Hvilken dag er Fest. Adsers i 1782 - i Tyskland

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 22 Sep 2019 - 14:27

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Jeg har en dødsoptegnelse fra Bramsche lidt NV for Osnabrück fra 1782, nr. 49 i vedhæftede skærmbillede - som jeg har svært ved at tyde. Der indgår også en navngiven dag, Fest. Adsers, som jeg ikke kender.

Den handler om Ernst Wilhelm Cavemann, der var prokurator i byen, og ejede en ejendom Burg Hesepe, som der også henvises til i dødsoptegnelsen.

Jeg læser:

49) Fest. Adsers. Hespe
Def. Hl. Ernst Wilhelm Cavemann, ?? ??
?? Bramschen
vordig her ??
??
Burg zu Hespe, ?? 4?
may um ?? gestorben
??
??
Æt. 59 Jahr 3 Monate

Jeg læser det som, at han er død d. 4. maj, og begravet Fest. Adsers, som må være inden d. 9. maj (som er datoen for den følgende begravelse).

Er der nogen, der kan hjælpe med tydningen, og med at forklare, hvilken dag Fest. Adsers er?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen 

Peter Kristiansen

Mon ikke at det er Fest. Ascenc. - altså Kristi Himmelfart ?

Indholdet har jeg ikke noget bud på....
M.v.h. Peter Kristiansen

Kristian Skak-Nielsen

Hej Peter
Det er ikke umuligt. Kristi Himmelfart faldt i 1782 i Danmark d. 9. maj, så det er 5 dage efter dødsfaldet d. 4. maj. Men det er så underligt, at den følgende begravelse, som sker d. 9. maj, beskrives med datoen og ikke med enten Eodem eller Fest. Ascens.

Vil Kristi Himmelfart ikke falde på samme dato i Danmark og i Tyskland?

Venlig hilsen
Kristian

Ole Westermann

Mit bud på det meste:

49) Fest. Adscens.  Hespe
Def. Hl. Ernst Wilhelm
Cavemann, ehemahlige Gericht
Schreiber im Bramsche und
..bedische Gericht, und Erb-
ge..ßere auf die Kays...
burg zu Hespe, ist d. 4te
Maii am Schlage gestorben
und des Abends -----
begraben worden
Æt. 59 Jahr 3 Monate

Man skal huske på, at langtfra alle indførsler blev ført i kirkebogen samtidigt med hændelsen - nogle blev ført på løse sedler og først senere indført i bogen. Så overlapninger i dateringerne skal man ikke hænge sig i.

mvh Ole

Kristian Skak-Nielsen

Hej Ole

Mange tak for tydningen, og også tak for forklaringen om mulige overlapninger i dateringerne.

Venlig hilsen
Kristian