Paul Thorvald Thomsen & Johanna Elisabeth Meerstein

Startet af Kjeld Bülow, 27 Jan 2018 - 20:08

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Bülow

Søger oplysninger og efterkommere af Paul Thorvald Thomsen ( ingen kendte data) og
Johanna Elisabeth Meerstein, født den 5. juni 1900 i Dresden.
De blev gift i Berlin den 8. januar 1940 (hun blev skilt fra en fra familien Ullstein i 1939).
I november 1941 flyttede hun (og måske også han) til København, hvor hun/de boede på forskellige hoteller.
Den 1. april 1942 flyttede hun (og måske også han) ind på adressen H. C. Ørstedsvej 46, 2. sal TV, København/Frederiksberg.
Den 26. november udvandrede hun til New York på et dansk pas.


Ellen Steen-Petersen

I henhold til Ancestry bliver hun amerikansk statsborger d. 25. juni 1953. På det tidspunkt bor hun i Brooklyn, New York.

Hun ankommer til New York den 7. dec. 1947 på skibet Batory på et dansk pas. Sidste permanente opholdsadresse er anført som København. Hendes erhverv er anført som fotograf. Hun rejer formentlig alene.

Hun er muligvis ankommet også tidligere, men det har jeg ikke fundet.

/ellen

Kjeld Bülow

Mange tak for oplysningerne, som jeg har fået bekræftet fra en kontakt på Ahnenforschung.
Johanna forlader København den 26. November 1947 på MS Batory. Ankommer til New York 7. December 1947. Hun rejste første klasse og angiver sig som fotograf. Hun bliver amerikansk statsborger den 25. juni 1953.

Hun blev gift med Carl Hubert Pützfeld 4. Juli 1918 i Dresden (Johanna Elisabeth Pützfeld). Skilt 1926 (confirmed)

Gift igen den 30. oktober 1928 med Leopold Alerxander Ullstein - skilt fra hamn igen i 1939.

Gift med Paul Thorvald Thomsen (stavet rigtigt?) 8. Januar 1940 in Berlin. Bruger nu navnet Johanna Elisabeth Thomsen.

Flytter til Danmark November 1941. Adresser på skiftende hotels in København. Flytter den 1. April 1942 i egen lejlighed på H. C. Ørstedsvej 46, 2. sal TV, Frederiksberg.

Det har ikke været muligt at finde noget som helst om Paul Thorvald Thomsen. Hvad lavede han i Berlin, Flyttede han med til København, eller døde han i Tyskland? Han var ikke på passagerlisten for MS Batory.

Giftermålet i Berlin kan ikke verificeres, da arkiverne er lukket. Åbnes føst i 2020.


Ellen Steen-Petersen

Iht. Ancestry er der en Paul Thorvald Thomsen, der indrejser i USA den 19. okt. 1948.
Flyver med SAS fra København til New York. Rejser på dansk pas. Født 1908.

/ellen

Kjeld Bülow

Undskyld den meget lange ventetid, men jeg er ganske enkelt en novice i dette. Jeg har været i kontakt med Renate Helene Walker i Ahnenforschung, som fandt frem til giftermålet i Berlin. Mails til Renate forbliver desværre ubesvarede. Jeg aner ganske enkelt ikke, hvordan jeg kan komme videre.
Jeg har dog set, at Johanna ved indrejse i USA har opgivet en Knud Tonndorf som bekendt i Danmark (der er en læge af det navn) og Dr. Kurt Bloch som bekendt i USA.
Jeg fægter ganske enkelt i blinde.
Kjeld