Søger oplysninger om hærens garnisoner i Norge, specifikt Tønsberg c. 1747-53

Startet af Christopher Emil Hagedorn, 23 Aug 2019 - 08:54

Forrige emne - Næste emne

Christopher Emil Hagedorn

Hej,

Jeg har en ane Johan Friderich Wiedemann/Wideman/Weidemann i Tønsberg, som 1753 kalder sig "Regimentz Sadelmager".

Jeg har ikke fundet ham før han troloves sept. 1747 i Tønsberg, og kunne derfor rigtig godt tænke mig at finde ud af hvilket regiment, der i denne tid lå i Tønsberg, og hvor det før havde opholdt sig.

Er der nogen, som ved, hvor sådanne oplysninger kan findes?

Mvh,
Christopher


Christopher Emil Hagedorn

Jeg ved ikke helt om du mener, om jeg har søgt på hans navn med sidens søgefunktion, eller om jeg har ledt på hjemmesiden efter oplysninger om den norske hærs garnisoner; men ja til begge dele. Sidstnævnte kan måske findes der, men i så fald ved jeg ikke hvor.

Inge Busck Andersen

Kære Christopher Emil Hagedorn.

Her har du Tønsbergske garnisoner i midten af 1700-tallet, både til vands og til lands 😀.

http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/kulturhistorie2_2/militarvesen.html

Venligst Inge

Christopher Emil Hagedorn

Hej Inge,

Mange tak for linket, som giver en dejlig skildring af forholdene i det norske militærvæsen.

Jeg synes nu, at teksten springer lidt let henover lige netop den periode, jeg er interesseret i. Så vidt jeg kan læse, er dette det eneste relevante:

CitatDet norske kavaleri besto i 1750 av fire dragonregimenter sønnenfjells og ett nordenfjells. Hvert regiment hadde åtte linjekompanier og to landvernkompanier nasjonale tropper. Under 4. sønnenfjelske dragonregiment hørte:

Av linjen:          Sandeske kompani.
                        Nordre jarlsbergske kompani.
                        Søndre jarlsbergske kompani.
Av landvernet:  Jarlsbergske landvernkompani.

Jeg kan ikke finde noget i teksten om garnisoner specifikt i Tønsberg i perioden.

Det ser ud til, at det norske militær fungerede lidt anderledes end det danske, og at der ikke på samme måde var navngivne regimenter, der flyttede rundt, men at regimenterne var langt mere lokale. Så mit spørgsmål giver måske slet ikke mening i første omgang.

Jeg kan nok godt opgive håbet om, at der skulle eksistere militære regnskaber fra den tid, hvor jeg ville kunne finde udgifter til sadler.

Det er vist en blindgyde. Men naturligvis tak for hjælpen alligevel!

Inge Busck Andersen


Nej, det er magert med guldet her :).
Nylig har jeg opdaget en ny ting, når man søger med Google. Man skriver Google.no eller Google Norge, så tror systemet at du er nordmand og søger fra Norge. Normalt får man flere resultater på denne vis. Sæt for eksempler hver af de Tønsbergske kompagnier du fandt, i apostrof, ex, "Nordre Jarlsbergske kompagni" og søg. Det er ikke umuligt at der findes regnskaber fra dette tidspunkt, men så må du have fat i en Norge- eller militærkyndig. Jeg har faktisk fundet en del om min ane, der var lejesoldat i den skånske krig knap hundrede år tidligere. Held og lykke i jagten.

Venligst Inge