Jens Andersen Galschiøt født omkring 1700

Startet af Hanne Poulsen, 11 Aug 2019 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Hanne Poulsen

Mon andre er stødt på skoleholder Jens Andersen Galschiøt født omkring 1700?
1) Håbede, at andre måske kan tilføje mere og måske be- eller afkræfte tilknytning til Galskyt-familien.
2) Vidner ved trolovelse - læsehjælp søges.
Trolovet 18 juli 1728 med Kgl bevilling og viet 21. juli 1728 i Tjæreby, Jens Andersen Galschiødt og Sidse Marie Olufsdatter. Vidner Jacob Podl..f? og Cilb...t ...ding?  KB Tjæreby opsl 165 (venstre side)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=157611#157611,26446371

Jens Galschiøt  nævnes i en oversigt over familien Galskyt, som en person, der ikke umiddelbart kan placeres i stamtræet.
Se nederst *).

Jeg har fundet yderligere oplysninger om ham:
- Navnet er: Jens Andersen Galschiøt
- Jens Galschiøt nævnes i Fæsterprotokol register Basnæs, hvor Jens Galshiøt fæster jord glF Ole Andersen 24/10 1741 I 65b.
Fæste til skoleholderen Jens Galschiødt i Tierebye og hans hustru Sidsel Marie Olsdatter den øde plads som Ole Andersens gårdbygning forhen ....hvilken gårdsplads med tilhørende kålhave ..deres livs tid bemyndige at bruge uden nogen afgifter...bemeldte Jens Galschiødt at opbygge på egen bekostning 8 fag hus på bemeldte gårds plads som efter hans og hans hustrus dødelige afgang igen skal tilhøre Basnæs som fæstehus 24 okt 1741
- Der er yderligere en datter: Magrethe Elisabeth født omk 1729, konfirmeret konf 1745 KB Tjæreby 108. Begr 24 trin 1755 skoleholder Baggers kone, KB opsl 206 Skifte nov 1755 og afsluttet dec 1755. Hendes broder Andreas nævnes i skiftet efter hende.
- Jens Andersens datter Kirsten kan følges i Kalundborg frem til FT1801, og det fremgår at hun var jordmoder (med borgerskab som sådan).


*) Optegnelser om Familien Galskyt fra Hammer
(samt nogle Notitser om andre ikke adelige Familier og Personer af Navnet Galskyt. Af C. Klitgaard.
Personalhistorisk Tidskrift https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/view/78645/113769
Her oplyses:
"I Slægt med Familien Galskyt paa Kornumgaard have efternævnte Galskytter maaske været,
men Forbindelsen har dog ikke kunnet paavises"

Jens Galskyt, f...., begr. 8. April 1750, Skoleholder i Tjæreby v. Skjelskør,
gift I. 21. Juli 1728 med Sidse Marie Olufsdatter, død 19. Novbr. 1745,
gift II. 17. Novbr. 1747 med Maren Olesdatter eller Jensdatter, død 19. Decbr. 1749.
Børn:
a. Sofie Amalie G., døbt Tjæreby 18. Okt. 1732, begr. 15. Febr.
1750.
b. Kirsten G., døbt Tjæreby 5. Juli 1734, gift 2. Pinsedag 1752
med Skomager Jakob Goth i Kallundborg.
c. Marie G., døbt Tjæreby 8. Maj 1737.
d. Andreas G., døbt Tjæreby 21. Aug. 1739, var 1762 Kirurg
i Kbh.
e. Ole G., døbt Tjæreby 8. Febr. 1743, død 14. Juni 1743.
f. Sidse Marie G., døbt Tjæreby 25. Decbr. 1749, død 15. Febr.
1750.

Hanne Poulsen

Tilføjelse:

Vidnerne til trolovelse/vielse er  Jacob Podliech og Eillert Vinding.
Navne på vidner er løst med hjælp fra Ole i Forum "Hjælp til tydning af tekster".
Dem vil jeg forsøge at finde.

Tilbageværende spørgsmål:
Mon andre er stødt på skoleholder Jens Andersen Galschiøt født omkring 1700?
1) Håbede, at andre måske kan tilføje mere og måske be- eller afkræfte tilknytning til Galskyt-familien.

Venlig hilsen
Hanne Poulsen

Erik Brejl

Det giver ikke så meget nyt, men han er omtalt i bogen: V. og Ø. Flakkebjerg herreders skolehistorie af Johs. C. Jessen 1938 se vedklipset og der er skifte efter hans kones anden mand her:

Vester Flakkebjerg herred
Gejstlig skifteprotokol
1753-1789

12 Margrethe Elisabeth Galskyt i Tjæreby. 18.11.1755, side 64, 193.
E: Christian Bagger, skoleholder i Tjæreby. B:
1) Sidsel Marie Bagger.
Arv i boet efter Jens Galskyt, formand i Tjæreby til søn Andreas Galskyt.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Hanne Poulsen

Hej Erik

Tak for dit svar og for at holde denne tråd i gang.
Jeg burde have været mere præcis i mit indlæg ovenfor.
Jeg har været omkring  V. og Ø. Flakkebjerg herreders skolehistorie af Johs. C. Jessen. Det var den der ledte mig på sporet af skoleholderfamilien i Tjæreby.

Det spændende er, at oplysningerne i skolehistorien er i modstid med oplysningerne i artiklen i Personalhistorisk Selskab.
Skoleholderhistorien nævner 3 ægteskaber for Jens Andersen Galschiødt, mens artiklen i Personalhistorisk Selskab kun nævner 2.

Jeg er enig i, at der er to ægteskaber, og at den 3. kvinde, Magrethe Elisabeth, er hans datter - en datter der ikke er nævnt i artiklen Personalhistorisk selskab. Skiftet efter Magrethe Elisabeth, som du nævner, er således skifte efter Jens Andersen Galschiødts datter.
Dette bestyrkes af, at skiftet også henviser til Andreas (hendes bror).

Det nye er således at Magrethe Elisabeth er en datter - ikke en 3. hustru.
Magrethe Elisabeth født omk 1729, konfirmeret konf 1745 KB Tjæreby 108. Begr 24 trin 1755 skoleholder Baggers kone, KB opsl 206 Skifte nov 1755 og afsluttet dec 1755. Hendes broder Andreas nævnes i skiftet efter hende, hvor Magrethe Elisabeths mand, Hr Bagger, står som værge for ham, og det oplyses, at Andreas har boet hos dem i nogle år.

Alle overvejelser om denne familie modtages med glæde.

Venligst fra Hanne