Frands Hansen f: ca 1662, Tarm by, Egvad sogn

Startet af Bjarne Toudal Frandsen, 16 Aug 2019 - 11:44

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Toudal Frandsen

Hej!

Søge yderlige oplysninger om, Frands Hansen som skulle været født ca 1662, gift med Anne Thomasdatter. Hvornår de er blev gift ved jeg ikke, de skulle efter mine oplysninger ha 4 børn...

Frands skulle være søn af Hans Eskesen og Karen Frandsdatter mere ved jeg ikke...

Fra Arne Feldborg fik jeg engang følgende fil:

http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=10160

Filen kan desværre ikke åbnes mere, skulle nogen have filen, ville jeg bliver glad for at få den igen...

Samtidig ville det være dejligt hvis nogen kunne komme med flere oplysninger om Frands Hansens forfædre, det samme gælder hans hustru Anne Thomasdatter...

På forhånd tak for hjælpen...

Venlig hilsen
Bjarne Frandsen

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej Bjarne

Du havde i 2017 et lignende indlæg, hvor du nævner at
CitatHans Eskesen f:1634/ 36 har han åbenbart en halvsøster Abelone Eskesdatter f: 1635.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=123513.0

Hun er min ane og hendes far er sandsynligvis Eske Hansen Tarm, født ca. 1600. Bosat i Tarm. Nævnt 1636 involveret i strid mellem Gunde Lange til Nørholm og enken Inger Sørensdatter i Gyris.

Om hende har jeg følgende oplysninger:
Appolone Eskesdatter, født 1625/1635, død eft. 1694 i Tarm i Egvad sogn. I 1684 og 1686 sad hun som enke på ryttergården. Endnu i 1694 nævnes hun: ?Salig Peder Møllers Enke i Tarm har i langsommelig Tid efter hendes Mands død besiddet en Gaard ibidem, skylder til Rytterhold af hartkorn 5 Tønder, 3 Skæpper, som hun ej længer for Svaghed og Alderdoms Skyld kan fortsætte, hvorfor hun har opladt den til sin svoger (dvs. svigersøn) Lars Thygesen, som har hendes Datter til ægte. Hvilket bevilges. Ryttersessionen i Ribe den 9. Janiuar 1694?.
Brejl har dødsår 1719. Hun blev gift med (1) Poul Christensen, født eft(?) 1600, død før 1660. Hun blev gift med (2) Peder Pedersen Møller, født eft. 1600, død ca. 1684 i Tarm i Egvad sogn.

Du kan også læse en tråd jeg selv har haft, hvis der skulle være lidt hints:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=101032.0

Mvh
Annette



Bjarne Toudal Frandsen

Hej Annette.

Det er rigtig, at jeg haft et indlæg om det emne engang før. Grunden til at jeg søger igen er at dengang fik jeg de samme links fra Arne Feldborg som jeg kan se du har modtaget, desværre er indholdet i den ene forsvundet...

Men det skyldes også at vi for år tilbage fik en ny slægtsbogen, titlen er "En slægt Lange, med adelige og royale rødder Midtjylland", bogen handler om Ane Marie Lange som var gift med Jacob Frandsen, mine 2* tipoldefædre...

Jacob Frandsen som var søn af Magdalene Marie Jacobsdatter født i Sdr. Bork sogn, og Frands Lauridsen født i Tarm by, Egvad sogn, på Jacob Frandsens side er kun nævnt hans forælder i slægtsbogen...

Derfor søger jeg igen, bl.a. fordi at jeg kan jo konstatere, at den del af familien er stor og mangfoldig, det kan da godt være at der er andre som har lavet slægtsbøger om den del af slægten...
Jeg har først fået kendskab til familiens ophav da jeg for år tilbage begyndte at interessere mig for hvor min slægt egentlig stammede fra...

Derfor har jeg bl. a. en lukket side på Facebook hvor jeg skriver om familien og det jeg indtil nu har fundet ud af. Så det som du har sendt er meget interessant, det kan måske være med til at skaffe mig nogen oplysninger som jeg ikke har, så tak for dine informationer...

Venlig hilsen
Bjarne   


Annette Damgaard Hansen

Hej igen.

Så vidt jeg husker henviste Arne Feldborg til  Jens Abildtrups bog "Slægten Abildtrup"? Du kan i hvert fald prøve at låne den.

VH Annette

Bjarne Toudal Frandsen

Hej.

Det prøver jeg, tak for det.

Vh.
Bjarne