Knaber i Gerlev... og underlige fund på nettet

Startet af Søren Barsted, 12 Sep 2019 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Søren Barsted

Gerlev/Horns Herred
Her er en lang linie med navnet/slægtsnavnet KNABE, beg. i 16.tallet
Første måske Hans Knabe der fødes første halvdel 16. tallet og ægtevies med Kirsten Pedersdatter Thott, angiveligt også fra Gerlev.

Fra forskellige slægtsbaser på nettet hedder han "Olufsen Knabe", og angives død Gerlev 1688 som fæstebonde (6 marts). Jeg kan dog ikke finde ham i kirkebogen.

Sagen er så, at mange (!) steder på nettet, diverse databaser, er han søn af Oluf Pedersen Bille til Vallø og Margrethe Jørgensdatter Rosenkrantz. Ja - mange steder går man så langt, at angive hans fødsel til den 16. januar 1603, og i Vallø - med det nævnte adelige ophav. Men UDEN kilder. Hvor mon denne ide stammer fra. Der er dog langt fra Gerlev til Vallø og fra Godsejer til fæstebonde ?

Er det bevidst svindel eller... er der en anden god forklaring ???

Arne Lago von Kappelgaard

Hr.Søren Barsted!

Om det er bevidst svindel som du skriver, det skal jeg ikke kunne sige. Men i Danmark Adels AArbog 1985-1987 (Linie IV/Svanholm-linien) s.537 + 539 Fjerde slægtled nr.32a + 33b står der under Oluf (Pedersen) Bille til Øster Vallø + Margrethe Jørgensdatter Rosenkrantz følgende børn:

Peder (Olufsen) Bille, f.ca.1587, d.24.02.1612 - ugift.
Ide (Pedersdatter) Bille - død ugift.

Oluf (Pedersen) Bille var søn af Peder (Eskesen) Bille +  Birgitte Olufsdatter Rosenkrantz.

MVH

Arne Lago von Kappelgaard

Anton Blaabjerg

Hans - evt. Olufsen - Knabe i Gerlev, angiveligt død 1688, ligeledes angiveligt g.m. Kirsten Pedersdatter Thott. - Jow, jaah?
Hvad ved helt "kapitelfast" om dette par og deres børn - ligeså skudsikkert.
Når vi har det på det rene, kan vi begynde med at lede efter Hans og Kirstens ophav, ikke sandt? Skulle Kirsten så også være af den højadelige slægt Thott?
Ældst bevarede kirkebøger, diverse matrikler og jordebøger samt de lokale tingbøger kunne måske sige noget herom - hvis de blev undersøgt systematisk, så faddere og opkald blev undersøgt og dokumenteret. Ikke sandt?

Anne Messmann

Mener da, Hans Knabes begravelse ses her - opslag 161 th. 1.spalte: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150244#150244,24899319


Denne hjemmeside ser tilforladelig ud (men jeg har kun tjekket hans død i 1688): http://dk-rock.dk/slaegt/6868.html

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Arne Lago von Kappelgaard

Hvis Hans "Olufsen" Knabe optræder i regnskaberne fra Abrahamstrup gods, det nuværende Jægerspris, så er der det at sige, at Oluf (Pedersen) Bille, af formynderregeringen fik Abrahamstrup len på gunstige betingelser i 1588-1596. I denne regering sad hans svigerfar rigsråd Jørgen Rosenkrantz.

Søren Barsted

Jeg takker for jeres gode svar.
Den omtalte hjemmeside er vel fornuftig, bortset fra, at ægteskabet med denne Thott igen ingen kildereferencer har.
Og her optræder min forfader igen som fæstebonde (ved hans død) - måske lidt problematisk, hvis hans fader og moder var adelige godsejere... i en anden del af landet.
Nuvel - måske der en dag dukker en kiste op med gamle dokumenter )
MvH
og tak

Anne Messmann

Søren - har du selv forsøgt at finde nogle kilder (Hans Knabes død var jo f.eks. at finde i kirkebogen)?

Og har du læst bogen, der omtales på den opgivne hjemmeside under Kirsten Andersdatter Thott? : "Den forglemte gren af slægten Thott i Horns- og Voldborg Herreder i det 17. og 18. århundrede" af Magda Axelsen, 1917?

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Søren Barsted

Tjaa...
Har haft fat i Magda Axelsens bog fra 1917 - står på Frederiksberg bibliotek.
Den er nok mest bemærkelsesværdig i, at der ikke er nogen fornuftige kildehenvisninger. En lidt adels-glad ældre dame, formoder jeg.
og jo - har forsøgt at finde kilder selv - men nej - der er INGEN
Der er, for mig at se, ingen som helst fornuftig forklaring på, at den omtalte Knabe i Gerlev skulle være søn af et adeligt godsejerægtepar til Vallø..mv.
Tak for hjælpen

Søren