Hvordan kommer jeg videre (flere aner til træet)?

Startet af Jacob Senholt, 29 Aug 2019 - 19:45

Forrige emne - Næste emne

Jacob Senholt

Hej

Jeg ved ikke helt om jeg har fanget den rigtige kategori; har ikke en specifik aneefterlysning, men mere et generelt spørgsmål til debat: Hvordan kommer jeg videre med min slægtsforskning. Jeg er en glad amatør og har bare selv prøvet mig frem.


Jeg har via geni kortlagt hele min familie på fader og moders side i 6 generationer tilbage, med lidt flere huller i 7. og 8. generation (234 aner i direkte linje).

Visualiseret ser det sådan her ud (kan ikke smide billeder ind her):
https://ibb.co/XCJLvyG

Så hvordan vil I foreslå jeg kommer videre? Jeg har primært arbejdet med folketællinger kombineret med kirkebøger. Men jeg føler efterhånden jeg er så langt tilbage at mine evner ikke rækker til mere.

Skal jeg begynde at efterlyse specifikke aner, eller kan jeg evt. få tips til hvordan jeg griber det an, så jeg ikke sætter andre i gang men klarer det selv?

Er det en ide at forsøge at kravle 'fremad' i tid ved at følge aner som ikke i min direkte linje for på den måde at få etableret forbindelser til andre grene af slægten som måske allerede er kortlagt?

Jeg må indrømme at jeg i første omgang er interesseret mest for at få lagt som mange 'anebrikker' i puslespillet, og evt. se om jeg kan ramme veldokumenterede anetavler frem for at bruge oceaner af tid på at finde flere biografiske og genealogiske detaljer om de enkelte aner (selvom dette selvfølgelig også er interessant).

På forhånd tak for tips og inputs.


Peter Kristiansen

#1
Hvis man kun bruger de anetavler man finder på nettet, så at man nødt til at finde dokumentation for oplysningerne. Erfaringsmæssigt er flere af de amerikanske anetavler meget fejlbehæftede.

F.eks. denne Holgerdine Rasine Kruse:
https://www.geni.com/people/Holgerdine-Kruse/6000000011381863372

Som ved sin død i 1887 boede på Valdorfsgade 12 på Frederiksberg. Jeg havde aldrig hørt om Valdorfsgade, så det måtte jeg tjekke.

Hun viste sig at hedde Holgerdine Rosine Kruse, gift Dalberg

Dør 9. juli 1887 i Vendersgade 12, og begravet fra Skt. Johannes kirke, på Helligåndskirkens afdeling af Assistens kirkegård.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=379914&fbclid=IwAR2rfdcLKpaI8jexhOhi1Ds4MdKVfyTy31853VKXXTuxjAewygtsxNMsWbM#379914,73885455

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/?fbclid=IwAR3BDqh_c_TGDkZK5di7c0QpfPe83YnyG-5y9WtrYLQn8261LxbbivgbkUY#!?collection=5&item=137498


Så man skal altid finde dokumentation for de oplysninger man finder på nettet.


M.v.h. Peter Kristiansen

Helle Jespersen

Hvis du kun vil have den direkte linje, så er det jo så nu, du kan begynde at fylde informationer på dit træ. De basale data har du jo på plads, men det er jo fyldet der gør det interessant.
Så, for mænds vedkommende, find dem alle i lægdsrullerne og følg dem til de enten dør eller bliver slettet. Der kan der findes mange ting. Ud fra deres militære karriere kan der så søges efter billeder af kassernerne. Hvad regimenterne stod for. Hvis nogen har været i krig, hvor har de så været. Hvordan var krigsførsel dengang mv.

Dernæst. Ud fra folketællingerne ved du hvor de har boet. Hvis nogen har været gårdmænd, husmænd mv, så find oplysninger om deres ejendom via Tingbøgerne. Hvad kostede huset. Har de optaget lån og til hvad. Hvordan blev lånet afviklet.

Når en person dør, vil der være et skifte. Dyk ned i dem, og se hvad der kan findes. Der kan findes mange ting omkring hvad de ejede, værger mv.

Tage en tur forbi arkiv.dk og Mediestream. På arkiv dk kan du se om du kunne være heldig at finde billeder af dine aner. Men måske også billeder fra de områder de har boet.

På mediestream kan der være artikler eller små annoncer hvor de er nævnt.

Og ellers kan der altid bygges på, ved at arbejde med søskende til dine aner. Det giver også et billede af familiemønsteret.

Og, hvis ikke du har gjort det undervejs. KILDEDOKUMENTATION
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

Michael Dupont holder foredrag onsdag 11. september om ejendomshistorie og hvordan den kan bruges til at spore sig længere tilbage før kirkebøger og folketællinger:
https://www.genealogi.dk/index.php/aktuelt.html?id=428

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Christian Konstmann Autzen

Hej Jacob

De andre har givet fine nye mål at søge efter. - Men er du sikker på, at du har de rigtige aner, Geni er ikke altid det bedste sted at søge hhv. skrive af efter, men omvendt, så kan du bruge oplysninger, som du har fundet via googling, som en form for vejledning - og som du så kan søge at få bekræftet.

Tjek i kirkebøger, og noter opslag nr. for hver af dine aner, og få samtidig alle søskende med (og gerne deres ægtefæller), og noter alle faddere.

Tjek så i tingbøgerne. - Hvis gårdmænd/fæstegårdmænd, så tjek i godsernes regnskaber, her kan du som regel komme et par generationer længere tilbage end via kirkebøger, som først starter i slutningen af 1600-tallet, hvis du er heldig.

Når du så kommer til kort selv, så har du gjort dit forarbejde, og kan søge om hjælp i forumgrupperne på Danske Slægtforskeres hjemmeside.

Vær forberedt på, at du kan komme på vildveje - her kan faddere ved dåb lede dig tilbage på rette vej.

Helle skriver:  Og, hvis ikke du har gjort det undervejs. KILDEDOKUMENTATION - altså, kan det ikke dokumenteres, så skriv også det, ikke mindst hvis oplysningen kommer fra f.eks. Geni, som kan være meget tvivlsom.

God arbejdslyst - for formentlig mindst de kommende 10 år  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Jacob Senholt

Jeg takker meget for inputs. Og vil søge videre baseret på de tips jeg har fået.

Og ja jeg er klar over at Geni ikke er perfekt i fht. kilder, så forsøger altid at supplere med referencer til kirkebøger og folketælllinger, men kan da ikke afvise der stadig er en svipser eller to, men dem finder man som regel når man begynder researchen rundt omkring den lige linje - øvrige børn osv.

Men tak igen for inputs. Tingbøger har jeg ikke kigget på før - det vil jeg gøre :)