Skjoldborg sogn Thisted amt 1694 - uægte barn Karen

Startet af Morten Hammer, 19 Jul 2019 - 19:11

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=165376&side=93

Faktisk leder jeg efter en Karen Mouritsdatter, der ifølge alderen ved begravelsen skulle være født ca. 1694.
Det eneste, der overhovedet ligner en Karen omkring dette tidspunkt i kirkebøgerne deromkring er denne indførelse i kirkebogen, hvor jeg desværre faktisk ikke kan tyde mere end halvdelen af ordene. Desværre synes den udlagte barnefader at hedde Jens, men det kan jo være et dæknavn.
Da hun bliver gift i Kallerup sogn i 1718, glimrer alle Mouritserne ved deres fravær, selv om der faktisk var en hel del af dem på egnen. Hun og manden fik 5 børn, men der var heller ingen af dem, der skulle hedde Mourits ??????

Jeg håber derfor, at der er nogen, der kan hjælpe mig med at gennemskue alle ordene, så jeg i det mindste ved lidt mere om denne Karen.

På forhånd tak.
Morten Hammer

Ole Westermann

Mit bud på indførslen:

D 16 10br (December) døbt En lochet
qvinde folchis Met Grandis?
barn blef kaldet
         Karen.
Bemelte qvindfolch Met Grand..
blef Publice absolverit
Dom. 21 post Trinit. og udlagde
f(or) barne fader Jens uldrichs(en)
som tiente i Dierniß.

Så intet tyder umiddelbart på, det er Karen Mouritzdatter - med mindre moderen Mette's far skulle hedde Mouritz.
Men hun behøver vel heller ikke være født i Skjoldborg ?!!

Iøvrigt ses i bogen et ganske anseligt antal lokkede kvindfolk !

mvh Ole

Inge Busck Andersen

Mette Grad (?) er blevet lokket før, nemlig i 1684, hvor hun står offentligt skriftemål med Mon: Rytter 😉

https://www.slaegtogdata.dk/disapps/kilder/Thisted_Hundborg_Skjoldborg_Kirkebog_1641-1787.pdf

Morten Hammer

Mange tak for Jeres hjælp - selv om det ikke løser mysteriet. Jeg hælder mest til den teori, at præsten har brugt pseudonymer, specielt hvis det var 'bedre folks' børn, der lod sig lokke.

Der optræder jo heller ikke en Karen Mettesdatter nogen steder, selv om jeg har set denne præst bruge den navngivning.
Hvis det havde været i Snedsted sogn ved siden af, hvor kirkebogen først starter senere, havde der nok været nogle derfra, der havde været faddere. Desuden var de fleste Mourits/Mouritsener fra Skjoldborg/Kallerup, hvor der er kirkebøger fra den tid.

Der var desuden temmelig langt til Djernæs (Torup sogn).

Jeg leder videre.

m.v.h.
Morten

PS
Jeg har selv haft meget glæde af de hints, der er i afskrifterne af kirkebøgerne i Thisted amt, men man skal hele tiden kontrollere, da der bl.a mangler linier og også er læsefejl ind imellem. Specielt i afskriften af kirkebogen for Thisted sogn har jeg fundet en del fejl og overspring.


Ole Westermann

Børn/uægte børn fik aldrig efternavn efter moderens fornavn - hvis ikke efter den udlagte barnefader, så ofte efter morfaderen.

Din teori om pseudonymer giver jeg ikke meget for.
Under alle omstændigheder kan det ikke anvendes i slægtsmæssig sammehæng.

mvh Ole

Morten Hammer

Hej Ole.

Du har naturligvis ret med hensyn til, at det ikke kan anvendes i slægtsforskningsmæssigt sammenhæng.

Med hensyn til det med navnene, så har jeg lige et eksempel her, som jeg kunne huske:

Bedsted 1722 Johanne Mettesdatter, uaegte og Mette Christensdatter; Else Andersdatter i Statshove, Oluf Christensen i Horsfelt, Peder Christensen, Henrich Pallesen, Johanne Hansdatter, 48.

Dem har jeg altså set flere af :-)

De får så lynhurtigt et andet efternavn, når man møder dem senere i kirkebøgerne.

m.v.h.
Morten

Henrik Jensen

Hej.

Det er blot Carl Madsen, som har transskriberet kirkebogen, der kalder barnet Johanne Mettesdatter - sikkert fordi der, i mangel af en udlagt barnefader, skal "stå noget".

Original kirkebog:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121632#160048,26906240



Mvh. Henrik.

Morten Hammer

Mange tak for, at du var mere omhyggelig end mig. Jeg burde naturligvis selv have checket det (og gættet pointen), men nu var det jo ikke en af mine egne aner.

m.v.h.
Morten