Marslev 1799 - Kirsten Hansdatter

Startet af Marianne Christensen, 13 Sep 2019 - 19:00

Forrige emne - Næste emne

Marianne Christensen

Hej.

Hjælp søges til denne Kirsten - hun savnes.
På frohånd tak for hjælpen.

Lennarth Nielsen

hei Marianne,

det ville være lidt nemmere med et link til kirkebogen fremfor et screenshot, men det var da til at finde, så andre hurtigt kan se opslaget og søge videre:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=178645#178645,30304745

Jeg har søgt efter Kirsten i FT-1801 på ddd.dda.dk i Bjerge herred, Odense amt, men der var ikke en, Hansdatter eller Hansen, der så ud til at passe til den familie. Tænker de må være flyttet længere væk. Har du hende et sted som voksen? Hvis det er en, du kun har fundet som barn, kan du jo også søge under døde i perioden frem til 1801 i Birkende sogn.

Mvh. Lennarth

Jørgen Thue Pedersen

#2
Her er familien i FT-1801:
De bor i Holøf i Marslev sogn
https://www.danishfamilysearch.dk/cid1325910

----
Jeg læser:
1799:
Kirsten
Een Daatter af Hans Knudsen Inderst i Holøf og
Kone Karen Isaachs Daatter fød den 8. Nov.
hiemmedøbt blev bragt i Kirken den 3 adv. Søndag
den 15 Dec.; Konens Søster bar Barnet. Fadderne
Ole Pedersen. Knud Olßen. Rasmus Povelsen og Hans
Andersens Kone alle af Holøf.
mvh
Jørgen

Marianne Christensen

Først tak for svar, dernæst må jeg øve mig på links, men dette var det bedste jeg lige kunne.

Jeg savner en Kirsten Hansdatter f. nov. 1799 i Marslev.

Derfor vil jeg bede om hjælp til tydning af dette klip. Jeg beder ikke om oplysninger om hende, blot hjælp til tydning. :o)

Mvh. Marianne

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Du har åbenbart ikke set mit indlæg, da du begyndte at skrive.

mvh
Jørgen
mvh
Jørgen

Marianne Christensen

Tak for svar ang. tydning.
Det var lige det jeg havde brug for.

Mvh. Marianne

Lennarth Nielsen

hei igen Marianne,

helt i orden. Havde bare ikke lige luret, at det var en tydning, da du skrev hun var savnet, så jeg antog, at det var en eftersøgning af hende fremadrettet. Nu da du har fået tydningen på plads, kan du lige få et par tricks med på vejen til at indsætte links:
- brug musen til at markere hele teksten i adresselinjen (alternativt kan man klikke en enkelt gang i adresselinjen efterfulgt af at holde tasten Ctrl nede og trykke på A - det markerer alt, så det omkring teksten bliver blå).
- hold tasten Ctrl nede og tryk på C. Det ser ikke ud til, at der sker noget, men det gør der. Teksten er kopieret til clipboard (udklipsholder) og er altså i hukommelsen klar til at blive sat ind i forumopslaget.
- sæt markøren det sted i forumopslaget, hvor du ønsker linket indsat.
- marker hele teksten (hold venstre museknap nede og træk henover teksten) fra adresselinjen i forumopslaget, så der igen er blåt omkring hele teksten.
- klik derefter på ikonet med den blå jordklode under det tykke B i ikonsamlingen. Du kan holde musen hen over ikonerne, hvor der efter meget kort tid vil dukke et såkaldt tooltip op, som fortæller, hvad ikonet gør. Ved tooltip til at lave links står der Indsæt Hyperlink. Nu vil dit link være omkranset af firkantede parenteser, hvori der står url med start og slut af link. Teksten er blevet formateret til et link.
- du kan eventuelt benytte Forhåndsvisning ved siden af Send-knappen til at se, hvordan dit link ser ud i browseren, så du ved, hvordan det ser ud inden du sender opslaget. Du skal muligvis scrolle opad for at se den formaterede tekst, da teksten ved Forhåndsvisning bliver vist ovenover det opslag, der er ved at blive skrevet. Hvis noget stadig skal ændres, kan du gøre det i teksten, der er ved at blive skrevet. Når det hele står som ønsket, kan du klikke på Send.

Hav en god weekend.

Mvh. Lennarth