderslev amt, Tyrstrup sogn.

Endelig angiver jeg de oplysninger, jeg har kunnet finde om Irena, hvor der mangler hvor og hvornår, hun er født og, om hun eventuelt er død (hvor og hvornår).  Da hun er nævnt som sidste barn i oplysningerne om faderen, så går jeg ud fra, at Irena er født efter broderen (Niels' søn).  Det må så i det tilfælde sige, at faderen og moderen er endnu ældre end 50 år for faderen og 47 år for moderen ved Irena's fødsel.  Det lyder usandsynligt, at en så gammel kone kan få barn i så høj en alder.

Altså:  Er der nogen, der kan hjælpe mig med at finde DE OPLYSNINGER, JEG MANGLER OM IRENA. 

Niels Jacobsen Sandbæk, far (oplysninger fra Geni)
https://www.geni.com/people/Niels-Jacobsen-Sandbæk/6000000019731490162

Niels Jacobsen Sandbæk, far død (kirkebog nr. 114)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217258#202456,38374710

Jacob Nielsen Sandbæk, søn (kirkebog nr. 22)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217258#202451,38373866

Irena Jacobsen, datter (oplysninger fra Geni)
https://www.geni.com/people/Irena-Jacobsen/6000000021871320584

Jeg er virkelig spændt på, om der er nogen, der kan løse mit problem, for i bekræftende fald så vil det jo vise, at jeg endnu efter over 25 års slægtsforskning ikke er dygtig nok.

De allervenligste hilsener.

Pas på jer alle sammen derude.

Jørgen












Jørgen Chr.

Ih, hvor er jeg spændt på, om bare en af de 54, der har læst mit indlæg, kan komme med en løsning på mit "problem".  Jeg ved godt, at det er kun kort tid siden, jeg skrev mit indlæg, men tålmodighed er ikke min stærke side, ha, ha, så derfor beder jeg jer undskylde mig det her indlæg.

De allervenligse hilsener og selvom det er lidt tidligt, så ønsker jeg nu alle en rigtig god weekend med forhåbentlig en masse sol og varme.

Jørgen


Gitte Johansen

Jeg tror ikke, hun er datter af ham.

Prøv at læse dette



About Irena Jacobsen
Today the.04:03:2014(april) I have placed fotos for my grandmas album... We hav´nt heard from them cince the crack , was it in 1820 or 1920..???.and that they were rich. No more no less... For a couple of days ago I heard that grandma had 3 cusins who moved to USA.. ??? It could therefore be them.. BUT IRENA also dis..I have fotos of my grandma and Maybe Irena , at old age, and they look like sisters, therefore I gues it could also be Irena BUT Pleace mail Me if you know somthing about thoce fotos

Jeg har kontakt med vedkommende, der har siden, og når hun skriver tilbage, skal du få det at vide ;)

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

#3
Hej!

Jeg tror Gitte har ret. Der skrives på geni at hendes bedstemor havde tre søstre der udvandrede til USA.

De kan findes i FT i USA og på geni

Det var Inger Christine Jacobsen, Anne Margrethe Jacobsen, og Marie Cathrine Jacobsen
Intet der tyder på at der er en søster der hed Irena.

Passport

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99D3-M1SH?i=342&cc=2185145

Mvh.

Egon Sørensen

Jørgen Chr.

Kære Gitte og Egon.

Jubii, hvor er det bare skønt, at I har givet jer tid til at komme med nogle kommentarer.

Jeg kan se, at Gitte har fundet Chrissie's oplysninger på Geni.  Jeg kender Chrissie godt og har talt med hende flere gange,, idet hun er en "aflægger" af grenen efter Niels Jacobsen Sandbæk, for en af Niels' døtre, Katrine Elise Jacobsen, blev gift med en Peder Iversen Kjær, som var Chrissie's farfar.  Det er fra Chrissie's oplysninger, jeg er stødt på Irena.  Jeg har talt med Chrissie flere gange om Irena men, hun kan ikke rigtigt huske, hvorfra hun har hørt om hende.  Chrissie vil svare dig, Gitte.  Men desværre finder vi ikke det,,, jeg søger om Irena den vej.

Angående hvem af Niels' børn der rejste til Amerika,, så er det angivet i kirkebogen under Anmærkninger for Niels Jacobsen Sandbæk's død, som jeg har refereret til i mit oprindelige indlæg.

Tak til Egon for kopien af Inger's pas.  Meget, meget "sjovt" og interessant.  Passet giver da nogle oplysninger, jeg ikke har.

Til jer begge vil jeg sige, at jeg er meget taknemmelig for jeres interesse i at prøve at hjælpe mig til et svar på min søgen.

De allervenligste hilsener og selvom det er lidt tidligt så ønsker jeg jer en rigtig god og solrig weekend.

Jørgen

P.S.  et stoooooooort knus til Gitte og til dig Egon (som mand) en stor agtelse for din kunnen.


 

Gitte Johansen

Nu har jeg talt med Chrissie, og der er ikke fundet noget endnu.

Kunne det ikke være Inger Kristine, som bliver kaldt Irena, boende i Chicago??

Hun kan jo ikke være død, da faderen dør, da det ser ud til, at hun får børn.

Så ville de måske være nævnt, hvis hun døde inden.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

http://eba.esbjergkommune.dk/soeg-i-arkivet/personer/kromanns-negativ-protokoller/detalje.aspx?qid=28304


ilde     :     Kronologisk Pladebog 01.05.1900-20.07.1918
Dato     :     06-08-1913
Negativ nr.     :     6714
Findes negativet     :     ja
Motiv beskrivelse     :     Irene og Margrethe Heinsen fra Amerika
Motiv oplysninger     :     Omkl. Hel
Adresse     :     
By     :     
Negativ format     :     Visit
Antal Billeder     :     12
Oprindelig pris     :     6,00
Bemærkninger fra protokollen     :     
Redaktionelle Bemærkninger     :     
Hvis feltet er udfyldt kan foto ses     :     
Tilbage til søgning
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Kære, kære Gitte.

Allerførst vil jeg bede dig om at undskylde mig, at jeg først nu svarer dig på dit sidste indlæg.  Jeg har været i sommerhus nogle dage og er først lige netop nu kommet hjem.  Jeg skynder mig derfor at skrive til dig.

Dernæst vil jeg takke dig mange, mange gange, fordi du stadig hænger på og for din ihærdige søgen for at kunne hjælpe mig.  Din venlighed er så stor, at jeg ikke ved, hvordan jeg kan takke dig.  Jeg er i hvert fald meget taknemmelig for din hjælp.

Jeg TROR ikke, at det er Inger Kristine, der er Irena.

Hvoraf udleder du, at "Hun kan ikke være død, da faderen dør, DA DET SER UD TIL, AT HUN FÅR BØRN.".  Er det på grund af en udtalelse fra Chrissie?  For jeg har ikke kunnet finde nogen børn.

Hans Heinsen blev født i Haderslev amt, Branderup sogn (se nr. 5 i følgende kirkebogs udskrift):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17216117#201085,38082115

Inger Kristine Jacobsen blev født i Vejle amt, Ødis sogn (se nr. 27 i følgende kirkebogs udskrift):

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17128580#173639,29217059

Hvor og hvornår Hans og Inger blev viet, ved jeg ikke men, jeg TROR, det var i Amerika.

På grund af dine oplysninger fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv (jeg forstår overhovedet ikke, hvordan du bærer dig ad med at finde en sådan mulighed.  Jeg er dybt, dybt forundret og beundrer vældigt din kunnen.  Tak, tak), så ringede jeg omgående, ti minutter i lukketid, til nævnte arkiv.  Jeg talte ganske kort med en, der hedder Gitte.  Som svar på mine spørgsmål fortalte hun, at de 12 billeder, der er nævnt på den side, du refererer til fra arkivets Kronologiske Pladebog, kun foreligger som negativer, idet de er indleveret af en fotograf, der havde ryddet op i hans samling. Den oprindelige pris på kr. 6,00, nævnt på den af dig nvænte side, gælder selvfølgelig ikke mere.

Arkivet låner ikke negativerne ud (naturligt nok), så jeg/man selv kunne få lavet originale billeder men, arkivet vil godt påtage sig at få lavet originale billeder men, det vil koste (hold dig nu fast) kr. 125,- PR.STK altså i alt kr. 1.500,-, hvilket jeg ikke har råd til.

I den af dig oplyste side står dér "Motiv beskrivelse:  Irene og Margrethe Heinsen fra Amerika".  JEG udleder hera,f at enten er Irene eller Margrethe en datter af Hans og Inger og den anden, moderen til den første.  Altså Irene = mor og Margrethe = datter eller Margrethe = mor og Irene = datter.

Chrissie har i hendes slægts opsætning vist 2 forældre (Irena og Chicago), deres 4 børn og så 3 børnebørn endda med billeder.  Det er alt sammen oplysninger med et stort spørgsmålstegn.

Vil du mene, det kan hjælpe, hvis jeg beder om hjælp i Slægt & Data's "Opslag internationalt".  De kan måske finde noget om familien i Amerika f.eks. FT.

Jeg takker dig endnu engang mange, mange gange for din venlighed og store hjælpsomhed.

Jørgen

Gitte Johansen

#8
Måske lidt forkert formuleret med, at hun ikke kan være død inden faderen.

Det jeg mente, var, at såfremt hun var død, ville der med garanti stå hendes børn ved hendes faders død.

jeg kunne tro, at Irena er Heinsens barn, og Margrethe måske også.

Jeg synes der er 2 piger på et foto, hvor der står Chicago.

Du kan jo prøve i "Opslag internationalt", men der er jo ikke rigtig nogle dataer på Irena, mand og børn.

Som Egon også skriver, er der pas på de andre, ikke på hende.

Det skulle så være Hans Heinsen med familie, du skulle spørge til. Det står ingen børn ved navn.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Her står både en Margrethe og en Irene
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Ingen Irena her som søster


Inge Christine Heinsen (født Jacobsen)
FamilySearch Family Tree
Fødsel:   8. juli 1859 - Ødis, Vejle, Denmark
Forældre:   Niels Jakobson, Mette Catrine Jakobson (født Olling)
Ægtemand:   Hans Heinsen
Børn:   George Martin Heinsen, Annie Heinsen, Margarette Heinsen, Irene Hazel Roy (født Heinsen)
Søskende:   Peter Jacobsen, Jacob Nielsen, Anne Margrethe Petersen (født Jacobsen), Marie Cathrina Andresen (født Jacobsen), Cathrine Elise Jacobsen, Jens August Jacobsen
Tilføjer: adresse, søskende og Barn(børn)

Inge Christine Jacobsen
MyHeritage Family Slægtstræer
Stram Web Site administreret af Lynn Stram (Kontakt)
Fødsel:   8. juli 1859 - Ødis, Vejle, Denmark
Forældre:   Niels Jakobsen Sandbæk, Mette Catrine Sandbæk (born Olling)
Søskende:   Marie Cathrina Jacobsen, Christian Peter Jakobsen, Anne Margrethe Jacobsen, Jens August Jacobsen, Cathrine Elise Jacobsen, Peter Jacobsen, Jacob Nielsen Sandbæk
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Sørensen

God aften!


Noget der tyder på at Irene og Margrethe Inger Christine heinsens datter

Name:   
Christine Heinsen
Event Type:   
Census
Event Date:   
1910
Event Place:   
Chicago Ward 8, Cook, Illinois, United States
Gender:   
Female
Age:   
50
Marital Status:   
Widowed
Race:   
White
Race:   
White
Relationship to Head of Household:   
Head
Relationship to Head of Household:   
Head
Birth Year (Estimated):   
1860
Birthplace:   
Denmark
Immigration Year:   
1872
Father's Birthplace:   
Denmark
Mother's Birthplace:   
Denmark
Sheet Letter:   
B
Sheet Number:   
30
Household   Role   Sex   Age   Birthplace
Christine Heinsen   Head   Female   50   Denmark
Marguerite Heinsen   Daughter   Female   17   Illinois
Irene Heinsen   Daughter   Female   16   Illinois
Minnie Hermann   Servant   Female   22   Illinois

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

#12
Hej!

Christine Heinsen var i Danmark 1913, det passer også med årstal billederne er taget

Christine Heinsen
New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924





Name:   
Christine Heinsen
Event Type:   
Immigration
Event Date:   
27 Aug 1913
Event Place:   
Ellis Island, New York City, New York, United States
Residence Place:   
Chicago
Gender:   
Female
Age:   
54
Marital Status:   
Widow
Nationality:   
US Citizen
Birth Year:   
1859
Departure Port:   
Hamburg
Ship Name:   
Imperator
Page Number:   
71
Affiliate Line Number:   
0001

Men måske havde Gitte løst gåden


Mvh.

Egon Sørensenj

Jørgen Chr.

Kære Gitte og Egon.

Hip, hip hurra.  Jeg er nu 99,9% sikker på, at I to har hjulpet mig så enormt, at jeg er overbevist om, at der  ikke er nogen Irena men en Irene og i hvert fald en søster nemlig Marguerite begge nævnt af Egon.  De er begge født i Amerika (Illinois).  Jeg har af anden vej fundet en bror til de to derovre, og der er måske flere søskende til dem.

Hold da helt fest hvor er jeg glad for jer to.  Lad mig straks sige tusind, tusind tak for jeres kæmpe hjælp og tålmodighed med mig.  Jeg er dybt taknemmelig.

Jeg må for "sjov" komme med et par bemærkninger.  Jeg har i mit diagram (træ) stående, at der skulle være en Jens, søn af Niels Jacobsen Sandbæk og Mette Katrine Olling.  Denne Jens er imidlertid ikke nævnt i kirkebogen angående Niels' død.  I det skærmbillede som Gitte har sendt mig, er han imidlertid nævnt, nemlig Jens August Jacobsen.  Jeg har fundet ham født 21.08.1867 i Vejle amt Ødis sogn og som konfirmeret 16.04.1882 i Ribe amt, Vamdrup sogn.  Men ifølge Goggle (hvor jeg mener, det var, jeg fandt ham), døde han i en tidlig alder altså før hans far.  Så samtidig med at jeg fik opklaret, hvem Irena var (ikke eksisterende altså), så har jeg fået oplysningen om Jens i tilgift.  Skønt.

Jeg ved ikke, hvor Hans Heinsen og Inger Kristine Jacobsen blev gift men, da alle børnene er født i Illinois i Amerika, så må det have fundet sted derovre.

Men så var jeg nysgerrig efter at finde ud af, hvornår Hans og Inger emigrerede.  Jeg gik derfor ind på ddd.dda.dk, og her fandt jeg, at Hans som landmand var stukket af i 1869, hvor han boede i Tønder.  Derimod var der ikke noget om Inger Kristine (Christine).  Joh, der var en oplysning om, at hun var rejst til USA i 1906 som Enke.  Det overraskede mig noget, for ifølge de oplysninger, som Egon har sendt mig, så forstår jeg, at Christine var i Chicago i Illinois ved FT derovre i 1910 men samtidig emigrerede 27. august 1913.

Det vil sige, at Christine har været i Danmark i nogen tid og rejste derefter tilbage til USA i 1906, var dér ved FT 1910 og så tog til Danmark igen for at rejse tilbage til USA i 1913.  Hun var på de tidspunkter enke, så hun havde tid nok til sådan at rejse frem og tilbage.  Men hvorfor hun gjorde det må stå hen i det uvisse.

Jeg nævner blot dette for "sjov".  Det er slet ikke noget, jeg beder jer om at undersøge noget om.  Hvis jeg senere finder, det virkelig er interessant, så prøver jeg selv.  Det er ikke noget, jeg vil ulejlige jer eller andre med.

Til slut endnu en gang tusind tak for jeres hjælp, venlighed og forståelse.

Jeg har lyst til at skrive kærlig hilsen til jer begge.

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære Gitte og Egon.

Bare for en ordens skyld.  Jeg håber, I har set mit tidligere svar, som giver udtryk, hvor glad jeg er for jeres hjælp.

De venligste hilsener og rigtig god weekend til jer begge.

Jørgen