En kvindes DNA- hvordan ved man hvilket x-kromosom hun har fået fra mor?

Startet af Anna L. T., 21 Aug 2019 - 09:54

Forrige emne - Næste emne

Anna L. T.

Hej  :)

Jeg tror det her er et spørgsmål hvor jeg føler mig rigtig dum fordi svaret nok er indlysende.... men: hvordan kan man på en kvindes DNA test vide hvilket x-kromosom hun har fået fra sin mor og hvilket hun har fået fra sin far? Med DNA matches hvor det bliver angivet at et match er fundet på x-kromosomet og man således ved at slægtskabet må findes på moderens side, hvordan kan man da vide at det er fundet på det x-kromosom hun har fra sin mor og ikke det hun har fået fra sin far?

???

Venlig hilsen,
Anna

Mike Lyng

Hej


Jeg har ikke et svar på dit spørgsmål, men et tip.

Jeg har lavet en ekstra anetavle kun til mulige match på X-kromosom. Det er noget nemmere at overskue, når far/søn fjernes og anetavlen slankes i forhold til den normale.


mvh
mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Anders M. Petersen

Hej Anna!

X-kromosomet er en del af det autosomale DNA, idet kvinder arver én streng fra moderen (arvet halvt fra mormor og halvt fra morfar) og én streng fra faderen (arvet 100% fra farmor). Mænd arver moderens X-kromosom uændret og giver dette uændret videre til deres døtre.

Man kan bruge signifikante X-kromosom matches til at udelukke en del af ens aner som matchpersoner, idet et X-kromosom aldrig kan nedarves gennem to mandlige aner i træk.

FTDNA kan ikke sige, om et match på X-kromosomet som kvinde kommer fra din far eller mor. Hvis FTDNA alligevel angiver at et match er på din mors side, så må det derfor udelukkende være fordi du har testet eller matchet en slægtning på din mors side og FTDNA gennem triangulation med sikkerhed kan se at matchet er på din mors side.

Du kan læse lidt mere om X-kromosomet i mit skriv her: http://www.morup-petersen.dk/FamilyFinder.pdf - se afsnittet "X-Match - match på X-kromosomet".

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm


Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Håber Anders vil svare på nedenstående;

Jeg har netop fået DNA-testet min far og i match-resultaterne fremgår en kvinde, hvor der er match på x-kromosomet. Du skriver, at et x-kromosom ikke kan nedarves gennem to mænd i træk. Betyder det så, at omtalte match er fra min farmors side?


Mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anders M. Petersen

Hej Theis!

Når din far er en mand, så er det netop fordi han har fået et Y-kromosom fra sin far og et X-kromosom fra sin mor. Et signifikant match på hans X-kromosom vil derfor med sikkerhed komme via hans mor. Det skal dog være signifikant og her menes mindst 8-10 cM sammenhængende DNA match på X-kromosomet.

I mit skriv om FamilyFinder viser jeg to figurer for X-kromosomets nedarving - ét hvis tester er en kvinde og ét hvis tester er en mand. Dette kan med fordel benyttes til at udelukke de grene, hvorfra signifikante X-matches ikke kan komme (det er altid de grene med to mænd i træk - f.eks. har du som mand slet ikke arvet X-kromosomer fra din fars slægt).

Hel og lykke med jagten på den fælles ane!
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm