Forældre til Stephan Nielsen (1750-1811), Frederiksnåde i Vorbasse Sogn

Startet af Henning Jørgensen, 09 Aug 2019 - 20:53

Forrige emne - Næste emne

Henning Jørgensen

Min ane Stephan Nielsen (ca. 1750-1811) var væver og bosat på et lille fattigt husmandssted i hedekolonien Frederiksnåde i Vorbasse Sogn. Hans efterkommere og hustrus aner har jeg styr på, men mangler hans egne aner. Se evt. http://www.vnsa.dk/jrgensenweb/3025.htm.

Stephan Nielsen blev konfirmeret i Vorbasse Kirke i 1771. Hans alder opgives da til 17 år, og han var bosat i Frederiksnåde. Ifølge folketællinger og begravelsesregisteret skulle han dog være født ca. 1750. Skiftet efter Stephan Nielsen i 1811 giver desværre ikke oplysninger, som kan hjælpe til puslespillet omkring hans aner.

Oplysningen, at han var bosat i Fredriksnåde ved konfirmationen, sandsynliggør, at hans forældre også var bosat i Frederiksnåde. Nogle år tidligere blev en Maren Nielsdatter fra Frederiksnåde konfirmeret, og da hun senere blev gift, var hun stadig bosat i Frederiksnåde. Da Stephan Nielsen og Maren Nielsdatter optræder ved hinandens børns dåb, må man formode, at de var søskende. Maren Nielsdatter var gift med en Niels Jensen (også væver), og de boede en tid i Slaug i Vorbasse Sogn.

Det er rimeligt at antage, at Stephan Nielsen overtog fæstet af sit husmandssted efter sin far. På det tidspunkt var der fire husmandssteder i hedekolonien Frederiksnåde. I bogen "Vorbasse - et hedesogns historie" findes en liste over beboerne i hedekolonien i 1766. De eneste mulige fædre (hvis Stephan Nielsens far stadig var i live på det tidspunkt) er Niels Jørgensen og Niels Mogensen, som havde hvert sit husmandssted. Jeg tror derfor, at enten Niels Jørgensen eller Niels Mogensen var far til Maren Nielsdatter og Stephan Nielsen. Jeg hælder mest til, at Niels Jørgensen var hans far. En af årsagerne hertil er, at han nok var bosat i Frederiksnåde, men døde i Slaug. Da Niels Jørgensens formodede svigersøn var bosat i Slaug, er det sandsynligt at Niels Jørgensen døde hos denne familie.

Stephan Nielsens ældste døtre hed Maren og Karen. Hans svigermor hed Karen, og det er derfor et rimeligt gæt, at hans mor hed Maren (hans sandsynlige søster Maren Nielsdatters næstældste datter hed også Maren). En Maren Stephansdatter døde i Frederiksnåde i 1771 i en alder af 50 år. Jeg gætter derfor på, at hun kunne være Stephan Nielsens mor. Desværre undlod sognepræsten i nogle år at angive afdøde kvinders enkemænd i nogle år omkring 1770.

Årsagen til, at der er en liste over hedekolonien Frederiksnådes beboere i 1766, skyldes, at kolonien var blevet affolket. Hedekolonierne var oprindeligt blevet befolket af tyskere, som var blevet lovet gode vilkår i hedekolonierne. Da hedejorden var meget fattig, forlod en del af dem atter stedet. Rentekammeret ville derfor have genbesat ejendommene med danskere, som til gengæld fik bl. a. skattefrihed i en årrække. Listen viser, at en del af de nye danske kolonister i 1766 kom fra det sydlige Danmark. Niels Jørgensen og Niels Mogensen kom begge fra Rødding. Jeg ved godt, at der findes flere Rødding sogne, men efter at have tjekket Rødding i Salling og Rødding i Viborg Sogn, er jeg kommet frem til, at der må være tale om Rødding i Sønderjylland.

Desværre er kirkebøgerne fra Rødding i Sønderjylland først bevaret fra 1797, så jeg kan ikke finde hjælp her. Jeg har dog fundet ud af, at der var en Niels Mogensen Soldat i nabosognene Lintrup/Hjerting omkring 1750. Det kunne være den Niels Mogensen, som senere kom til Frederiksnåde, og i så fald var han ikke far til Stephan Nielsen.

Mit spørgsmål er nu, om der er andre, der er kommet videre med Stephan Nielsens forfædre? Eller nogle som har gode råd?

Med venlig hilsen

HenningJørgensen

Henning Jørgensen

Jeg har netop fundet ud af, at der findes lidt indscannet materiale på AO vedr. beboerne på hedekolonierne i 1760'erne. Det er "Fortegnelse over kolonister" i arkivet "Kommissionen til de tyske bønders etablering på heden". Af opslag 10 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21417519#349551,69382888 og opslag 51 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21417519#349551,69382929 fremgår, at Niels Jørgensen var gift og havde to sønner og en datter. Han var væver. Niels Mogensen var knippelmand.
Da Stephan Nielsen og hans formodede svoger begge var vævere, fremmer dette teorien om, at det var Niels Jørgensen, som var faderen, og ikke Niels Mogensen.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen