Skræddermester Tafdrup solgte Vinterfrakker m.m. i 1861, men til hvem?

Startet af Søren Tafdrup, 10 Aug 2019 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Min oldefar Poul Christian Tafdrup var skræddermester og havde sin succesfulde forretning i Silkegade i København fra ca. 1860. Jeg har hidtil troet, at han solgte dyrt skrædderi til den mere velhavende del af Københavns borgerskab. Men nu er jeg kommet i tvivl. Årsagen er, at jeg har fundet oldefars første annonceringer i de københavnske aviser. Således denne fra Folkets Avis 16. november 1861:

"Fra Skrædder-Boutiken Nr. 8, Silkegade Nr. 8 (Bikubens Gaard), bortsælges i disse Dage et stort Parti Vinterfrakker fra 12 til 30 Rd., Beenklæder fra 6 til 12 Rd., Veste fra 3 Rd. til høiere Priser. C. Tafdrup & Co. Nr. 8, Silkegade Nr. 8."

Når han solgte "et stort parti" vinterfrakker m.m. og annoncerede flere gange for det sidst i 1861, må der have været flere skræddere i gang end blot ham selv. Jeg har fået den mistanke, at han blev inspireret af N.F. Larsen (som han kendte) og dennes handskeproduktion med organisering af mange syersker rundt omkring i byen. Varerne i annonceringen må være syet efter standardmål (evt. med mulighed for tilpasninger til de enkelte kunder, når det var nødvendigt), dvs. noget der nærmer sig konfektion.

Men, altså: Hvem var hans kunder? Hvem havde i 1861 råd til at købe en vinterfrakke for mellem 12 og 30 rigsdaler? Eller med andre ord: Hvad tjente en faglært arbejder eller håndværker om måneden i 1861, - er der nogen her i FORUM, der evt. har et bud på det?

Jeg ved, at dette er lidt på kanten til ikke at være slægtsforskning  :)

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej Søren,

Dette skriv har mange kilder, så det må kunne anvendes som udgangspunkt.
https://tidsskrift.dk/bolm/article/download/104678/153543/

Hilsen
John

Søren Tafdrup

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com