Lægsruller - forhold omkring 1848

Startet af Helle Johanne Landberg, 20 Aug 2019 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Helle Johanne Landberg

Hej

I Rigsarkivets introduktion til lægsrullerne står der, at i 1848 'blev alle mænd ekstraordinært indkaldt'.

Det forstår jeg som, at alle mænd, der ikke i forvejen var i rullen, blev indkaldt, og jeg går ud fra, at det gjaldt alle mænd, der var under de 38 år, som var grænsen for, hvornår man blev slettet. Er det korrekt forstået?

Hvis ja, så ville jeg forvente, at finde alle mænd i alderen 14/15 - 38 år (der ikke stod der i forvejen) i registeret til tilgangslisten for 1848 (jeg er interesseret i København).

Jeg kan imidlertid ikke finde den mand, som jeg leder efter. Jeg ved, at han var født i København, ikke tidligere i rullen, og han var 31 år i 1848. Han tilhørte ikke en af de grupper, der umiddelbart kunne få dispensation. Han var arbejdsmand i Indre By hele livet.

Måske var det alligevel ikke ALLE mænd, der blev indkaldt? Måske kun mænd under fx 30 år? eller efter andre kriterier?

Mvh
Helle

                                                                                         

Helmer Christiansen

I 1848 - i begyndelsen af 3-årskrigen - blev der ekstraordinært udskrevet soldater fra de i årene 1823, 1824 og 1825 fødte mandpersoner af de klasser af kongerigets befolkning, som hidtil havde været fritaget for værnepligt.
Hver femte skulle udskrives. Det var således ikke alle mænd, der blev indkaldt (eller bedømt) på en session.

Den til Forsendelse med de Kongelige Brevposter privilegerede Berlingske Politiske og Avertissementstidende (1833-1935), 27. juni 1848
Under 22de Juni [1848] er igjennem Justitsministeriet udfærdiget følgende allerhøieste Kundgørelse angaaende en extraordinair Udskrivning af den hidtil uværnepligtige Befolkning

Kiøbenhavnsposten (1827-1856), 29. september 1848
Under 23de ds. er udkommet en kgl. Anordning angaaende extraordinair Udskrivning af den hidtil for Værnepligt fritagne Befolkning i Danmark.

Den almindelige værnepligt blev gennemført af den grundlovgivende rigsforsamling ved lov af 12. februar 1849 gældende for alle født i året 1826 eller senere.
Helmer Christiansen
2000 F

Helle Johanne Landberg

Tusind tak for interessant og fyldestgørende svar!

Så giver det god mening, at jeg ikke kunne finde ham, som jeg er på jagt efter. Han er fra 1817. Jeg har tidligere fundet en ane via denne mulighed, men han var tilfældigvis fra 1825.

Mvh
Helle