Mads Vistisen og Johanne Pedersdatter Roe i Daugbjerg, Fjends, Viborg

Startet af Tove Laursen, 17 Aug 2019 - 17:23

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

Jeg håber nogen kan hjælpe med at løse mit problem - eller sætte tingene på plads for mig:

Har Mads Vistisen og Johanne Pedersdatter KUN en søn: Visti Madsen, født ca. 1696, død 1773 i Daugbjerg og gift med Kirsten Christensdatter fra Daugbjerggård?
Blandt fadderne til Vistis børn, ser jeg farmoderen, men ikke navne, der kan relateres til de nedennævnte "brødre"

Jeg har 2 andre mænd fra samme tidsrum i Daugbjerg og Mønsted:

Søren Madsen (Søvsø) født ca. 1690, død 1770 i Mønsted. Gift med Zidsel Jensdatter i Daugbjerg Kirke 1721 og alle deres børn fra 1721-1742 er døbt i Daugbjerg Kirke.
Blandt fadderne er der kun et navn, der evt. kan relateres til Visti Madsen: Kirsten Christensdatter.
De første børn døbes Mads - efter farfar, Jens - efter morfar, Johanne - kunne være efter farmor?, Gjertrud - kunne være efter mormor?

Anders Madsen født ca. 1691, død 1767 i Mønsted. Gift 1719 med Maren Michelsdatter fra Kirkegård i Mønsted. Alle deres børn fra 1719-1741 er døbt i Mønsted Kirke.
Blandt fadderne ses jævnligt Søren Madsen Søvsø og Sidsel Jensdatter, hvorfor jeg tænker, at i det mindste må Anders og Søren være søskende.
Blandt børnenes navne kan jeg relatere Mads og Michel. Pigenavnene Mette, Dorte og Kirsten kan jeg ikke umiddelbart relatere, da Maren Michelsdatters mor også hedder Maren.

Det er jo fristende at tro, at Visti, Søren og Anders er brødre, men det er nok ikke sandsynligt, når der ikke er tydelige relationer specielt til Visti?

Venlig hilsen
Tove Laursen




Venlig hilsen
Tove Laursen


Tove Laursen

Nej, det har jeg ikke set før. Mærkeligt for jeg har ellers søgt på Family search.

Tak for linket.

hilsen
Tove
Venlig hilsen
Tove Laursen

Annette Damgaard Hansen

#3
Hej Tove
Jeg kan se at vi kommer af samme slægt, for jeg støder på dig her og der.

Til din orientering har jeg undersøgt Johanne Pedersdatter, fordi jeg har en anden Johanne Pedersdatter i Daugbjerg gift med Christen Jensen fra Daugbjerggaard.

Mads Vistisen var gift med Johanne Pedersdatter, der af nogen kaldes Roe, jeg kan se på gamle dialoger, at det skyldes et gæt, og at man har antaget, at den Johanne Pedersdatter Roe, der stod fadder for Christen Friderichsen børn på Daugbjerggård, var Mads Vistisens kone. Men Mads Vistisens Johanne døde allerede i 1727, mens Johanne Pedersdatter Roe også stod fadder i 1731.

Johanne Pedersdatter – Mads Vistisens død 1727
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160865,27033391

Johanne Roe står fadder for Peder Frederichsen i 1731 - se nederst th.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160865,27033351

Johanne Pedersdatter Roe, var utvivlsomt gift med Christen Jensen af Daugbjerggaard, hvor der vist var tre fæstere. Christen Jensen og Johanne Pedersdatter fik en søn Peder Christensen, der senere udelukkende blev kaldt Peder Roe eller Peder Raae.

Peder Christensen (Roe/Raae) se nr. 2
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122076#160865,27033349

Et par børn af Peder Roe

1767, 1te Søndag i Advent Christen Pedersen - Peder Roes i Daugberggrd - nederst tv.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160866#160866,27033589

1770  Onsdagen d. 21 Marti Johane Marie - Peder Roes Barn i Dauberg - anden sidste th,
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=160866#160866,27033591
     
Hilsen Annette


Tove Laursen

Hej Annette

Tak for dine oplysninger.

Hvis der er slægtskab mellem os, så skal det bevises, at Mads Vistisen har 2 andre sønner ud over Visti, nemlig Anders Madsen og Søren Madsen (Søvsø).

Jeg er ikke kommet nærmere en løsning, end hvad jeg har skitseret i mit første indlæg - desværre. Det er jo oplagt at se på fadderskaber og børnenes navne i forhold til bedsteforældre - netop som skitseret i første indlæg.
Anders Madsen er i min direkte linje, men af og til forfølger jeg også lidt sidegrene, derfor stødte jeg på Visti Madsen som en mulighed.

Hilsen
Tove Laursen

Venlig hilsen
Tove Laursen

Annette Damgaard Hansen

#5
Hej Tove

Det er Anne Knudsdatter g.m Niels Christensen Overgaard, Skalmstrup Feldingbjerg sogn,  som du efterlyste forældre til, der viser mig et fjernslægtskab. Men jeg har en hel del Visti i min farmors linjer, så måske vi kan hjælpes ad.

Jeg har indtil videre ikke fundet de personer, som du nævner i denne tråd, i min slægt, men jeg har slægt på Daugbjerggård blandt andet Christen Jensen og Johanne Pedersdatter Roe.

Mine tip2oldeforældre Michel Pedersen (1768 – 1867) og Johanne Marie Pedersdatter (1770-1842), datter af Peder Roe/Raae, fik to børn:
1.   Peder Michelsen – min tipoldefar
2.   Dorothea Maria Michelsdatter

Dorothea Maria blev gift med Visti Christensen fra Holmgård i Smollerup i 1833. Visti Christensen var søn af en Christen Andersen i Engedal, Daugbjerg. Jeg har naturligvis spekuleret på, om Christen Andersen kunne være efterkommer af din Anders Madsen i Mønsted g.m. Maren Michelsdatter fra Kirkegård i Mønsted.

Måske du ved noget om det?

Vh Annette

Grethe Leerbech

Hej Annette
Jeg kan se at ved Johannes død er Visti allerede død. Har du set om der findes et skifte efter Visti eller evt. skifte af de to andre Madsen. Måske kan et skifte efter Johanne også afsløre noget. Det er den eneste måde -tror jeg- du kan få en løsning på dit spørgsmål. Ellers er der kun matriklen fra 1688 om den evt. kan løfte et flig af sløret. Andre forslag er selvejere: tingbøger og skøde- realregistre, fæstere: fæsteprotokoller. Begge dele kan også give hints om evt. slægtskaber f.eks. ved underskrivning af vidner eller ved fæster kan der stå noget om hvem der før boede på gården.

godt nytår
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Annette Damgaard Hansen

#7
Hej Tove og Grethe

CitatDorothea Maria blev gift med Visti Christensen fra Holmgård i Smollerup i 1833. Visti Christensen var søn af en Christen Andersen i Engedal, Daugbjerg. Jeg har naturligvis spekuleret på, om Christen Andersen kunne være efterkommer af din Anders Madsen i Mønsted g.m. Maren Michelsdatter fra Kirkegård i Mønsted.

Godt at jeg har ferie. Jeg fik knækket nøden omkring dette i løbet af natten.  Ved Dorothea Maria og Visti Christensens vielse kaldes Vistis far for Christen Andersen i Engedal, men ved Vistis dåb kaldes han Christen Pedersen og bor i Lånum, Smollerup og moderen hedder Maren Jensdatter.

I folketællinger ser man at Visti Christensen kaldes Holmgaard, og dermed kan jeg se, at Christen Pedersen er det rette navn, da jeg finder Christen Pedersen i Holmgaard død i 1833. Maren Jensdatter ses i en folketælling fra 1934, hvor hun bor hos Visti Christensen og Dorthe Maria i Lånum, Smollerup som enke og på aftægt. hun er da 73 år gammel, hvilket vil sige at hun er født omkring 1761.

Der er ingen Maren jensdatter født i Smollerup omkring 1761, men derimod er der en i Daugbjerg født 22 nov 1761, hun er datter af Jens Pedersen og Johanne Vistisdatter. Johanne menes at være datter af Mads Vistisen og Kirstens Christensdatter.

Så jeg fandt, det jeg søgte, og så må vi se om der findes et skifte efter Mads Vistisen, så vi kan finde ud af om han havde sønner ved navn Anders og Søren. Jeg har ledt, men har ikke fundet skiftet endnu - hvis det findes?

VH Annette