Ejendom og matrikel

Startet af Jan Vogt Hansen, 15 Aug 2019 - 14:36

Forrige emne - Næste emne

Jan Vogt Hansen

I min slægt er der en ejendom "Sandbjerg Nørremark", som har været i familien i mange år.
I dag har ejendommen adressen Sandbjergvej 110, 6400 Sønderborg, og har matrikelnr. 97a, men hvor finder jeg yderligere oplysninger om historiske ejerskifter mv.?
Ejendommen er opført i 1801 og står der stadig.


Inger Buchard

Sandbjerg er jo Sønderborg amt, og DAISY skriver om tinglysningssager fra Retten i Sønderborg
Retten i Sønderborg, Tinglysning (1927-1940):
Afventer registrering. Bestilling af disse arkivalier i Daisy er derfor ikke mulig

Du må spørge, om kilderne er tilgængelige på RA Aabenraa'

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Andersen

Nutidige oplysninger finder du på Tinglysning.dk
Forespørg med log ind
Søg på adressen: Sandbjergvej 110, 6400 Sønderborg.
Matr. nr. er Sottrup Ejerlav, Sottrum, 1075 m.fl.
Klik på den fundne adresse.
Under Øvrige oplysninger click på Indscannet akt: 45_E_229.
Det henter en pdf fil. Åbn den. Den er på 35 sider.

Ældre oplysninger finder du i Skøde og Panteprotokoller samt Realalregistere for matriklen.

/Jan

/Jan

Børge Nielsen

Gården findes i opslagsværket "Danske Landmænd Og Deres Indsats" fra 1943.
Her oplyses at Nicolai Hansen overtager gården i 1935.

mvh Børge

Jan Vogt Hansen

Hej Børge

Meget spændende, at gården skulle være med i en bog.
Nicolai Hansen er min bedstemors bror.
Bogen findes desværre ikke på biblioteket.
Er det mon muligt at få et foto af teksten vedr. gården af dig?

Mvh
Jan



Børge Nielsen

Hej Jan

Det får du lige her.

Jan Vogt Hansen

Spændende, mange tak for det :)

Helle Jespersen

#7
Så vidt jeg husker er det i dag kursuscenter.
Jeg har været på kursus der for små 15 år siden.

Det ligger super smukt ned til Alssund. Faktisk ikke langt fra, hvor prøjserne i sin tid satte både i vand under angrebet på Als i april 1864.

Nå, men kursuscenteret har så Sandbjergvej 102. Slog det lige efter på google. Men de to ejendomme ligger ikke langt fra hinanden
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Måske du kan finde noget i denne serie af billeder.
Der er mange fra godset, sandbjergvej 102. Men måske er du heldig, at din ejendom også er nævnt.

https://arkiv.dk/soeg?searchstring=sandbjerg&valgtearkiverids=181&page=3
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jan Vogt Hansen

Hej Helle
Ja, jeg kender området rigtig godt. Sandbjerg Nørremark ligger vel. ca. 300 meter fra Sandbjerg Gods, som i dag er kursuscenter ejet af Århus Universitet. Godset/slottet ligger ved Sottrup Skov, hvorfra prøjserne, som du skriver, landsatte tropper på Als i 1864. Sliskerne, hvor bådene blev sat i vandet kan stadig ses, ligesom der er regimentsmærker skåret ud i træerne.
Historisk er det et fantastisk spændende sted.

Helle Jespersen

Det har du helt ret i. Området er enormt smukt.
Jeg er selv fra området. Opvokset i Broager, som ikke ligger langt fra Sottrup, og bor nu på Nordals. :)

Jeg var faktisk ikke klar over, at sliskerne kunne ses endnu. Måske vi skulle en tur ud og se området igen
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jan Vogt Hansen

Så må du også kende til Arnkil-monumentet, som tyskerne rejste på Nordals efter sejren i 1864 og som blev sprængt i stykker i 1945.
Når man alligevel er i Sottrup Storskov for at se sliskerne og kanonstillingerne er det også et besøg værd at gå til Sottrupskov for at se kopien af Nydam-båden.

Hele min familie (Hansen) på min fars side stammer fra Sottrup-området og har boet der i flere hundrede år.

Helle Jespersen

Arnkilmonumentet stod på Arnkilsøre så vidt jeg husker. Ikke på Nordals.
https://arkiv.dk/vis/4037092

Det stod 6 km nord for Sønderborg og kunne ses fra Dybbøl.
http://sonderborghistorier.dk/historier/museer-monumenter/dueppel-og-arnkil-denkmal/

Kopien af Nydambåden har vi ses nogle gange. Og også af Hjortspringbåden som har til huse i Holm her på Nordals.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jan Vogt Hansen

Ja, du har selvfølgelig ret - ikke Nordals, men nord på halvøen  :D

Helle Jespersen

Set med historiske øjne var det et monument man gerne ville have set i dag.

Men jeg forstår også godt, at det blev sprængt i stykker lige efter 2. verdenskrig
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Jan Vogt Hansen

Ja, en skam, at dette historiske monument er gået tabt.
Den fremhævede vist også en dansk officer.

Børge Nielsen

Arkivalieronline

Digitaliserede tingbøger
Indskannede Tingbøger 1927-2000

Region: Syddanmark
Retskreds: Sønderborg
Ejerlav: Sottrup

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=46589#46589,8986156

Jan Vogt Hansen

Tusind tak, Børge  :)
Må jeg spørge, hvordan du fandt frem til den rigtige ejendom i tingbogen?

Børge Nielsen

Det er ikke så svært.
Når du har valgt de tre ovenstående søge kriterier, får du tre tingbøger frem for Sottrup ejerlav.
Da matrikel nr. er sorteret fortløbende (så nogenlunde), kan man jo hurtigt bladre sig frem til nr. 97.
Bemærk at matrikel nr. = Art. nr.
Noter dig også Skab nr. E229. Dette nr. vil typisk også fremgå i Grundbogen for pågældende matrikel og dermed ved man, at man har fat i den samme matrikel i både tingbog og grundbog.
Hvis du vil søge længere tilbage i tiden, er næste trin Grundbogen, som blev afløst af tingbogen.
Har du brug for hjælp hertil, må du lige sige til.

Jan Vogt Hansen

Atter mange tak!

Jeg vil prøve at finde længere tilbage via Grundbogen og tillade mig at vende tilbage, hvis ikke det lykkedes.

Jan Vogt Hansen

Hej Børge

Jeg har nok brug for lidt assistance ... :)

Tænker, at det er her et sted, jeg skal lede:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/160

Men hvor?

Mvh
Jan

Børge Nielsen

Hej Jan

Det har du for så vidt ret i, men det ser desværre ikke ud til at Grundbogen for Sottrup ejerlav er tilgængelig her?

Så er der heldigvis en anden mulighed, nemlig på https://www.familysearch.org/en/
det kræver dog at man opretter en konto, hvilket er gratis.
Jeg bruger selv altid FamilySearch, da der er flere Grundbøger tilgængelig der end på ArkivalierOnline.

Når du er logget ind på FamilySearch skal du have fat i den Collection, der hedder Deeds and Mortgages og herunder Sønderborg Amtsret. Så vil du se en masse Grundbøger og Grundakter inklusiv Sottrup.
Jeg kan afsløre, at der er gevinst.

mvh Børge

Jan Vogt Hansen

Hej Børge

Jeg er ved at revne af spænding :)

Nu er jeg inde - havde et login til FamiliySearch i forvejen.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C91Z-KCL5?owc=Q8SH-VV4%3A1581206902%2C1588768376%3Fcc%3D2421847&wc=Q8SH-25T%3A1581206902%2C1588768376%2C1588770412&cc=2421847

Men der er meget!
Hvordan kommer jeg videre her fra?
Findes der et register eller lign, så man nemmere kan finde den rette bog?

Børge Nielsen

Så langt så godt.
Man kan være heldig, at der findes et personregister, men det lader ikke umiddelbart til at være tilfældet for Sottrup. Men nogle gange er navneregistret lagt forrest i en af Grundbøgerne ellers er der kun den besværlige vej, at bladre sig igennem til man finder den rette matrikel og det virker jo helt uoverskueligt.

Men her er et par fif, som kan gøre det lidt nemmere.
Grundbøgerne er opdelt i Bind og Blad nr.
I første omgang skal du finde Grundbøgerne for Sottrup. Dem er der ikke så mange af. De ligger i sidste kolonne næsten nederst. Brug "Ctrl F" for find og indtast Sottrup, derved kan du nemt steppe baglæns hen til Sottrup Grundbøgerne. Også i Grundbøgerne kommer matriklerne (Art.) fortløbende og det gør det noget nemmere.

Lad høre om det lykkedes dig finde den rigtige matrikel.

Jan Vogt Hansen

Ja tak, jeg fandt matriklen.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C91Z-W9Q2-5?i=81&wc=Q8SH-278%3A1581206902%2C1588768376%2C1588770455&cc=2421847

Så er det bare at prøve at "oversætte", hvad alle oplysningerne egentlig betyder ...

Endnu engang mange tak for hjælpen  :)
Var ikke klar over, at der lå så omfattende danske arkivalier på FamilySearch.

Børge Nielsen

Det er super, så er der lidt at gå i gang med.
I øvrigt finder du mange flere oplysninger i Grundakterne. Her skal du bare bruge samme Bind og Blad nr. som i Grundbøgerne.

I Grundakterne findes blandt andet en oversigt på alle de parceller, der har hørt til gården og med oplysning om på hvilket matrikelkort parcellerne ligger.