Ringkøbing Amt, Vandfuld herred, Trans sogn 1756 og 1752 - Faderens efternavn

Startet af Morten Hammer, 15 Sep 2019 - 16:44

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=161795&side=70 øverst på højre side:

1756  18. January blev Jens Grebdals? i NørKirkebye? hans liden søn baaret til Daaben i Trans Kirke af Maren Madsdatter i Synder Kirkebye, og blev kaldet Niels.
Jeg er meget i tvivl om faderens efternavn. Specielt det første bogstav kan jeg ikke tyde.

Jeg har så fundet en vielse i 1751, som godt kunne have noget med sagen at gøre:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=161795&side=91 øverst på venstre side:
D. 10. Novembr. blev Jens Christensen Grebdal? og Anne Madsdatter Nørkirkebye? sammenviede i Trans Kirke, som d. 21 Octobr: bleve trolovede.

Jeg håber, at der er en anden, der har et bud på den rette tolkning.

m.v.h.
Morten Hammer




Karen Marie Knudsen

1756  18. January blev Jens Grebdals i NørKirkebye
hans liden søn baaret til Daaben i Trans Kirke
af Maren Madsdatter i Synder Kirkebye, og
blev kaldet Niels.

D. 10. Novembr. blev Jens Christensen Grebdal og Anne Madsdatter Nør-
kirkebye sammenviede i Trans Kirke, som d. 21 Octobr: bleve trolovede.


Det er et lidt snørklet G.
Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at vielsen hører til, der er jo en del Grebdaler i området, men det kan godt passe med, at det er en moster der bar Niels.


Med venlig hilsen

Karen Marie Knudsen

Louise Marie Rygaard

Det er forældrenes vielse.

Maren Madsdatter er gift med Christen Christensen Grebdal, som er blandt fadderne. Ligeledes er der også en Niels Christensen Grebdal blandt fadderne. Så jeg tænker, at Jens, Christen og Niels er brødre, da de og Jens' kone Anne Madsdatter og Christens kone Maren Madsdatter ses som faddere ved hinandens børns dåb - på samme side døbes Christens søn Mads d. 7/3 1756 og Niels' datter Kirsten d. 20/2 1757.

Om Anne og Maren er søstre, ved jeg ikke. Men der ses også en Else Marie Madsdatter i Nør-Kirkebye ved to af disse dåb, som muligvis er en søster til Anne og måske også til Maren.

Jeg rydder pt. en del med Kirkeby gårdene i Trans sogn, da jeg nedstammer fra Jens og Anne, så sig til, hvis du har andre spørgsmål.