Patronymer i 1700-tallet

Startet af Eva Corneliussen Krakou, 11 Sep 2019 - 17:47

Forrige emne - Næste emne

Eva Corneliussen Krakou

Jeg ved ikke hvor i forum mit spørgsmål hører til, så flyt det endelig hvis jeg har placeret det forkert.

Jeg er klar over, at der før i tiden blev anvendt patronymer (hedder det ægte patronymer?), hvor faderens fornavn altid blev brugt, og efternavnet således ændrede sig for hver generation. Nu er jeg i færd med at gennemse kirkebøger fra 1700-tallets København, og der er mange efternavne, der ikke er patronymer. Jeg ser på familien Ørstrøm, og er det muligt, at børnene (måske kun sønnerne?) også kom til at bære navnet Ørstrøm? Selve navnet Ørstrøm kan vel næppe være et patronym...?
Jeg kan se at moderens far stod fadder til et af børnene, og hun bar hans efternavn (Liebe).
Kan det passe, at hele systemet med efternavne var anderledes i København end i resten af landet/ude på landet?

Venlig hilsen
Eva

Inger Buchard

Det var i hvert fald forskelligt, afhængigt af hvilken baggrund en person havde
Håndværkere, købmænd, embedsmænd med tysk/holstensk baggrund kom fra en kultur, hvor der var slægtsnavne. Disse kunne være stednavne, erhvervsbetegnelser, venlige spottenavne (Krumbein) osv.
Det smittede måske af i købstæderne, hvor det nok blev set som bondsk, hvis man kun havde et patronym som efternavn. Mellemløsningen, som holder sig ind i 1800-tallet er patronym + slægtsnavn: Jens Pedersen Bager

Desuden latiniserede mange præster deres efternavne

Læs på DIS-Wiki
Efternavn
Patronym

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Eva Corneliussen Krakou

Så begge dele fandtes altså. Nu begynder det at give mening - og det bliver en del lettere at finde dem alle :) Mange fra min slægt var fra landet, og der var absolut ikke den samme diversitet i navnene (især fornavnene) som i København. Der er forbavsende få med navnet Jensdatter, Olsdatter osv.
(Jeg har en mistanke om at Ørstrøm er tysk. Det ses også stavet Orstrum, Orstrom osv.)

Tak for hjælpen!

Venlig hilsen
Eva

Inger Buchard

Ørstrøm lyder nordisk, måske svenskt??
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Eva Corneliussen Krakou

Ja, det gør det (måske undtagen de steder hvor det er stavet Ohrstrum, det er det også her og der).
Når jeg tænker tysk, skyldes det at Johan Ørstrøms søster blev gift imed min direkte ane, og derfra og tre generationer frem blev de alle døbt, gift og begravet i Sankt Petri kirke, der jo er tysk. Jeg tænker at det kan have været almindeligt at gifte sig indenfor "egne rækker"?

Hendes mand, Ernst Hendrik Krakou, forsvinder desværre for mig med folketællingen i 1787. Jeg kommer frem til at han må være født i 1736, og så bliver sporet koldt - hvilket i øvrigt ærgrer mig rigtig meget, for jeg ville gerne vide om han var tysker og hvorfra osv.
Venlig hilsen
Eva

Aase Madsen

#5
Ernst Hendrik Krakou

Har du hans erhverh ?

Hvis han boede i København, kan du måske finde ham i borgskabs eller lavsbøgerne på Stadsarkivet Københavns Rådhus.

https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/erhverv/lav


Andre protokoller

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/126

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Eva Corneliussen Krakou

I 1777 er han angivet som arbejdsmand på en kattunfabrik, og i 1787 som trykkersvend, også på kattunfabrik. Så vidt jeg ved var der 1 kattunfabrik og 5 kattuntrykkerier i København i 1780'erne.

Desværre ser det ikke ud som om der fandtes noget trykkerlav :(  Borgerskabsprotokollerne er ikke online, så det må nok vente til jeg engang kommer til København)
Venlig hilsen
Eva

Mikkel Eide Eriksen

Hej!

FamilySearch har de ældre københavnske borgerskaber online:
https://www.familysearch.org/search/catalog/533369

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Eva Corneliussen Krakou

Tak for det, jeg havde ikke lige tænkt på FamilySearch.
Jeg kan desværre ikke finde ham, men det er jo heller ikke sikkert han nogensinde er blevet mester :)
Venlig hilsen
Eva

Inge Busck Andersen

Hej Eva.
Sct. Petri blev modekirke blandt det bedre, ærkekøbenhavnske borgerskab i løbet af 1700-tallet, ikke mindst fordi det var kongehusets kirke.
Venligst Inge

Eva Corneliussen Krakou

Nåh, så er det nok derfor jeg har set så mange "fine folk" i Sankt Petri's kirkebøger :)
Venlig hilsen
Eva

Kristian Skak-Nielsen

Hej Eva

Navnet Krakou indikerer, at personen, eller en forfader, kom fra Krakow, den gamle hovedstad i Polen. Men det kan have været et slægtsnavn i flere generationer inden Ernst Hendrik får navnet. Fornavnene er jo mere tyske end polske (eller danske).

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Eva Corneliussen Krakou

Hej Kristian,

Jeg har ogå en forventning om at navnet oprindelig er polsk. Jeg har læst mig frem til at der kom mange til Danmark i 1700-tallet fra tyskland og "tysktalende områder i Europa". Sidstnævnte er jo et vidt begreb, så fordi familien var tilknyttet Sankt Petri Kirke og havde tyskklingende navne, har jeg "valgt" at tro at der i første omgang er forbindelse til Tyskland.
Desuden er Krakou/Krakau et meget almindeligt navn i Tyskland. Ernst ser til gengæld ud til at være ret sjældent. Der er ikke ret mange i kirkebøgerne ved navn Ernst.
Venlig hilsen
Eva

grethe jensen

navnet forekommer i dk allerde i 1635
Viborg landstings dombo C
transc.: http://www.dragtilminde.dk/VIBORG%20domb/ALLE%20VIBLAND/VIBLAND%20C.htm
"... 28/2 1635.** var skikket velb Karl von Krackau, resident på de høj magende herrer Statter general, hans visse bud.......
Mvh GJ