Dorte Iversdatter Hemmet - full forvirring - kan noen hjelpe?

Startet af Egil Høst Johannessen, 09 Jun 2011 - 16:39

Forrige emne - Næste emne

Egil Høst Johannessen

Hei,

jeg har i min søken funnet svært mange forskjellige opplysninger om Dorte/Dorthe/Dorthea/Dorothea/Dorete/Dorethe Iversdatter Hemmet gift med sognepræst Jens Olufsen/Olsen Varde/Warde/Waarde.

Er det noen som har tilgang til eller som har lest originale dokumenter som kirkebøker/FT/Tingbøker/Skifteprotokoller?

Kan noen således bekrefte når hun er født? I de kilder/slektsforskere jeg har lest er det tre årstall som går igjen - 1594, 1604 og 1607. Noen oppgir også at Iver Iversen Hemmet hadde 2 døtre med samme navn, 1 født i 1594 (død 1687), den 2dre født 1607 eller 1604 (død 1688), kan noen bekrefte/avkrefte dette? Jeg skulle gjerne også vite når hun ble gift med Jens O. Warde? Til slutt, hva er hennes egentlige fornavn, ser av Nygårds sedler at der brukes Dorte.

Så i sum;

1) Når er hun født?
2) Er det 2 døtre av Iver Iversen Hemmet med samme navn?
3) Når stod vielsen med Jens. O. Warde?
4) Hva er hennes riktige fornavn?

På forhånd takk,

Egil Høst Johannessen


Anne Marie Hvid


Du nævner, at du har læst og studeret forskellige kilder, men ikke hvilke!
Måske er netop den følgende en, der har undgået din opmærksomhed:

Personalhistorisk tidsskrift, 1985 : 2, side 199 ff. Her bliver præsteslægten Hemmet gennemgået i fem led. (Tidsskriftet kan lånes på mange offentlige biblioteker).
Mon dog ikke du her finder de oplysninger, du mangler.

mvh
Anne Marie

Arne Feldborg

I den nævnte udgave af PHT står bla.:

1. Dorothea Iversdatter Hemmet var * 1594 og levede endnu 1648. Hun blev gift
ca. 1615/20 med Christen Christensen Høst, * ca. 1580/90 og d 17. oktober
eller 25. oktober 1645, først kapellan hos faderen, derefter 1631 sognepræst
i Lunde-Ostrup, søn af sognepræst smst., provst Christen Jacobsen Høst
(1548—1631) og Birthe Thomasdatter (ca. 1552—ca. 1627). De havde tre døtre
(Bennit, Anne og Margrethe), af hvilke den ene fmtl. blev g med Jens Olsen
Warde, * ca. 1604 — d 1693, sognepræst i Hammel-Voldby-Sald 1648, provst
1662. En anden datter blev  g med efterfølgeren Niels Lauritsen Rindom, * ca.
1615. d 1676, sognepræst i Lunde-Outrup 1645—76.


Jeg læser det derhen, at hun er født 1594 eller tidligere, og at hun er død efter 1648.

Der nævnes ialt 7 børn af Iver Iversen Hemmet, men kun een Dorthe.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Jytte Østlund

Hej Eigil.
I en rettelse i Personalhistorisk tidsskrift, ( desværre har jeg ikke skrevet hvilken nr. det er ) står
Født i Ribe 26/10-1604 som førstefødt barn af Biskop Iver Iversen Hemmet og dennes 2: hustru, og død 1687 i Hammel .

Venlig hilsen
                      Jytte

Aase Jensen

Her er lidt mere fra personalhistorisk. Jens Olsen Warde og Dorothea fik sønnen Christen Jensen Høst skulle være døbt 14-11-1649 i Hammel død 28-6-1705 i Haurum Viborg Amt.
Epitafium i Hammel Kirke:
Her under hviler den vælærværdige, højlærde, nu salige Guds Mand Hr. Jens Olsen Warde, fordum Sognepræst for Hammel, Sall og Voldby Menigheder, Provst i Gern Herred i 38 år; som døde i sit alders 89 år.
Hustrue den hæderbårne, nu salige Matrone Dorthe Iversdatter, Salig Doctor Mateus fordum Biskop i Riber stift, hans datter, som døde i år 1687 i sit alders 93 år(skal være 83 år), de levede tilsammen i 41 år og avlede 2de børn, een navnløs søn, hvis navn er skrevet i Himmelen, en anden Velærværdig, nu salig Hr. Christen Høst, fordun Sognepræst for Haurum og Søby Menigheder, der ere og ved døden samlede i Graven, og vente i de retfærdiges opstandelse, at samle med hver andre og deres forklarede legemer forenede med deres udødelige sjæl, at komme til de fuldkomne retfærdigeheds goder i Himmelen.
Textus Timeralis 2. cor. 1v.12
Denne er vores roes, som er vor samvittigheds vidnesbyrd, at vi have vandret verden i eenfoldighed og Guds retsindighed, ikke i Kødets Visdom, men i Guds Nåde
Man mente først , at han var født i Skåne, men nogle forskere, Ohm-Hieronymussen,  fandt så nogle papirer , der beviste , at han var fra Vestbirk.  Disse kan findes i Personalhistorisk Tidsskrift 1998 nr. 2 side 255-257. Ligeledes har Einar C. Larsen redegjort i Personalhistorisk Tidsskrift 1997 nr. 1 side 1-12 hvordan slægtsskabet er.         
Jens Olufsen dimitterede fra Kbh's Universitet 10-2-1644 og var Hører i Vejle Skole , inden han 1648 blev Præst i Hammel-Voldby, man kan sige , at han luskede sig til embedet . Han havde nemlig lovet at gifte sig med dattere af den forrige Præst Jens Pedersen, Hammel(død 1648) Barbara Jensdatter , men da han havde fået embedet, giftede han sig med i stedet med Dorothea Iversdatter . Barbara's Moder Anne Jacobsdatter , indklagede ham derefter for tamperretten. Her indgik man forlig, så han kunne fortsætte sit begyndte ægteskab.
Jens ejede flere bøndergårde i Glesborg og Hemmed Sogne i Nr. Djurs Herred, som han solgte til Oberst og Kammerjunker Palle Krag til Mejlgaard og Østergaard d. 14-3-1690, sammen med de 2 han i 1664 købte af sin svoger Hans Andersen Skærbæk, i alt ca 40 tdr hartkorn. Jens var også ejer af andre bøndergårde. d. 15-5-1662 køber han Heedegaard i Lomborg Sogn, Skodborg Hrd.
Venlig hilsen
Aase Jensen





Arne Feldborg

Hvis den Dorthe Iversdatter der blev gift med Jens Olsen Varde er af første ægteskab, og det oplyser de fleste kilder vist, så må hun nødvendigvis være født før 1603.

Hvis der er en Dorthe mere, født ca. 1604 i andet ægteskab, kan hun være kaldt op efter sin mormor og det lyder jo også rimeligt nok.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Aase Jensen

Hej
Dorothea Iversdatter Hemmet er datter af Iver Iversen Hemmet og Karen Pedersdatter Baggesen, altså Iver Iversen's 2.ægteskab
og det er denne Dorothea der bliver gift 1. gang med Christen Christensen Høst og gift 2. gang med Jens Olesen Warde.
Det er IKKE en datter af Christen Christensen Høst og Dorothea Iversdatter Hemmet der blev gift med Jens Olsen Warde.
Sådan har jeg forstået ud af det jeg har læst om disse personer. ???
venlig hilsen
Aase Jensen

Egil Høst Johannessen

Hjertelig takk til dere alle for innsats med å besvare mine spørsmål. Informasjonen er imidlertid ikke ny for meg da jeg har denne selv, og er dessverre ikke klargjørende mht mitt spørsmål;

Er det noen som har tilgang til eller som har lest originale dokumenter som kirkebøker/FT/Tingbøker/Skifteprotokoller?

og således kan stadfeste;

1) Når er hun født?
2) Er det 2 døtre av Iver Iversen Hemmet med (omtrent) samme navn?
3) Når stod vielsen med Jens. O. Warde?
4) Hva er hennes riktige fornavn?

Dersom det finnes originale kirkebøker fra den tid det er tale om og som kan stadfeste fødsel/dåp/vielse ville det kunne bekrefte riktige data som direkte hovedbevis.

Slik jeg forstår det nå, og som også fremgår av informasjonen dere så flott har presentert, er det motstridende fakta og sekundært bevismateriale.

Som f.eks fra epitafiet; jeg siterer - "hans datter, som døde i år 1687 i sit alders  93 år(skal være 83 år)" - skal være 83 år, hvem sier/skriver dette? Dersom hun er 93 år er hun født i 1594, men er hun 83 år er hun født i 1604 !!!

Det essensielle for meg og andre med tilsvarende aner er jo å få etablert den RIKTIGE Dorthe/Dorothea - da spesielt med tanke på videre aner bakefter. Iver Iversen Hemmet er jo gift 2x og får barn med begge (Lene Lauridsdatter og Karen Pedersdatter Baggesen) og hvis han han får en Dorthe med Lene L (i 1594)., og det er hun som gifter seg med Jens Olufsen, så er det jo Lene L. som er den anen å følge videre bakefter.

Det er mange slektsforskere som lister Dorthe (f. 1594) som eneste datter av Lene og Iver, og en Dorthe (f.1604/1607) som datter av Karen og Iver, mens andre ikke lister noen Dorthe som datter av Karen og Iver.

Så er det flere slektsforskere som ikke lister noen barn av Lene og Iver, men lister Dorthe som barn av Karen og Iver (f.1604 el. 1607).

Felles for dem alle er at de ikke har noen direkte hovedbevis, kun sekundært bevismateriale - hvilket bringer oss tilbake til mitt evindelige mas om det finnes noen originale skrift/kirkebøker som kan stadfeste den ettersøkte informasjonen som sikkert hoved bevis!!

Forøvrig er det interessant å se at Peder Iversen Hemmet, sønn av Karen og Iver, er registrert som født i 1603 eller 1604 og Lene Iversdatter Hemmet, datter av Karen og Iver, er registrert som født i 1604. Hva da med Dorthe som også hevdes født i 1604? Ble de født som tvillinger eller trillinger ??!!  ???

Jeg beklager det lange svaret - men det ville vært så flott å kunne finne ut av dette mysteriet - så jeg håper dere bærer over med meg  :) :)

Igjen, takk for deres innsats - og jeg er svært glad for all den hjelp jeg kan få!

Mvh

Egil Høst Johannessen

Egil Høst Johannessen

Vel, den som leter finner.....(dog sekundært bevis igjen.......huff)

Mindeplade i Hammel:(Hammel, Gjern Herred, Skanderborg Amt)

"Dyderige og gudsfrygtige matrone
Dorete Sl. D. Iffuers fordum
Bispis datter i Ribe som døde den
3. januar 1688 i hindis alders 81. aar
I lige maader huiler her hindis
søster hæderlig matrone Line
Iversdatter fordum præste
quinde i Skirzbec som døde den
14 mai 1682 i hindis alder 78. aar
gud give dem samptligen
en glædelig opstandelse"

Det skulle vel bety at hun er født i 1607 og hennes søster Line (Lene) er født i 1604.

Mvh
Egil Høst Johannessen

Aase Jensen


Hej Egil
Det med skal være 83 år, den må jeg tage på mig, :(
det skulle være slettet, inden jeg sendte beskeden afsted
Venlig hilsen
Aase


Egil Høst Johannessen

Hei Aase,

det er ok - jeg har dog sett det sitert slik andre steder også.

Hvis vi da utgår fra de to sekundære bevis, epitafiet og minneplaten handler dette om 2 individer;

1) Epitafiet beskriver Dorthe Iversdatter (fordum Biskop i Riber stift, hans datter) sammen med hennes mann Jens Olufsen Warde. Hennes alder angis til 93 år ved død i 1687, altså født 1594 - og således er hennes mor Lene Lauridsdatter.

2) Minneplaten beskriver Dorete Iversdatter (fordum Bispis datter i Ribe), sammen med hennes søster Line. Hennes alder angis til 81 år ved død 1688, altså født 1607 - således er hennes mor Karen Pedersdatter Baggesen

1) Får sønnen Christen Jensen Høst (som også nevnt i epitafiet), som da er den første i rekken i mine aner som bærer navnet Høst. Så kan man jo spekulere i hvorfor foreldrene ga ham det navnet? Måske er det fordi Dorthe ikke fikk noen sønn sammen med Christen Christensen Høst, og at hun vil at dette barnet skal bære hans navn?

1) Lene Lauridsdatter er da den rette anen å følge bakefter for min del, om da ovenstående er rett.

2) Hva med denne Dorete Iversdatter? Blir hun gift, med hvem, får hun barn? Jeg finner ikke ut av det............

Jeg skulle gjerne også vite når vielsen med Christen Christen Høst fant sted  - av det jeg har funnet varierer det mellom 1615 og 1625, men jeg finner at et av barna er født i 1621.

To be cont'd  ::)

Egil

Søren Agersnap

Efter min mening er det den samme person på begge mindesmærker. Mindepladen i graven er nærmest en primær kilde, da den er sat op i enkemandens tid. Epitafiet i kirken er først sat op efter 1705, da også sønnen er død, og er derfor sekundært. Epitafiet har i forvejen den fejl, at Dorthe Iversdatters far kaldes Mateus. Desuden holder det næppe heller stik, at hun har været gift med Jens Olesen Warde, da denne først blev kaldet pinsedag 1648 efter forgængerens død (ifølge Wiberg). Derfor er aldesangivelsen sikkert også forkert. For den indebærer, at Dorthe skulle være 59 år, da hun fødte sin levendefødte søn og endnu ældre, da hun fik den dødfødte.

Det er helt efter navneskikken, at den førstfødte søn i det nye ægteskab opkaldes efter den afdøde ægtemands fornavn og undertiden også efternavn.

Venlig hilsen.

Søren Agersnap