Hvem var Niels Fogh på Mørup (1705-10) gift med Dorthea Hachsens?

Startet af Janne Tylvad, 06 Aug 2019 - 13:48

Forrige emne - Næste emne

Janne Tylvad

Hej Forum
Efter regimentsskriver Johan Hachsens død i 1704 på Mørup i Fjenneslev S, Sorø A, giftede enken Dorthea Nielsdtr sig med Niels Fogh  i 1705:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=149482#149482,24725046
(øverst til højre – lodret!)

Niels Fogh (= Niels Mathiesen Fogh jvf vielsen) var derefter ejer af Mørup indtil 1710.

Kan nogen be- eller afkræfte, om han var søn af tolder og forvalter på Samsø Mathias Nielsen Fogh (søn af Niels Madsen hospitalsforstander i Kolding)?
Hvis dette er tilfældet, er Niels Mathiesen Fogh vel den stedsøn, der bliver nævnt som arving hos Christen Nielsen Thonboe rådmand i Horsens??, jvf Nygård:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=385241&sort=e

Og hvad blev der af Niels Fogh efter 1710?

Bedste hilsner
Janne Tylvad

Christian Konstmann Autzen

Har du set denne:

Fogh-anetavlen er beskrevet i Vardesyssel Aarbog 1998 v/Gert Ravn. Anetavlen går tilbage til Niels Fog, som nævnes i Borum i 1492, 1494 og 1495. Navnet "Fog" menes at komme fra, at han havde været herredsfoged i Framlev Herred.

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Janne Tylvad

Tak for info!
Fogh-slægten er vist en speget sag.
Hilsen
Janne

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Janne Tylvad [3428] Dato 07 Aug 2019 - 23:48
Tak for info!
Fogh-slægten er vist en speget sag.
Hilsen
Janne

"Speget" - vel ikke mere end som andre slægter  :D

Mange Fog'er/Fogh'er var præster - du kan f.eks. begynde her, og så følge link's (gennem århundreder):

https://wiberg-net.dk/1098-99-Storring.htm#NielsFog-de

Min svigermors aner er bl.a. Fogh'er.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Annette Damgaard Hansen

#4
Hej janne

Niels Mathisen Fog fik arv efter Kr. Tonboe
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=97542&sort=e

Mathias Nielsen Fog og Niels Mathisen nævnes i arv efter Kristen Nielsen Tonboe Rdm.Horsens   1688
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=385241&sort=e

Der er godt nok et stykke vej fra Horsens til Mørup i Fjenneslev S, Sorø A, men da navnet passer, er det måske værd at tjekke.

VH Annette

Janne Tylvad

Tak til Christian og Annette.
Jeg har været mange gange hos Wiberg vedr Fogh-slægten. Tror denne Niels Fogh er af Aarhus-grenen, men......
Har også støttet mig til Nygaard - og mange kirkebøger (Holbæk, Køge, København).
Niels Foghs hustru Dorthea blev født i Holbæk.

Bedste hilsner
Janne

Annette Damgaard Hansen

#6
Hej Janne
Beklager at jeg ikke fik læst din tekst godt nok, men jeg har måske alligevel noget, du kan bruge. Jeg er efterkommer af Borgmester Jørgen Lauridsen Fogh i København og Cathrine Schumacher, der var søster til Peder Schumacher Greve af Griffenfeld.

Jeg ser at den Mathias Nielsen Fog du nævner som mulig far til Niels Mathiesen Fogh var Fuldmægtig og forvalter ved Griffenfelds gods på Samsø, hvilket står skrevet i Danske Toldembedsmænd 1660 - 1864
http://toldhistorie.blogspot.com/2015/01/

Citat
1674-1681
Mathias Nielsen Fog (søn af hospitalsforstander Niels Madsen og Elisabeth Lauritsdatter Fog), døbt 30. oktober 1642 i Kolding, død 25. april 1681 i Horsens. Gift ca. 1674 med Elisabeth Pedersdatter (datter af rådmand Peder Udsen og Dorthe Poulsdatter), døbt 9. april 1654 i Kolding død 10. september 1687 i Horsens (gift 2. gang ca. 1681 med rådmand i Horsens og ejer af Jensgård Christen Nielsen Tonboe, ca. 1632-1707).
Fuldmægtig og forvalter ved Griffenfelds gods på Samsø, tillige tolder 15. april 1674. Epitafium i Horsens Klosterkirke.

Elisabeth Lauritsdatter Fog - kaldet Lisbeth - var søster til Borgmester Jørgen Lauridsen Fogh, som blev forvist til Aarhus, da han og Griffelfeldt kom i unåde.

Om Lisbeths søn Mathias Nielsen Fog er far til Niels Mathiesen Fogh til Mørup, ved jeg ikke, men vi kan jo følge Mathias Nielsen Fog til Jensgård.

Jensgård er en gammel gård, der frem til reformationen var ejet af Øm Kloster. Gården ligger ca. 10 km nord for Juelsminde i Glud Sogn, Hedensted Kommune.  Thonboe/Foghs var ejer af  Jensgård  følgende år:
•   (1690-1700) Christian Nielsen Thonboe
•   (1700-1708) Niels Christiansen Thonboe / Peder Christiansen Thonboe
•   (1708-1710) Niels Christiansen Thonboe / Peder Christiansen Thonboe / Matthias Fogh
•   (1710-1740) Matthias Fogh
•   (1740-1743) Karen Marie Hofman gift Fogh
•   (1743-1748) Thøger Matthiasen Hofman Fogh

Her ser vi, at Matthias Fogh var gift med Karen Marie Hofman. Jeg har ikke kunnet se, om dette par skulle være forældre til Niels Mathiesen Fogh til Mørup, men muligheden for at søge i Glud sogn, er i hvert fald til stede.

Mvh Annette


Annette Damgaard Hansen

#7
Hej igen.

Lidt mere, der måske kan hjælpe på vej.

Du skriver:
CitatEfter regimentsskriver Johan Hachsens død i 1704 på Mørup i Fjenneslev S, Sorø A, giftede enken Dorthea Nielsdtr sig med Niels Fogh  i 1705. Niels Fogh (= Niels Mathiesen Fogh jvf vielsen) var derefter ejer af Mørup indtil 1710.

Den mulige far til Niels, Mathias Nielsen Fog (død 25. april 1681 i Horsens), var, som du skriver, søn af hospitalsforstander og amtsskriver over Koldinghus Amt, Niels Madsen g.m. Elisabeth Lauritsdatter Fog (død Omtrent 1695). Moderen overlever sønnen.

Der findes en krigsråd og regimenskriver Søren Hachsen i Kolding (død Før 1737), Så der er ihvertfald et sammenfald mellem skriverfaget i Kolding og navnene Fog og  Hachsen, der peger i retningen af, at Mathias Nielsen Fog måske godt kan være far til Niels Mathiesen Fogh.

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej Janne  - jeg ved ikke om du stadigvæk følger dit link, men jeg har gravet lidt mere. Umiddelbart ser det ikke ud til, at Niels Mathiassen Fogh er søn af Mathias Fogh til Jensgård – I hvert fald ikke ifølge Brejls læsning af skiftet. Muligheden for at tjekke skiftet findes jo. Dog synes jeg Brejl plejer at være temmelig præcis.

12 Mathias Fogh på Jensgård i Glud sogn. 4.5.1744, side 478. Nr.12. E: Karen Marie Hoffmann, der har siddet i uskiftet bo efter bevilling 30.5.1716. LV: bror Søren Hoffmann, kancelliråd på Skerrildgård. B: Thøger Fogh, kancellisekretær, Lisbeth Fogh, død, var g.m. oberstløjtnant [Ernst] Halchus til Langholt. 3B: Christian Georg 4, Karen Marie 3, Ernst 1, Christine Fogh 30, Dorthe Cathrine Fogh g.m. Peder [Pedersen] Møller, præst i Skjold. Jordebog over Jensgård 20.12.1743.

Ikke desto mindre synes der at være nogle sammenfald, så man kan jo ikke udelukke muligheden for, at der er en anden form for slægtsrelation?

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#9
Nå, jeg prøver en gang til og håber, at det kan bruges.

– selv om der skal undersøges en del, så ser det ud til at Niels Mathiesen Fogh til Mørup alligevel er søn af Mathias Nielsen Fogh, tolder og forvalter på Samsø. Man skulle bare en anden vej rundt for at finde dette.

Mathias Nielsen Fogh
Fuldmægtig og forvalter ved Griffenfelds gods på Samsø, tillige tolder 15. april 1674. Epitafium i Horsens Klosterkirke.
Født: 30 Okt. 1642, Kolding, Brusk Herred, Vejle Amt
Forældre: Hospitalsforstander og amtsskriver over Koldinghus Amt, Niels Madsen g.m. Elisabeth Lauritsdatter Fog
Ægteskab: Elisabeth Pedersdatter omkring 1674
Død: 25 Apr. 1681, Horsens, Nim Herred, Skanderborg Amt i en alder af 38 år.

Mathias blev gift med Elisabeth Pedersdatter, født den 9 Apr. 1654 i Kolding, Brusk Herred, Vejle Amt. Efter Mathias's død giftede hun sig med Christen Nielsen Tonboe, til Jensgaard.

Herefter kommer der et udtalelse fra geni.com, som der desværre mangler kilder til, men som er meget specifik.

Elisabeth Pedersdatter var først gift med forvalteren på gården "Samsøe", Mattias Nielsen Fogh (-1681). Til hans ære blev Elisabeth og Christens første søn - Mattias Kristensen Fogh - opkaldt efter ham. Men Elisabeth bragte også en søn med sig ind i ægteskabet med Christen Nielsen Tonboe, nemlig Niels Mathiasen Fogh. Efter Elisabeth's død skulle han efter en af majestæten konfirmeret kontrakt af 3 mar 1688 have udbetalt den nette sum af 1.000 Rdl af stedfaderen, Christen Nielsen Tonboe. Hvad sønnen i øvrigt har bedrevet er ukendt.


Denne udtalelse bør kunne bekræftes i Elisabeth Pedetsdatters skifte. Elisabeth Pedersdatter døde den 10 Sep. 1687 i Horsens, Nim Herred, Skanderborg Amt.) Tjek skiftet.

Den Mathias, der overtager Jensgård er altså Mathias Kristensen Fogh - Elisabeth Pedersdatter og Christen Nielsen Tonboe's søn - og IKKE Mathias Nielsen Fog som jeg skrev tidligere.

Lidt ekstra:
Forbindelsen mellem Johan Hachsen, hvis enke Niels Mathiasen Fogh giftede sig med, og den Søren Hachsen, der var krigsråd og regimenskriver i Kolding, står der lidt om i en tråd her på DISforum.

Sörens farbror skal väre denne Regimentskriver i Sorö, Johan Hachsen ?-1704 og hans hustru Dorthea Haksen 1661-1733. Värde at bemärke at Regimentskriver Johan Hachsen ejede mellem 1689-1704 sädegård Mørup i Fjenneslev sogn!

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=100809.0

Annette

Janne Tylvad

Hej Annette – så mange tak for input!

Jeg tror, de meget store linjer er ved at tegne sig omkring Niels Mathiesen Fogh:
Hans forældre er Mathias Nielsen tolder mm på Samsø og Elisabeth Pedersdtr.

'Fogh' kan gå tilbage til Mathias Nielsens moder Elisabeth Lauridsdtr Fogh gift med hospitalsforstander Niels Madsen i Kolding. I forbindelse med et Aarhus-skifte hos Brejl fås mere info om dette pars børn udover tolder Mathias Nielsen.

Niels Mathiesen Fogh får tilkendt en arv fra sin stedfader Christen Thonbo (ifølge kontrak af 1688 med Niels Foghs brødre Christen Nielsen Fogh og Laurids Nielsen Fogh), jvf Nygaard

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=385241&sort=e
Nævnte Laurids Nielsen Fogh er gift 2. gang i København, og så er Mørup jo ikke så fjernt endda.

Vil finde skiftet efter Niels Mathiesen Foghs mor Elisabeth Pedersdtr i Horsens. Netop skifterne giver præcis info.

Vedr regimentsskriver Johan Hachsen er jeg bekendt med familierationerne med Søren, Mogens og Anne Cathrine Hachsen.
Derudover har jeg også en Laurids Hachsen på Gisselfeld gift med en Bosel, og her er der Hachsen-træf i forbindelse med barnedåb.

Tak herfra
Janne

Janne Tylvad


Annette Damgaard Hansen

Hej Janne.

Ja, det må vist være som du skriver  :)

Lige en sidste hjælp i forhold til Elisabeth Lauridsdatter Fogh - søster til min ane Jørgen lauridsen Fogh.

I 1909 udkom "En samling jyske testamenter fra o. 1881 – 1734 – i uddrag ved C. Klitgaard). Her nævnes Jørgen Lauridsen Foghs far død 20. nov. 1656.

I testamenterne omtales nemlig Jørgen Foghs søster Chatarina Lauridsdatter Fogh f. 14. marts 1622, i Flensborg, og død den 29. Oktober 1693 i Aarhus.  

Nr. 16 Cathatina Lauridtzdatter Fogh, født 1622, den 14 Marts i Flensborg, død 1693, den 29. Oktober. Fader Lauridz Fogh, Borger og Handelsmand, død 1656, den 20. November. Moder Anne Jørgensdatter. 1625 flyttede hendes Forældre fra Flensborg til Aarhus af Frygt for de kejserlige Tropper, 1633 kom hun i Huset hos sin Morbroder Berndt Jørgensen, Handelsmand i Nyborg, hvor hun var til 1637, hvorefter hun opholdt hjemme indtil 1641, da hendes Søster Lisbeth Lauridtzdatter Fogh, gift med Amtsskriverover Koldinghus Niels Madtzøn, begjærede hende til sig. Der opholdt hun sig saa den meste Tid indtil 1956, da hendes Fader døde, idet hun dog under Krigen 1643 – 45 var hjemme hos Forældrene. Fra 1656 – 1660 var hun saa hos Moderen, men hendes "gode Svoger" Jens Hansøn Trige, Præst i Virring, ønskede da, at hun skulle komme til ham, og her var hun saa et Aarstid, hvorefter hun paa Grund af Moderens Svaghed atter kom hjem. Trefoldigheds Søndag 1667 ægtede hun Christian Lauridtzøn, Byfoged i Aarhus, død 1683, d. 25. December. Ingen Børn. 1683 tog hun ophold hos sin Broder, Borgmester Jørgen Fogh i Kjøbenhavn, og efter hans Død blev hun boende hos hans Enke. Som hendes Svoger nævnes Seigr. Niels Lauridtzen, og som hendes Søstersøns Hustru Anne Christensdatter Splids.

Det vil sige at Mathias Nielsen Foghs mor Lisbeth/Elisabeth vel også er født i Flensborg og senere bosat i Aarhus.

VH Annette

Janne Tylvad

Tak Annette for mere input - vigtigt for mig at få familie-billedet på plads.
Har fået styr på diverse Fogh-søskende, stadig i store linjer, og jeg fandt frem til den ældste Laurids Fogh i dette forum.
Mit mål er at kunne følge parret Niels Fogh-Dorthe Hachsens - og klarlægge deres familiemæssige relationer.
Natmus.dk har været særdeles nyttig.
Og - som bonus - fandt jeg flere af slægten i mit Københavner-arkiv.
Bedste hilsner
Janne

Annette Damgaard Hansen

#14
Hej Janne

Nu er det længe siden, at jeg har kigget på denne gren af min slægt, men jeg har endnu ikke fundet noget endegyldig bevis på, hvem Jørgen Lauridsen Fogh og hans søstre Cathrine og Elisabeths forældre er, ud over at de hedder Laurids Fogh og Anne Jørgensdatter, og at Laurids Fogh, ifølge C. Klitgaard, skulle være Lauridz Fogh, Borger og Handelsmand, død 1656, den 20. November.

I Århus tingbøger nævnes nedenstående Laurids Fogh sammen med Folmer Apoteker. Apoteker Folmer Thomsen var gift med Cathrine Jørgensdatter, en søster til Anne Jørgensdatter.

Det kommer J. Hoffmeyer ind på i "Blade af Aarhus Byes Historie". I. (2. Halvbind, 1906) Aarhusianske Storborgerslægter i Slutningen af 17. Aarhundrede.

Den ovennævnte Assessor Jørgen Fog var Søn af en Købmand Laurids (eller Lars) Fog og Anna Jørgensdatter. Om dennes Livsomstændigheder har jeg intet kunnet erfare undtagen, at han maa antages at være den Laurids Fog, som i 1633 eller 1634 havde afskibet noget Korn fra Aarhus til Lübeck trods Kongens Befaling. Lensmanden, Lauritz Lindenov, faar 20/3 1634 Ordre til i den Anledning at »aftinge med ham paa hans yderste Formue« dvs. mulktere ham højt. Han slap dog med at betale 100 Sldlr. til Kongen (1637). Ved denne Lejlighed nævner han Apoteker Folmer Thomsen som sin »Svoger«.

Med det in mente må denne mand være den rigtige Laurids Fog(h)

9/3 1637.
** Anders Pedersen for Anders Lydiksen sst. efterskrevne vidnede, at Folmer Apoteker i Århus har aftinget og afsonet hos salig velb Laurits Lindenov på KM vegne for hvis forfølgning, den salig mand havde Laurits Fog i for ulovlig udskibning, og derfor har udlovet til KM 100 sletdaler.

23/3 1637.
** Anders Pedersen Segalt for Anders Lydiksen sst. dommeren opsatte den gældssag imellem Anders Lydiksen og Folmer Apoteker sst anlangende 10 daler fogedpenge af 100 daler, han for Laurits Fogs ulovlige korns udskibelse skal skyldig være og ej vil betale, til i dag 14 dage.

27/4 1637.
** Anders Pedersen på Anders Lydiksens vegne tiltalte Folmer Tomasen sst for 10 daler fogedpenge, som han ham skal skyldig være for en sag, Folmer Tomasen har aftinget på sin svoger Laurits Fogs vegne hos velb salig Laurits Lindenov for ulovlig udskibning, hvorimod at svare mødte Folmer Tomasen og ved sin ed benægtede aldrig Anders Lydiksen nogen fogedpenge at have lovet.


Så har vi ham her, som efter min vurdering burde være den samme, da han nævnes i sammenhæng med Anne Jørgensdatter.

23/3 1637.
** NM for Rasmus Lauritsen. dommeren opsatte den sag imellem Rasmus Lauritsen og Laurits Fog anlangende 215 daler, han er ham skyldig, og skulle være betalt Volborgdag 1634.

13/4 1637.
** Niels Madsen for Rasmus Lauritsen. dom over Laurits Fog sst for 215 daler efter hans brevs lydelse dateret 11/1 1634, som skulle være betalt til Volborgdag der næst efter

4/5 1637.
** Niels Madsen på Rasmus Lauritsens vegne lod fordele Laurits Sørensen Fog for 215 sletdaler efter en doms indhold.

8/2 1638.
** N Madsen for Rasmus Lauritsen gav til kende, at det var nu i dag lovligt det 3.ting at han havde udæsket af Hans Pedersen borger sst Rasmus Lauritsens delte og lovforvunden mand Laurits Sørensen Fog sst med sin farkoste, som boer i Hans Pedersens gård her på Torvet, og i hvert ting forbudt Hans Pedersen at huse og helle eller holde tag og skjul over Laurits Fog imod loven. derimod blev fremlagt Hans Pedersens brev lydende, eftersom Rasmus Lauritsen hos mig æsker hans fordelte mand Laurits Fog, så er dette mit svar derimod, at ikke har lejet nogen min gård eller hus til Laurits Fog, men min gård på Torvet har jeg lejet til Anne Jørgensdatter og har derfor mig med Laurits Fog intet at befatte. actum Århus 8/2 1638 Hans Pedersen egen hånd.

8/2 1638.
** N Madsen for Rasmus Lauritsen gav til kende, at det var nu i dag lovligt det 3.ting at han havde udæsket af Hans Pedersen borger sst Rasmus Lauritsens delte og lovforvunden mand Laurits Sørensen Fog sst med sin farkoste, som boer i Hans Pedersens gård her på Torvet, og i hvert ting forbudt Hans Pedersen at huse og helle eller holde tag og skjul over Laurits Fog imod loven. derimod blev fremlagt Hans Pedersens brev lydende, eftersom Rasmus Lauritsen hos mig æsker hans fordelte mand Laurits Fog, så er dette mit svar derimod, at ikke har lejet nogen min gård eller hus til Laurits Fog, men min gård på Torvet har jeg lejet til Anne Jørgensdatter og har derfor mig med Laurits Fog intet at befatte. actum Århus 8/2 1638 Hans Pedersen egen hånd.

Jeg vil mene, at der her er tale om en og samme mand, da den ene historie binder Laurids Fogh sammen med svogeren Apoteker Folmer Thomsen og dennes hustru Cathrine Jørgensdatter - og den anden Laurids Sørensen Fogh er forbundet med Anne Jørgensdatter.

Hvorom alt er, så betyder det, at Laurids Fogh d. ældre ikke kan være farfar til Jørgen, Cathrine og Lisbeth Fogh, da denne må hedde Søren Fogh.

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

Hov undskyld. Sagen fra 8/2 1638 med Anne Jørgensdatter kom ind to gange.

Janne Tylvad

Hej Annette.
Mange tak for dine overbevisende data.
Jeg elsker tingbøger – de giver (også) så mange facts om familie-sammenhænge.
Det ligger altså fast, at Laurids (Sørensen) Fogh og Anne Jørgensdtr var forældre til Cathrine, Jørgen og Elisabeth Fogh – vigtigst for mig lige her og nu.
Og Anne Jørgensdtrs søster Cathrine var gift med Folmer Apoteker.

Er altid på vagt med 'svoger'-benævnelsen i ældre tekster, da det kan dække over flere former for familie-tilknytning. Men pudsigt nok faldt jeg for nogle dage siden over, at Niels Madsen hospitalsforstander i Kolding (gm Elisabeth Lauridsdtr Fogh) i 1655 lod døbe en søn Folmer (jvf Nygaard). Undrede mig over dette navn, men han kan jo sagtens være opkaldt efter Folmer Apoteker.

TAK herfra
hilsner Janne

Annette Damgaard Hansen

Hej igen

Hvis C. Klitgaard og J. Hoffmeyer taler sandt, så står det til troende.

Folmer Thomsen var apoteker på Løve Apoteket i Aarhus, der stadigvæk eksisterer og ligge på samme sted.

Her står de som indehavere af Apoteket:
17.01.1631 - xx.10.1649 Folmer Thomsen
28.02.1650 - xx.xx.1661 Cathrine Jørgensdatter (Enke)

http://www.receptkuverter.dk/xrhusloeve.htm
https://aarhuswiki.dk/wiki/L%C3%B8veapoteket

Annette


Janne Tylvad

Tak for links Annette.
På et tidspunkt er det jo nødvendigt at konkludere på grundlag af helst flere kilder.
Du har været til stor hjælp, da netop Aarhus-borgerne i 1600/1700-tallet har været perifert for mig.
Tak for dine kildehenvisninger - meget at gå videre med.
Hilsen
Janne