Ane Nielsdatter 1793-1863, husholderske på Sø Hovedgård og hendes uægte børn

Startet af Morten Valner S Grymer-Hansen, 22 Aug 2019 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Morten Valner S Grymer-Hansen

Var Ane Nielsdatter både husholderske og elskerinde?

Ane Nielsdatter blev født i 1793 i landsbyen Skarum i Alsted sogn på Mors, hvor hendes far (Niels Willadsen) var husmand og vandkigger (FT 1801) - af fæsteprotokollen for Ullerup gods fremgår det, at han havde nøglen til 'broen' og skulle føre opsyn med, at der ikke kom uvedkommende personer eller dyr ind på Ullerups marker fra Øst.

Ane fik fem uægte børn i perioden 1819-1829 - alle sammen født i Skarum. I 1819 fik hun Ane Margrethe, hvis fader skulle være Frederik Jensen på Sø, i 1821 fik hun Dorthe Kathrine, hvis fader skulle være kræmmer Frederik Jansen fra Haderslev, og faderen til de tre sidste børn: Niels Peter i 1825, Jacob i 1826 og Ane i 1829, skulle være Jens Frederiksen på Ullerup. I folketællingen for 1834 figurerer hun som husholderske på Sø hovedgård i Sejerslev sogn, og alle fem børn er også på gården, men de kaldes ikke for hendes uægte børn. I stedet står der, at de 'haver ophold af gården'. Alle børnene bærer navnet 'Jensen'.

Jeg undrer mig over, at børnene angiveligt skulle have tre forskellige fædre med navne, der minder så meget om hinanden, som her er tilfældet, og at de er født så tæt på hinanden, samt at hun kunne være husholderske på Sø, have sine uægte børn med sig og at de ligefrem skulle have 'ophold' af gården, hvilket vel må betyde, at gården opholder udgifterne til børnene.

Vi har alle sammen hørt historier om, at ens forfader skulle være uægte barn af en herremand eller lignende, jeg selv er stødt på sådanne et par gange, men de har vist sig at være ubegrundede. Denne gang har jeg dog en mistanke om, at faderen til børnene kunne være Frederik Hauch Stadel. Han var søn af godsejeren Jens Stadel, der ejede Ullerup og Sø. Indtil Jens' død i 1820 boede Frederik med sin familie på Sø, hvorefter de flyttede til Ullerup. Dette passer med, at den første datter angives som datter af Frederik Jensen på Sø, og de øvrige to navne kunne vel så være forskellige forsøg på at sløre faderskabet.

Frederik Hauch Stadels (sted-)oldebarn Ellen-Marie Møller har skrevet en bog fra 1934 ved navn "Slægten Stadel på Morsø", og hun skriver på s. 36 om oldefaderen: "I Tyverne er der en moralsk Nedgangstid i hans Liv, idet han kommer ind i et erotisk Forhold. - Det overvindes. - Og fra Midten af Trediverne præges hans Person af et stedse tydeligere åndeligt og evigt Sigte." 1820'rne passer såmænd udmærket med, at det er den periode, hvor Ane fik sine børn, og Møller ville vel ikke skrive, at Stadel havde et erotisk forhold, hvis ikke det var sandt?

Jeg er aldrig stødt på en situation, hvor det rent faktisk synes muligt, at herremanden var fader til de uægte børn, men det er vel umuligt at vide med sikkerhed, hvorvidt Frederik var far til Anes børn, og jeg ved ikke hvem ellers skulle være det. Jeg vil vældigt gerne have høre andres mening om dette forhold - er der nogen, der har stået i samme situation eller som kan sige mig, hvad jeg kan gøre for at komme videre? Eller er jeg på ude på et overdrev?

venlig hilsen
Morten
MVS Grymer-Hansen
mortengrymer-hansen@hotmail.dk
København S

Anton Blaabjerg

Kære Morten! - Den er god nok, han fik også et barn i Sundby i slutningen af 1820'erne med en Lundorff. - Har selv en slægtning, proprietær på Ås i Tårs Sogn i Vendsyssel, der også på "gennemskuelig måde" er skjult i kirkebogen.

Morten Valner S Grymer-Hansen

Kære Anton,

Tusind tak for svaret. Det var da pudsigt. Jeg har fundet datteren Maria i Sundby, som du omtaler. Det er sjovt, at der her står, der er tale om en holstensk købmand ved navn Frederik Jensen, der kort tid var på Ullerup. Det er tydeligvis samme 'historie', der er brugt med kræmmeren Frederik Jansen fra Haderslev - han er bare rykket lidt længere sydpå. Man kunne altså forestille sig, at Frederik H. Stadel havde en del uægte børn rundt omkring. Han lader heldigvis til at have draget en eller anden form for omsorg for Ane og hendes børn, når de boede på Sø - gad vide om det også var tilfældet med Mette Marie Lundorph og datteren Maria?

vh
Morten
MVS Grymer-Hansen
mortengrymer-hansen@hotmail.dk
København S