Christiane Christensen og Christen Marius Christensen fra Karmisholt, Skæve 1888

Startet af Kristian Kappel, 16 Aug 2019 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

Kristian Kappel


Thomas Pedersen Christensen dør den 4. november 1883 i Karmisholt, Skæve Sogn (Ministerialbogen for Skæve Sogn, Dronninglund Herred, Hjørring Amt 1847 - 1889, opslag 42, side 37, nr. 13).
Hans kone, Kristine Kappel, døde 7 måneder forinden, den 4. april 1883 (Ministerialbogen for Skæve Sogn, Dronninglund Herred, Hjørring Amt 1847 - 1889, opslag 87, nr. 5).

De fik 9 børn, hvoraf 5 døde som spæde eller unge. Jeg har styr på de 7 af dem. Men hvad blev der af de to nedenfor nævnte.

Storesøster:
Christiane Christensen, født 19. oktober 1856 Stenbjerg, Nørhå Sogn, Hundborg Herred, Thisted Amt (Ministerialbogen for Nørhå Sogn, Hundborg Herred, Thisted Amt 1845 - 1866, opslag 60, nr. 8). Hun er konfirmeret i Skæve Kirke, og iflg. folketællingerne boede hun hos forældrene, også da forældrene dør. Da var 27 år gammel. Anders Christensen Kappel (senere Andrew Christensen Kappel of Racine, Wisconsin), en af hendes brødre, udvandrede i 1888 til USA. Ifølge familien i USA, var Anders i skriftlig kontakt med Christiane. Hvor tog hun hen?

Lillebror:
Christen Marius Christensen, født 29. oktober 1874 Karmisholt, Skæve Sogn, Dronninglund Herred, Hjørring Amt (Ministerialbogen for Skæve Sogn, Dronninglund Herred, Hjørring Amt 1868 - 1888, opslag 32, nr. 18). Christen var kun 9 år da faderen døde. Hvem tog sig af ham da han var lille og hvor kom han hen?

Jeg har kigget efter dem i alle mulige registre i mange år. To brødre tog Kappel som efternavn, men jeg har heller ikke haft held med at finde Christiane og Christen med den version.

Hans Peter Christiansen

Her Christiane 1911:

Christiane Christensen
Denmark Census, 1911


Name:   
Christiane Christensen

Event Type:   
Census
Event Place:   
Bælum, Hellum, Ålborg, Danmark
Event Place:   
Bælum, Hellum, Ålborg, Denmark
Gender:   
Female
Marital Status:   
Single
Birth Date:   
19 Oct 1856

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Q2W4-JD3P
Mvh HP


Hans Peter Christiansen

Og her:

Kristiane Christensen
Denmark Census, 1921



Name:   
Kristiane Christensen

Event Type:   
Census
Event Date:   
1921
Event Place:   
Bælum, Hellum, Ålborg, Danmark
Event Place:   
Ålborg, Bælum, Hellum, Denmark
Gender:   
Female
Marital Status:   
Single
Birth Date:   
19 Oct 1856

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLGJ-Z1YF
Mvh HP

Kristian Kappel

Tak for hjælpen med Christiane Christensen. På jeres hint, har jeg også fundet hende død i Bælum Fattiggård i Ministerialbogen for Bælum Sogn, Hellum Herred, Aalborg Amt 1902-1934 Døde, opslag 133, side 138, nr. 2