Danskere der deltog i 1. verdenskrig

Startet af Helle Rossini Hansen, 20 Jul 2019 - 05:01

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej

Jeg har et spørgsmål i forbindelse med 1. Verdenskrig.

En ane jeg har Kaj Rudolf Petersen f. 22. marts 1892 var ifølge lægdrullerne

Citat2.Btl. ( bataljon) 25/4/1914 - 31/10/1915

Bopæl: Østerv(old)gade 10, st.
6/11/15 Sølvgade 2,3,
25/11/20 SB

1914 (udskrivningsår) 183 (højde i cm) - K  I 2 (fodfolksregimenterne, særligt egnet)  - 1403 (lodtrækningsnr.)
18/2/15 Ukpl. (underkorporal). 18/9 15 Kpl (korporal). Rejsetill(adelse). 9/11 20 -25/11 20

25/11-20 Anm(eldt). Hjk.(hjemkomst)

Han oplyser sine adresser hos familien, men han er ikke fundet i Politimandtalerne på adresserne mellem May 1914–May 1917, så jeg "gætter" at han deltog i krigen. (Han flyttede aldrig hjemmefra)

Her er spørgsmålene, fandtes der folketællinger for danske statsborgere der deltog i krigen, de blev vel også talt i 1916, kan jeg finde ud af, hvis han tjente, hvor han generelt var i landet under krigen, og om han deltog i krigen, det tyder på at han tjente i længere tid.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Morten Nielsen

Udtrykket "deltog i krigen" lyder lidt voldsomt; Danmark var som bekendt neutral under 1. verdenskrig, og danske soldater deltog ikke i kamphandlinger på dansk grund. Som så mange af hærens andre afdelinger "svulmede" 2. Bataillon op under Verdenskrigen 1914-1918 ifm. Sikringsstyrkens formering, og det betød for 2. Bataillons vedkommende skiftende kantonnements- og lejrophold, vagttjeneste, skyttegravsarbejde m.v. på Sjælland.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Helle Rossini Hansen

Hej Morten,

Tak for indslaget, meget interessant, nu fik jeg en nogenlunde ide om hvad han lavede i 1 1/2 år (skyttearbejde  :D), men blev de ikke også talt ved foketællingerne?, hvis ja hvor vil jeg finde dem i 1916? Jeg prøvede at gå ind på daisy at se om jeg kunne finde noget, men jeg er ikke rigtig klar over hvad jeg skal lede efter. ???

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

For sjov gik jeg ind i mediestream og fandt en annonce i Nationaltidende der sagde, at Fodfolkslejren for 2. Bataillon, i tiden 25. april 1914 til 30. september 1914, var under Oberstløjtnant Lind-Hansen i Værløselejren.

Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jakob Ramlau

Og hvis du googler "Værløselejren"  og "sikringsstyrke" faar du en del Træffere om Livet i og omkring Lejren.

Helle Rossini Hansen

Tak Jakob, det vil jeg prøve.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jakob Ramlau

Og hvis du virkeligt vil have Greb om den militaire Situation i Danmark og Sikringsstyrken under 1ste Verdenskrig, kan jeg kun anbefale Officer og Millitairhistoriker Michael Clemmesen:
www.clemmesen.org/articles/Nedslidningen.pdf
Man bemærker et fagmilitairt Bias ---- men den synes udtamponeret med Kendsgerninger. Og viser tydeligt hvor til Tider meningsløse Forholdene maa have set ud for de Indkaldte.

Helle Rossini Hansen

Tak Jakob det vil jeg helt sikkert læse, det kunne da være meget interessant at vide noget om, han tjente trods alt i 1 1/2 år. Jeg må nok gå G. Stambøgerne igennem for at finde ud af hvor han eventuelt vil være efter arbejdet i Værløselejeren. Jeg kan ikke forestille mig, at de værnepligtige der arbejder i de forskellige lejre ikke er talt ved folketællingerne.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Jakob Ramlau

De Indkaldte ved Sikringsstyrken var indkaldt "paa Omgang".  En enkelt Mand var ikke inde i flere Aar. Nok skulde der graves Skyttegrave og holdes Vagt --- men Landbruget var endnu Danmarks Hovederhverv. Saa man sørgede for at den nødvendige Del af Mandskabet kom hjem til Høst og Saaning. Og saaledes fik man Foder nok til de Grise, der kunde sælges til de krigsførende Magter.
Denne Udgave lugter grimt af Socialdemokratiets negative Holdning overfor Landbruget ---- men, men.................