Christian Gottlieb Weiss, Fûsiler fra det Oldenburgises Infanterierigiment 1764

Startet af Bodil Gandsager, 16 Aug 2019 - 10:31

Forrige emne - Næste emne

Bodil Gandsager

Christian Gottlieb Weis/s/es fik 19/4 Freischein fra Sleswig. Han fik i Hostrup en søn Johannes Christian  Weiss 17/8 1868. (opsl.15 KB 1764-1813 FK (HM))- Er der nogen mulighed for at finde ovennævnte dokument? Christian Gottliebs forældre var Joseph Weiss og Anna Regina/Rasina Krog(in). Mon de stammer fra Oldenburg? Jeg syntes, det kunne være interessant at vide, hvor min slægt stammer fra. (:

Inger Buchard

Mon ikke han var hvervet soldat, der blot gjorde tjeneste i Oldenburgisches Infanterieregiment?
Forældrenes fornavne peger længere mod syd
Hvor langt omkring fra de hvervede soldater kom, kan du få en ide om ved at blade bogstav W- igennem i kartotek over mønstringer i Rendsburg:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17022214#132280,21274204

Jeg falder over en Johann Gottlieb Weisse; han er 38 år, secondleutnant og ugift i 1742; tjener i Lollandske Infanteriregiment
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17022214#132280,21274371

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Bodil Gandsager

Hej Inger Buchard

Joseph Weiss må så vidt jeg tænker være født omkring år 1700. Hans søn Christian Gottlieb Weiss bliver i Burkal viet 5/10 1764. Joseph kan være en bror - eller kan Joseph være det samme som Johan?? Det kan det vel ikke? Det lyder også rigtigt med Sachen. Jeg har kikket på de andre Weiss´er i det du sendte, men de passer ikke med de årstal, jeg har. Navnene kunne godt passe med nogle af dem.

Finder der lignende "optegnelser" om andre soldater? Christian Gottlieb Weiss er tip2 til min oldefar Peter Petersen Andersen, som deltog i krigen 1864. (Jeg har hans ansøgning om erindringsmedalje m.m., men kan ikke finde hans bror Johannes Peter efter 1845).

Mest interessant er det dog at finde, hvorfra "Weisserne" kom. Er vi tyskere, jøder, eller måske russere? Jeg håber det første. UHA! Godt vi også har andre forfædre.

Med venlig hilsen
Bodil