Franciscus Georgius Friccius

Startet af Bodil Gandsager, 04 Sep 2019 - 05:31

Forrige emne - Næste emne

Bodil Gandsager

Hej
Vil det være muligt f.eks. i tyske kilder at finde "herkomst" af en datter af superintendent Friccius i Holstein (muligvis Franciscus Georgius Friccius superintendent I Dannenberg). Datteren hed Dorothea Marg(a)retha Friccius  født ca. 1700 gift 1. Schreiber 2. Rüdiger (viet i Sankt Petri tyske kirke i Kbh. 6/6 1730 død 1749 i følge Wiberg). Abraham Martin/us Rüdiger var præst i Nørre Jernløse fra 1711 til 1743, men herfra er ikke kirkebøger.

- og/eller en søn af Mathias Schreiber, pastor ved Sankt Petri tyske kirke i København.

Mathias Schreiber blev født i Gettorp, Holsteen ca. 1677 og døde i Sankt Petri 12/12 1746. Han var gift med Mette Marie Buurmeister født 1674 død 30/12 1747. Mathias Schreiber var konsistorialråd og underviste ved det kgl. Vaisenshus. Hans søn formodes at hedde Johan/n og være født i Gettorp.

Dorothea og Schreiber fik sammen datteren Maria Margaretha Schreiber, der 16 år gammel i 1742 blev konfirmeret i Sankt P. og samme sted gift 9/1 1747 med legationssekretær Daniel Erenfried Heusinger. Han boede på Nytorv ved siden af byens rådhus. Han var medlem af St. Martinlogen.

mvh-
Bodil


Inger Buchard

Jeg kan ikke se nogen Superintendent Friccius i Holsten hos Arends:
https://dibiki.ub.uni-kiel.de/viewer/object/PPN874258677/285/

Dannenberg er ikke Holsten, men Niedersachsen. Kirkebogskontoret i Uelzen kan måske besvare et spørgsmål om, hvorvidt superintendent Friccius i Dannenberg fik en datter omkr. 1700
Du finder mailadressen på hjemmesiden
https://www.landeskirchlichesarchiv-hannover.de/familienforschung/lesestellen?pdf=true

Husk, at den slags er brugerbetalt. Foreslå en max-pris og bed om en digital evt. en fotokopi af en eventuel dåb.

Iøvrigt er Friccius en latinisering af Frick/Friedrich
se vedheftede fil om Friccius i Dannenberg

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Bodil Gandsager

Mange tak. Jeg har noget om, hvor de stammer fra, men jeg kan ikke finde ud af at vedhæfte her.
mvh
Bodil