Regnebogen

Startet af Ingrid Petersen, 06 Sep 2019 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Petersen


For allersidste gang

Helle Jespersen

Hvad vil du gerne have tydet
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Poul F. Andersen

Jeg tror Ingrid vil have sammenlignet underskrifterne i regnebogen,
og på dokumentet.

Det er kun efternavnet vi kan sammenligne, idet han åbenbart skifter fornavn fra Jørgen til George
på det amerikanske dokument, så fremt det ER den samme person.

Jeg tror ikke underskriften i regnebogen er hans egen.
Den er så æstetisk, at jeg tror, at det er læreren, der har skrevet de enkelte
børns navne i de bøger hun/han har udleveret.

Dette er naturligvis blot mit gæt.
Venligst
Poul F. Andersen

Inge Hedal

Hej
Jeg er enig med Poul: Håndskriften i regnebogen er ikke et 9-årigt barns skrift. Det er snarere lærerens skrift.
Men derfor kan barnet Jørgen Jacobsen jo godt være identisk med den voksne George Jacobsen.
Mvh Inge

Ingrid Petersen


Jeg har netop indtil nu ment, det var en voksen, der har skrevet Jørgen Jacobsen i regnebogen.

Hans far måske af samme navn. Hans underskrift har jeg, da han overtager ejendommen i 1857.
Jeg mener ikke det kan være faderen, der har skrevet i bogen.

Lærerne i skolen var jo skiftet ud efter 1864 og var nu tysktalende og tysksindede.
Så der kan jeg også blive i tvivl.

Tak for svaret
Ingrid


Ole Westermann

Du skriver Lærerne i skolen var jo skiftet ud efter 1864 og var nu tysktalende og tysksindede.

Det tror jeg ikke, at du har ret i. Der var ganske sikkert mange af de tidligere lærere, som fortsatte efter 1864.
Dansktalende og dansksindede! Men sikkert også tysktalende.

mvh Ole

Helle Jespersen

Jo de blev skam fyret efter en lov fra 1867:

Citat:
En anden preussisk lov fremkaldte tilsvarende harme. Fra 1867 skulle embedsmænd, lærere, præster med flere aflægge ed til den preussiske konge eller den preussiske forfatning.

Det var der mange, der nægtede. En af dem var Hans Tofte, ("De sønderjyske pigers far"), der i 1867 var lærer på en (dengang dansk) skole i Flensborg. Han nægtede at aflægge ed til den tyske kejser og blev fyret. Han oprettede en landbrugsskole, og man må formode, at de unge mænd, der gik der, lærte om andet end landbrug.

Kilde: https://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE7316274/Den-stille-krig-efter-1864/
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ingrid Petersen


Hej! 

Jeg fik bøvl med at få regnebogen hæftet på ved Jørgen - George - Jacobsen.
Derfor er der to tråde.
Der skrev jeg, at min farfar var hæmmet af tyskundervisningen i skolen.
Det blev efter en tur til Frankrig i 1961 og 1965, at han fik skrevet om de fire år, han var i krig.

https://denstorekrig1914-1918.dk/wp-content/uploads/2016/08/Jacobsen-Jørgen-1888-1969-afskrift.pdf

Vh Ingrid