HJÆLP statdsarkivet Viborg - Peder Larsen f. ca. 1756 - død 8/3 1833 Balle sogn

Startet af Jesper .Balle, 19 Sep 2019 - 18:08

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

Ovennævnte er min 2 x tipoldefar, hvis efternavn skønner er Larsen, men måske også Lauritsen eller Lauridsen  m.v.

Fra Rigsarkivet har jeg fået oplyst, at de arkivalier jeg søger fra Stadsarkivet i Viborg IKKEer til fjernudlån.

Da jeg sidder i København er det en lang vej, der måske er forgæves.

Det jeg søger er

775078 Lysgård-Hids Herredsfoged: Sager til skifteprotokoller (1826-1861) 355: 1833 - 1836

hvorfor jeg ville være dybt taknemlig hvis en behjertet person ville forsøge at finde et opslag i bøgerne, omder står noget om hans skifte. Han var enkemand på dødstidspunktet og havde 3 børn ved navn Lars, Søren og Mads Peter og boede i Balle sogn.

Hvis du finder noget kan du enten lsende det på en e-mail til mig Fam.balle@adr.dk eller evt. hvisdu kan læggge det op på denne side.

På forhånd tak ligesom jeg er parat til at gøre en gentjeneste her i Rigsarkivet i Kbh, hvis det måtte være nødvendigt!

mvh
Jesper Balle

Ole Bech Knudsen

Hej Jesper,

Peder Larsen døde ikke 8. marts 1833, men 8.september 1833 i Balle.

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=364787&side=6

Og som det fremgår af dødsanmeldelsesprotokollen fra Lysgård Hids herreder, blev der ikke holdt skifte efter Peder Larsen, da han var aftægtsmand på 78½ år, og alle arvingerne var myndige.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17057578#194467,32576803

Mvh.
Ole Bech Knudsen
Ole Bech Knudsen

Jesper .Balle

Tak for hurtig respons Ole.
Undskyld det var en slåfejl med dødsdatoen, men alligevel dejlig da jeg fik en bedre kopi fra kirkebogen end den jeg har.
Hvad angår notatet i skifteprotokollen så har jeg den samme dårlige kopi.
Om Peder har jeg følgende fra skøde- og pantprotokollen for >Hids herred ved hans køb af Bale Nedergård i 1815:

Kjøbe-Contrakt
fuldbyrdet
med Skiøde
5/24 Junii 1816
(margen)

No 16
4 December 1815
No 4 FR VI Syv og Tyve Rigsbankskilling Navneværdie * Anden Klaβe for Sun fra 300 til 400 rbd N:V: incl
1815

betales med 41 Skilling

* http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Diverse_historie/M%C3%B8nter/navnev%C3%A6rdi
(alt dette er dokumentets "hoved")

Kjøbe-Kontrakt
Imellem Albert Stabell paa Skovgaard samt Medinterrisent Forvalter Petersen paa Silkeborg og Peder Laursen af Balle Sogn og Bye.
Vi underskrevne Stabell og Petersen tilstaaer herved at vi haver solgt til Peder Laursen, Balle Sogns Konge Kirke, Korn og Quægtiende af hans iboende Gaard med underlagde Huus i Balle der staaer ret for Hartkorn
2 Rdr 3 Fkr: for den akkorderede Kjøbesumma 775 rbd N: V: skriver < Syv > Nitte Hundrede < og Fem og Halvfjerdsindstyve > Rigsbankdaler Navne Værdie. -
/: See Kjøbe-Kontrakt til Morten Poulsen i Overgaard i Balle Sogn /: Folio 321 :/ Jeg underskrevne Peder Laursen tilstaaerherved, at jeg paa ovenmeldte Vilkaar har tilkjøbt mig Konge, Kirke, Korn og Quægtiender af den mig tilhørende Gaard og underliggende Anpart Huuses Hartkorn saaledes som ovenfor er anført - Skovgaard den 28de November 1815.
Paa egne og Medinterrisent
Forvalter Pedersens Vegne. -
Albert Stabell
(L:S:)
Som Kjøber
Peder Laursen
Læst ved Lysgaard og Hids Herreders Ret
den 9 December 1815. Og derefter samme Her- reders Pantebog No 10 tilført. (denne bog) Holstein


Så jeg havde håbet, at skifteretten ad den vej gjorde status på hans dødsbo da han jo ejede den gård herunder en evt. fordeling mellem hans 3 børn eller hvad?
Forholdet er sådan at jeg ikke ved ret meget om Peder Larsen herunder fødsel m.v. og hvilket sogn han kom fra.
Det er derfor det kunne være interessant af se i skifteprotokollen fra 1833, blot for at være sikker?
Hvis du kan bidrage med nogle gode ideer hvor jeg evt. så skal søge, hører jeg selvfølgelig gerne!

PS Mon der evt. findes en aftægtskontrakt for Peder Larsen et sted
     Jeg har følgende om gården
     Ejer/Læst:                        Bor her iflg. Fplketælling.
Gl. Hovedparcel
(1801)      1. Peder Laursen            1801
      2. L. Ladegoged (Laurs Pedersen)      1834, 1840, 1845, 1850
20/06 – 1853   3. Christian Carl Julius Demuth