Svensker anholdt for betleri i Frederikssund 1883, er der mere at finde om det?

Startet af Kasper B. Pedersen, 11 Jul 2019 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Kasper B. Pedersen

Hej,
Min tiptipoldefar Peter/Per Johan Josefsson Aagren blev arresteret 30/1 1883 i Frederikssund (fundet i Frederikssund Byfoged, Register til Arrestprotokol). Han var arbejdsmand og blev arresteret for betleri.

Jeg har også fundet ham i Frederikssund Byfoged, Journal 1812-1922:
October 20 1882 nr. 148, Kjóbenhavns ? ? ? om ? Peter Johan Josef? Ågrens (Ægteskaber?)
Til ? C 4/10 82
Samt Magistraten Afskr. af Rapp. C 18/10 82.

Jeg håber jeg kan få lidt hjælp til at tyde det sidste arkivalie, se billede.
-Og så vil jeg gerne vide, om der kan være mere at finde - måske udfra de 2 datoer?


Jeg har allerede fundet ham i de invandrerhistoriske databaser på ddd. Han blev udvist fra Malmø til København 3/3 1882.

Med venlig hilsen,
Kasper B. Pedersen.

Inger Toudal

#1

Kjøbenhavns Magistrat
begj Oplysning om Arbmd
Peer Johan Josephsson Å-
grens Opholdssted  

Til Mathiassen ...

Politiefterretninger: https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/politiets-efterretninger

Mon det er samme person i PE 3. feb. 1883: https://www.kbhkilder.dk/api/asset/5570 - under Strafattester

PE 3. marts 1883: https://www.kbhkilder.dk/api/asset/5573 - under Hjemsendte (s. 2)

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kasper B. Pedersen

Hej Inger,
Mange tak for hjælpen.
-Hvis der er nogen tips til, om datoerne kan henvise til andre arkivalier, er I velkomne.

Mvh. Kasper.

Eva Morfiadakis

PEnummer:   1883/027   Dato:   3/3/1883
Efternavn:   Ågren   Fornavne:   Pehr Johan Josefsson
Fødselsår:   1844
Fødeland:   Sverige
Jursidiktion:   Københavns Politikammer   Destination:   Malmö
Lovhenvisning:   FR hj

Han blev utvisad till Malmö.

Eva M
Eva M

Kasper B. Pedersen

Hej Eva,
Tak for det. Men det vidste jeg nu i forvejen.
I øvrigt mister jeg sporet efter ham efter den dato.

Med venlig hilsen,
Kasper.

Eva Morfiadakis

#5
Nu vet jag inte var han var skriven tidigare men alla skickades till Malmö och hamnade först i häktet där. Sen undersökte man vilket Landskansli  (idag Länsstyrelse) som skulle ha ansvaret. Dit skickades han med tåg + en liten reskassa. Sen skickade Landskansliet i Malmöhus räkningen till det andra Landskansliet.

Hej!
Jag söker information om min farfar:
Arbetare Peter Johan Josefsson Ågren (Pehr Johan Ågren). Han fick 'arbejdsophold' i Danmark från 2. Nov 1881; gifte sig 18. Nov 1881 med Ane Marie Olsdatter i H?je Taastrup (n?r Köpenhamn). Dom fick en dotter, Vilhelmine Eleonora Aagreen, född 7. Aug 1882 i Almindeligt Hospital, Köpenhamn. Han blev vist ut av landet 3. Marts 1883 (til Malmö). Så vitt jag vet, kom han inte tillbaka til Danmark igen.
I de sociala arkiver i Köpenhamn står at han er född 3. Nov 1853 i Vingsö, Älvsborg Län.

Jag söker alle uppgifter om ham - hans foräldre, och vad som sedan hände ham.
Dessutom: Vil någon slå upp hans födelse i födelsesboken?

Hälsningar, Kasper B. Pedersen, Tyskland.

Det här är ett inlägg du haft på Anbytarforum.

I utvisningsbeslutet står det född 1844. Du säger 1853. Tyvärr kommer jag bara till söksidan med Ingers links.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#6
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSGH-Z71D-L?i=449&cc=2790465

Här är han 1880. Han är född 3/11 1853 i Grovare församling i numera Västra Götalands län.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0020797_00010#?c=&m=&s=&cv=9&xywh=-7%2C355%2C3247%2C2317

Födelseförsamlingen stämmer. Föräldrar Joseph Petersson och Sara Abrahamsdotter.

Jag tror han kan finnas i Göteborg efter utvisningen. Ska se om jag kan finna honom där.

Petersson, Josef

Socknens slut

Död 7/11 1875.

Kyrkobokförd i Grovare (Älvsborgs län, Västergötland).

Född 18/2 1820 i Od (Älvsborgs län, Västergötland).

Gift man.

Hans far. Adressen Socknens slut betyder att personen inte har fast adress, eller inte finns i församlingen.

Hans mor:

Abrahamsdotter, Sara

Socknens slut

Död 7/5 1888.

Kyrkobokförd i Grovare (Älvsborgs län, Västergötland).

Född 2/3 1825 i Grovare (Älvsborgs län, Västergötland).

Änka (7/11 1875).

Alla dessa uppgifter har du kanske redan, vilket jag ju inte kan veta. Uppgifterna kan ge uppslag till var sonen befinner sig.

Här är en bror:

Josefsson, Anders Peter

I Socknen

Död 15/6 1915.

Kyrkobokförd i Grovare (Älvsborgs län, Västergötland).

Född 30/7 1848 i Grovare (Älvsborgs län, Västergötland).

Ogift man.

Det finns en syster Anna Mathilda f. 1858 5/5 i Gravare men hon finns inte i Sveriges dödbok.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0021374_00324#?c=&m=&s=&cv=323&xywh=667%2C2272%2C1762%2C1006

Familjen i husförhöret 1871-1899 på socknens slut. Sonen f. 1853 finns inte med.



Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag hade rätt att han var artillerist men i Göteborg. Han var artillerist vid 3e battieriet 5e kompaniet från 1877. 1880 flyttade han till Borås.

Han kom 1877 från Vinga. Det är Göta artilleriregemente.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040468_00180#?c=&m=&s=&cv=179&xywh=790%2C716%2C2792%2C1594

Göteborgs garnisonsförsamling.

Tyvärr kan jag inte finna honom efter återkomsten till Göteborg?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Förnamn:   Anna Mathilda       Utflyttningsdatum:   1887-04-04
Efternamn:   Josefsdotter       Utflyttningslän:   Älvsborg
Födelsedatum:   1858-05-05       Utflyttningsförsamling:   Grovare
          Utflyttningsort:   
Födelselän:   Älvsborg       
Födelseförsamling:   Grovare       Destination land:   Tyskland

Födelseort (Utom Sverige):          Ensam/Familj:   E

Yrke:   Piga       Källa:   Fänneslunda Hfl A1/1 1871-1899
Ålder:   29       Sida i husförhör:   354
Kön:   K       Nr i utflyttningslängd:   3
Civilstånd:   OG

Här är hans syster. Hon flyttar till Tyskland 1887.

Eva M
Eva M

Kasper B. Pedersen

Hej Eva,
Mange tak for hjælpen. Du har skaffet nye oplysninger.
Det er rigtigt, jeg har haft et indlæg på Anbytarforum - jeg har søgt informationer om Pehr Johan i mange år.

Jeg har via en anden slægtsforsker, nogenlunde styr på hans nærmeste aner. Det som volder mig problemer, er hvad der bliver af ham efter han bliver sendt til Malmø i 1883.
-Jeg vidste ikke, at han havde været artillerist.

Hans bror Anders Peter døde i 1915, og jeg har skiftet efter ham. Der står, at der ikke havde kendte arvinger. Men han var "Lösdrifvare", så måske havde han bare ingen kontakt til familien.

Der var også en søster: Emma Kristina, født 6. maj 1850 i Grovare. Hun blev gift 7. december 1879 med Carl Robert Hultman. De boede i Borås, men jeg ved ikke hvornår de døde.

Foreløbig tak for hjælpen.

Med venlig hilsen, Kasper.

Eva Morfiadakis

Hultman f. Josefsdotter, Emma Kristina

Holma

Död 8/4 1927.

Kyrkobokförd i Lena (Älvsborgs län, Västergötland).

Född 6/5 1850 i Grovare (Älvsborgs län, Västergötland).

Änka (24/8 1925).


Hultman, Carl Robert

Tomt 273

Död 24/8 1925.

Kyrkobokförd i Borås (Älvsborgs län, Västergötland).

Född 17/4 1853 i Värnamo (Jönköpings län, Småland).

Gift man (7/12 1879).


Systern och hennes man.

Eva M
Eva M

Kasper B. Pedersen

Hej Eva,
Tak igen for det nye du har fundet.
Jeg regner ikke med at Pehr Johan kan være nævnt i skiftet efter søsteren, for jeg ved at søsteren havde 2 børn.
Jeg må prøve, om jeg kan få en kopi af skifterne fra moderen, hvis der eksisterer et.

Med venlig hilsen, Kasper.

Eva Morfiadakis


Tveksamt om det finns ett skifte efter modern. Båda föräldrarna var skrivna på "socknens slut", dvs de hade ingen fast adress.

Eva M
Eva M