Oversigt over slettede statsborgerskab i DK

Startet af Britta Sørensen, 09 Aug 2019 - 17:25

Forrige emne - Næste emne

Britta Sørensen

Hej!

Når en person ændrer statsborgerskab, fra i dette tilfælde Danmark til USA, bliver der så oprettet en sag på vedkommende i Danmark (som når en person bliver dansk statsborger?), som man kan finde på rigsarkivet? Eller er der en oversigt/protokol man kan kigge I? Er det almen viden, jeg bare ikke har ;) eller ...? Kan nogen hjælpe mig?
Mvh
Britta S.
Roskilde

Mikkel Eide Eriksen

Hej Britta

Som jeg har forstået det kan man i princippet ikke have dobbelt statsborgerskab i Danmark (medmindre man fx. er mindreårig, så skal man så vidt jeg husker først vælge når man er 18). På den anden side, hvis man ikke fortæller myndighederne at man får statsborgerskab et andet sted, og de ikke finder ud af det, så har man vel i praksis dobbelt statsborgerskab?

Men jeg vil tro at det må være under indenrigsministeriet eller evt. justitsministeriet. Jeg vil nok starte med deres journalregistre og se hvad det bringer, men mon ikke der kommet et bedre bud? :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

grethe jensen

I 2015 blev det muligt for danske statsborgere at have dobbelt statsborgerskab; laes f eks her:
http://storbritannien.um.dk/da/rejse-og-ophold/dobbelt-statsborgerskab/
Mvh GJ


Britta Sørensen

Hej Inger T. Grethe J og Mikkel E. E.

Rigtig mange tak for svar på mit spørgsmål. Jeg vil nu kigge nærmere på de
mange adresser, jeg har fået. På et eller andet tidspunkt må det offentlige
vel afskrive en person, som ikke befinder sig i landet. Der er f. eks. spørgsmålet
om værnepligt og hvad med valg(kort) til stat, kommuner og amter?

Min onkel kom ud at sejle som ganske ung (i 1920'erne), som ung mand bliver han bragt
i land i New Orleans, USA i koma af malaria. Siden da har han ikke været i DK.
Han bliver gift, får børn og bliver statsborger i USA. Det er det sidste, der
interesserer mig. Der er en periode, hvor ingen ved, hvor og hvad han lavede.
Der kunne måske være oplysninger i en statsborgersag i USA.

Mange tak for hjælpen
Britta S.