Kan min 5Xtip findes i Lægsrullen?

Startet af Anne Messmann, 03 Sep 2019 - 14:01

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Jeg søger Lauritz Ibsens fødsel/forældre - måske kan lægdsrullen hjælpe, i al fald med faderen?

Lauritz Ibsen (el. Lars/Lauers Ibs) bliver viet 1.g. 1710 i Kornerup(-Svogerslev, Sømme Roskilde). Opslag 5 th.: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152955#152955,25472680

Dør samme sted 1763. (opsl. 64 Dom Judiæ: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=152955#152955,25472680)

Iflg. en oplysning skulle han være født 1688 i Herslev, Sømme, Roskilde - men jeg har ikke fundet ham i Herslev kirkebog.

Håber nogen kan hjælpe - lægdsruller kan jeg ikke finde rundt i...
Vh, Anne



Med venlig hilsen
Anne Messmann

Inger Buchard

Du er for tidligt ude - læs om lægdsruller og baggrunden for dem på DS-Wiki
https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/L%C3%A6gdsrulle#Baggrund

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Anne Messmann

Hej Inger - jeg synes det er svært at overskue, hvornår det startede, og fra hvornår man kan finde noget - se f.eks. her:

"Godsejerne førte såkaldte reserveruller over deres bønder og indsendte disse til embedsmænd (fra 1733 krigs- og landkommissærer), som var chefer ved de fire udskrivningsdistrikter. Fra 1704 førtes også søruller for folk, der kunne fritages for tjeneste i hæren, og i 1733 kom de første sølimitdistrikter (Ribe og Aalborg) for folk, der skulle gøre tjeneste i flåden. Ved forordning af 13. april 1764 ophæves landmilitsen og grundlaget for godsejerne medvirken forsvandt."

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jan Andersen

De centrale lægdsruller starter i 1789
/Jan

Inger Buchard

Jeg må mene, at
Godsejerne førte såkaldte reserveruller over deres bønder
medfører, at du skal søge efter udskrivninger i godsarkiverne indtil 1764.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anne

Som hovedregel findes der ikke mænd født før ca. 1753 i de "nye" landsdækkende lægdsruller, da kun mænd under 36 år blev medtaget da de blev påbegyndt i 1789 (men de kan jo medvirke som fædre til de indrullerede, selvom det ikke giver oplysninger om hvorvidt de lever, osv.).

Der findes ældre ruller under diverse godser og amtstuer (brug digdag til at finde den rette myndighed), men det er meget blandet hvad der er bevaret. Generelt er vist krongodsets ruller bedst bevarede (i amtstuernes arkiver).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Messmann

Tak for svar!
Inger: der står jo også, at ... ...: indsendte disse til embedsmænd... .., derfor håbede jeg på, at der kunne ligge noget i Daisy.

Mikkel: Jeg er desværre ikke fortrolig med Digdag - men har nu søgt i Daisy, hvor der desværre ikke umiddelbart ser ud til at være noget.

Godsets arkiver (Kornerupgaard) er ikke afleveret til Rigsarkivet. Der ligger dog lidt forskelligt på Lejre Arkiv, bl.a. Lægds- og reserveruller 1742-1745, men da er han jo nok allerede skrevet ud... Desværre har det tidligere ikke været nemt at få noget tilsendt (og arkivet ligger langt fra mig), men jeg forsøger nu at skrive til dem, måske kan f.eks. Fæsteprotokollen give noget.

Tak igen:)
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Min henvendelse til Lejre arkiv vedr. Kornerupgaard har givet pote - en dygtig frivillig har fundet en del frem til mig, og vedhft. kopier. Stor ros til ham/dem :). Nu har jeg nye muligheder for at søge videre!

Bl.a. er Lauritz (Lars) Ibsen fundet i Reserverullen 1742-1745, boende i Kornerup med 2 soldater hos sig.
I lægdsrullen er fundet en evt. bror.

Han er desuden fundet i Fæstelisten: fæster 1719 og afstår 1760 samt i Fæstebrev med angivelse af tidligere fæster og overtageren. - Begge kan muligvis relateres til familie.

Desuden har de fundet Sara Benjamins 1. mand - og hendes mulige fødesogn.

I de skifter arkivet har, er fundet en evt. søster. Desværre dækker årstallene hverken skifte efter Lars Ibsen eller hustruen Sara Benjaminsdatter. Arkivet skriver:

"Da Ledreborg købte Kornerupgård i 1745 vil bedste gæt være at skiftet efter Lars Ibsen skal findes i Ledreborgs godsarkiv. Som tidligere nævnt så har Ledreborg stadig godsarkivet hos dem selv. Lejre Arkiv har kopi af nogen af skifteprotokollerne, men desværre ikke tilbage til 1763."

Jeg har nu bestilt "ekstrakt af skifteprotokol 1717-1783" (Ledreborg) på SA. Men:
Spørgsmål til Jer: Er det ikke underligt, at Ledreborg ikke har afleveret godsarkivet til Rigsarkivet? I det mindste udlånt dem til affotografering? - Ærgerligt er det i al fald...

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Peter Kristiansen

Mange af herregårdene ligger stadig med deres arkiver. Dele af arkiver er dog "myndigheds-arkivalier", fordi herremanden var retslig ansvarlig. (Doms-, skifte-, fæstevæsen m.m.) . Andre dele vedrører godsets bygninger, drift, inventarier, private regnskaber o.l. - som ikke er afleveringspligtige.
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Messmann

Tak, Peter.
Men hører Skifteprotokoller dog ikke ind under "Myndigheds-arkivalier"?

Vh,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Det er muligt at den oprindelige skifteprotokol er gået tabt men at et samtidigt ekstrakt der er bevaret. Det har jeg set før. Se fx.:
https://drive.google.com/file/d/1DwVsEYPWNS-eh5MUpQH8MLhJISDkfvPT/view (under 4. protokol i skemaet samt den følgende tekst)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Peter Kristiansen

Der er afleveret ekstrakter af skifteprotokollerne - men hvis Lejre-arkivet har kopier af de rigtige skifteprotokoller, så kunne det jo tyde på, at det arkiv stadig ligger på Ledreborg. Jeg mente ellers, at der var afleveringspligt på dem.

Der skal findes en oversigt over arkivet på Lejre arkiv.
https://arkiv.dk/vis/5245956
M.v.h. Peter Kristiansen

Anne Messmann

Tak Mikkel! Ja, nogle af Skifteprotokollerne kan være gået tabt.

Tak også til Peter! - Ja, i Designationen burde jo stå, om skifter fra de to år, jeg savner - 1719 og 1763 - stadig findes på Ledreborg.
Jeg ringer til Lejre Arkiv på torsdag, hvor de har tlf.-tid. Men under alle omstændigheder er det vel tvivlsomt, om man får lov til at se dem...

Men jeg har experter på banen:

Lars Ibsen vies 1.g. 1710 med Sara Benjaminsdatter, hvis 1.mand hed Lars Pedersen (og som døde 1710).
Lars Ibsen vies 2.g. 1719 med Karen Ubekendt, efter Sara Benjaminsdatters død 1719.
Lars Ibsen fæster 1719 en gård i Kornerup efter "afgangne Lars Pedersen".

Kan de to Lars Pedersen være samme person??

Vh,
Anne




Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

#13
Hej

Jo, det er da bestemt en mulighed der er værd at undersøge nærmere.

Måske er Karen Ubekendt datter af Lars Pedersen (i så fald formentlig med en anden mor end Sara), og/eller Lars Ibsen har i en periode "uofficielt" siddet på fæstet (jeg har før set det tage et par år før et fæste overtages, selvom eftermanden havde giftet sig til det, men på den anden side er der jo årssammenfald 1719)?

Der kan måske findes noget i Danske Kancellis Sjællandske Registre hvis Sara og Karen var beslægtede/besvogrede.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Messmann

- "mens jeg har experter på banen", skulle der have stået...

Tak igen Mikkel :)
Ja, jeg tænkte netop på, om Lars Ibsen uofficielt kunne have været på gården.

Hilsen, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

Velbekomme — jeg redigerede lige lidt i mit indlæg :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Messmann

Ja, Mikkel - det tyder mest på, at der var 2, der hed Lars Pedersen.
Jeg sidder og prøver at tyde Skiftebrevet, det er svært, jeg lægger det nok til tydning...
Desværre, desværre er det vigtigste ord i hele skiftebrevet helt udvisket, nemlig lige efter: barnefødt i (næsten blankt)... Ærgerligt!

Men jeg kommer da langsomt videre med denne ane :)
Tak igen for din tid!

Anne



Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

Sig til hvis du laver en tråd i tydning, så kigger jeg gerne med :)

Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Hej Mikkel,
Jeg har opgivet at sende Fæstebrevet til tydning :(. Dels er det en dårlig kopi af en kopi, dels har jeg desværre stadig meget svært ved gotisk skrift - og det er temmelig langt. Kun de første linjer på 1. side (der er 1½ i alt) har jeg kunnet tyde en smule af).

Men det er heller ikke afgørende, at få det hele tydet!  Jeg forstår, at Lars/Laurs Ibsen overtager fæstet efter afdøde Lars Pedersen 14/9-1719.

Det, jeg tænker er, om du evt. ville have ulejlighed med at skimme Fæstebrevet, for at se om der skulle stå noget væsentligt (altså udover hvad gården indeholder etc.): såsom om Lars Ibsen har beboet fæstegården inden 1719, hvor han officielt overtager den - jvfr. svar # 12 og 13.

Hvis du synes det er for tidskrævende, så lever jeg med det, jeg KAN tyde!

Her, hvad jeg har:
Fæstebrev til Lars Ibsen 1719, side 15 øverst:
Jeg Sophia Werdelman til Kornerup Gaard, x
at x x og fæstet? x og  x x x og fæster til
Lars Ibsen barnefød x og x til Kornerup Gaard en
af mine bøndergaarde liggende i Kornerup som Lars Pedersen
sidst beboede; og nu ved Døden er afgangen og bliver x
x x x x x x
– ja, så har jeg opgivet resten (udover datoen på side 16: Kornerup Gaard d. 14. September 1719 ;)).

Her 1.side - side 15

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anne

En hurtig tydning, der er nok nogle fejl og det var ikke helt alle ord jeg kunne fange :)

CitatJeg Sophia Werdelman til Kornerup-Gaard, kiendes
at have stedt og fæstet som ieg og fremed steder og fæster til
Lars Ibsen barnfød i ______* og vorres til Kornerup Gaard en            [* stednavn mangler]
af mine Bønder Gaarde liggende i Kornerup som Lars Pedersen
sidst beboede; og nu ved døden er afgangen; og bliver fæst a
samme Gaard er effter ny Matricul hartkorn 1 tønder, og bestaar
af 3 Lenger med skorsten og [bager af] der af svaris aarl: effter
Jordebogen til Martine [ɔ: Martini], Rug 3 Td 3 Skp 3½ F: biug 4 Td 5 Skp, 1 Lam
1 Feed Gaas eller mod den at levere 1 Skp [med] gl: Maal, 4 Stk Høns
1 [sunis] Æg, brøstfeldighed paa [...]tag og Leer, svarer hand
hvad som paa boeligen fantis [erfa..] udj 2de Dommænds
Ofverværelse leveret den Samme af 80 Rxr 3 Mk, hvor til Lars
Ibsen svarrer, saa begynder hand strax at svare af samme
Gaard alle nu og hereffter paabudne Kongl: Skatter og Contri-
butioner, hosbondens Landgl: som oven er melt og Hoverie af sit
Skyld lige med de andre i Byen, Gaarden udi Marck og Bye
vel ved lige holde og forbedre for den forsvarlig [der..] og dyrke,
mens ej maa bortleie nogen agre og Eng, tilhvem det end være
maaa ej heller lade nogen af Gaardsens Jord enten af vin-
ter eller Vaarsæd som aarle bruges skal ligge udyrket eller
ubesaaet, men ligge Vind paa det med døgtig fuldkom-
melig Sæd og i de Aarstiid bliver tilsaaet, af gaardens maa in-
gen saa den steds uden paa den er hans i Fæstehavende Gaard
bortføres, mens der paa steden af hans eget qvæg for væris,
hans tørvejord maa hand heller for ingen deel bortleye, ey
hgeller paa stycket selge, iche heller begynde paa ny til tørve at
opskiære nogen Eng, alt en skiønt det paa hans tilligende Gaards
Grund er, iche heller naar aarsens tiid er begynde at skiære nogen
tørf uden hand der paa først tager een sedel af hosbonden og beviligis
hvor mange Spader dag og hvor mange Spader hand maa skiære og
af stiche med, effter kommer hand det iche, skal hans [skie] til hosbon-
den være for brut og til Hofvgaarden føris i ..hauge skal
hand sette frugt trær og plante pile, anligge homle Kuler og ingen
og i marcken sette vil steengierder; i andre maader rette sig
---
effter Loven og Forordningerne ellers med en god Villie
forretes alt hvis ham effter billighed tilkomme kand, være
sin hosbonde og hans bud hørig og lydig i alle optienkelige maa-
der, at ingen Klage foraarsagis, saa fremt han icke ´Gaardcen
skal frasiges at have sit Fæste forbrtudt, dette til ydermere
Stedfæstelse haver ieg dette med egen haand under skrevet og
mit Zignet hostrykt datum Kornerup Gr d 14 Septb 1719.
Af indbemelte Fæste bref haver ieg underskr Laurs
Ibsen annammedt ligelydende gienpart, hvor effter ieg i
alle maader skal Rette og forholde Kornerop Gaard ut Supra

Til Vitterlighed
Vogn Rasmussen
Anders Jensen

Laurs Ibsen

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anne Messmann

Hej Mikkel,
Jamen det er dog fantastisk, at du har burgt tid på at tyde hele fæstebrevet! Du er simpelthen en engel :), og jeg er meget taknemlig.

Jeg må jo se at blive bedre til gotisk skrift, prøvede da også Rigsarkivets kursus - men kan ikke få det til at virke (skrev til dem om problemerne i sidste uge).

Har nu gennemtrevlet Kornerup og Herslev kirkebøger, samt Christian V's Matrikel, og det gav da også noget at arbejde videre med.

Lejre Arkiv er ved at undersøge, om de skifter jeg mangler eksisterer, og der venter bestilte arkivalier på SA - så det går fremad:).

Tak igen for din store indsats og venlige hilsner,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Mikkel Eide Eriksen

Velbekomme, god jagt! :D

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986