Lægdsrulle i 1897

Startet af Anne Larsen, 16 Jul 2019 - 15:28

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej

Jeg prøver at spørge efter lægdsrulle over Hjalmar Knudsen, f.d.21 feb. 1879 i Nykøbing Mors, Thisted amt. Boede i Kbh. fra han var 2 år.
Hans far hed Frederik Emil Knudsen

Jeg har fået hjælp til det før, men det er pissst væk.
Håber at der er en der har tålmodighed med mig :-\

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Larsen

Tusind tak Gitte :D

Hvor kan man se datoen for indkaldelsen. ?

Det må have været i de to første måneder af 1897 , da han skyder sig selv d.26. marts.

VH Anne


Venlig hilsen
Anne
Djursland

Gitte Johansen

#4
Man kan ikke se, hvornår han møder op til session, men i  november eller december forrige år.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

http://www.salldata.dk/love/love/Vaernepligtslov_1912.pdf

§ 7.
Enhver i Henhold til §§ l og 2 Værnepligten undergiven Mand bliver med opnået 17 Års Lægdsrullealder at optage i Lægdsrullen og skal derfor, efter forudgået offentlig Kundgørelse i Oktober Måned fra Lægdsforstanderen, i Løbet af November og December i det År, i hvilket han fylder sit 17 de Leveår, melde sig hos Lægdsbestyreren (Lægdsforstanderen eller Lægdsmanden) på det Sted, hvor han er bosat; tillige afgiver han sin Døbe- eller Fødselsseddel (se Lov af 4. Marts 1857 § 2), som til dette Brug udstedes uden Betaling, og opgiver sin Bopæl eller Adresse i Lægdet (jfr. § 41) for Lægdsbestyreren, der meddeler ham et Indtegningsbevis om hans Optagelse i Rullen. Justitsministeren bestemmer, på hvilken Måde værnepligtige ved Optagelsen i Rullen eller senere ville have at legitimere sig overfor Udskrivningsmyndighederne.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Anne Larsen

Endnu engang tusind tak :D
Venlig hilsen
Anne
Djursland