Peder Christophersen gårdmand i Dalby, Nörre Dalby sogn på 1700-tallet.

Startet af Eva Vajstedt, 16 Jul 2019 - 16:05

Forrige emne - Næste emne

Eva Vajstedt

Hej!
Jeg behöver hjälp/tips med fölgende: Er Peder Christophersen gårdmand i Dalby sön af Christopher Ollesen i Egelstrup/Ejlstrup Halraldsted sogn samt at finde Peder i de militäre rullerne og hvor han er gift og död.
Peder Christophersen har jeg ikke fundet gift og död i Dalby og Haraldsted. Dåbsbogen for Haraldsted begynder först 1700. Peder får en sön Ole 1732 i Dalby, N Dalby sogn opslag 28 og en datter Birthe 1735 opslag 32. Ved Oles dåb står der at hans faster bar ham og boede i Assendlöse, Daastrup sogn.
Ved en tilfäldighed fandt jeg et skifte i Svenstrup gods skifteprotokol efter Christopher Ollesen dateret 26/12 1719 opslag 208-216. Han var gårdmand på Egelstrup. Skiftet er mellem enken Sidse Pedersdatter og deres to sönner Peder 26 år og Bertel 24 år som overtog fästet af gården för faderen döde. Peder var soldat ved Land Militien ved det Öster ------landske (kan der stå Själländske) Regiment under Hr. Capitein Schröders Compagnie. Enkens laugsvärge er hendes sösters sön Olle Jensen i Slangerup.
I Svenstrup gods fästeregister opslag 109 står gl fäster Christopher Ollesen, Ringsted, Haraldsted, Ejlstrup gård, ny fäster Bertel Christophersen 20/4 1719. Dette fästebrev får jeg hjälp med af en bekendt.
Med venlig hilsen
Eva Vajstedt