Skiftets behandling (sted)

Startet af Bernhard Christensen, 16 Aug 2019 - 23:22

Forrige emne - Næste emne

Bernhard Christensen

hej

jeg har det ikke så godt med "Daisy"

jeg har en ret præcis adresse for et dødsfald i 1931

Jacobus Heinrich Møller født 1 maj 1867 Helsingør Sct. Mariæ sogn,  død den 1 oktober 1931, Strandvej(en) 190 1 sal i Kastrup (Amager), Sokkelund herred, Københavns amt

Men ved hvilken instans finder jeg vej til skiftebehandlingen?

dbh
Bernhard

John Damm Sørensen

Værd at være opmærksom på, når man kaster sig ud i brugen af Daisy. Daisy er et slags lagerstyringssystem, hvilket betyder, at det kun er beregnet til at finde noget, som man i forvejen kender eksistensen af.
Man skal med andre ord via andre hjælpemidler lokalisere de arkivalier, man skal bruge. Det er i den forbindelse ofte en betingelse eller i hvert fald en stor fordel, hvis kender til indretningen eller organiseringen af den myndighed, vis arkivalier man vil have fat i.

Adressen skulle lige konverteres til den aktuelle i dag, som er Amager Strandvej 456.

Med denne information kan man på digdag.dk finde ud af, at adressen i 1931 tilhørte retskredsen Københavns Amts Søndre Birk med Amager Birk.
Men der ser ikke ud til at være nogen skiftesager fra før 1954, så måske man skal kontakte Rigsarkivet for at få at vide, hvor sagen er arkiveret. Selvom Daisy oplyser, at myndigheden eksisterede fra 1919:
Retten i Københavns Amts Søndre Birk

Fra   Til   Officielle navne
1919   1956   Retten i Københavns Amts Søndre Birk

Fra   Til   Kaldenavne
1919   1956   Retten i Københavns Amts Søndre Birk med Amager
1919   1956   Københavns Amts Søndre Birks Ret

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Dødsfaldet er i følge Dagbladet Politiken anmeldt til Københavns Amts Søndr Birk og Amager Birk.

Så hvorfor Daisy ikke finder materiale fra 1931 er leidt af en gåde. Men måske er materialet slet ikke registreret endnu.

Hilsen
John


Bernhard Christensen

hej Inger og John

Jeg sender tak for jeres viden

dbh
Bernhard

John Damm Sørensen

Dette var et udmærket eksempel på, at med Daisy skal man vide, hvad de forskellige myndigheder kalder sig.

Hilsen
John

Bernhard Christensen

hej John

Ja Daisy kan være vanskelig at tilgå

dbh
Bernhard