Aalborg, Kærby

Startet af Henrik Stenbakken, 13 Jun 2011 - 09:52

Forrige emne - Næste emne

Henrik Stenbakken

Hej
Jeg forsøger at finde Thomas Christian Christensen i folketællingen år 1925 og år 1930.
Jeg har fundet ham i folketællingen år 1921. Her bor han i Aalborg Amt, Hornum Herred, Budolfi landsogn.
Jeg mener at familien boede i Kærby, både i år 1921, år 1925 og år 1930
Har jeg ret når jeg påstår at Kærby i år 1925 og år 1930 var en del af Aalborg Amt, Fleskum Herred, Nørre Tranders?  Burde jeg så ikke kunne finde ham på arkivalieronline.dk
I år 1922 oplyses at sønnen Ejnar Nikolaj Christensen boede i Sofiedal. Er det ikke også Nørre Tranders?
Håber der er nogen som har mere styr på Aalborg sognegrænser en jeg har.
Med venlig hilsen
Henrik

Aase Jensen


Hej Henrik

Kærby ligger i Hobrovejkvarteret og Sofiendal i Gammel Hasseris, altså  i det gamle Budolfi Landsogn, så efter det, må det være Budolfi eller hvad med Ansgar Kirkebøgerne.
Venlig hilsen
Aase Jensen

Anne Mortensen

Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Henrik Stenbakken

Hej Aase og Anne

Tak for jeres svar.

Jeg er med på at Sofiendal ligger i Aalborg Amt, Fleskum Herred, Budolfi Landsogn, Gl. Hasseris. 
Det jeg har problemer med er at finde en folketælling for år 1925 eller år 1930 som dækker området.
På Arkivalier online findes ikke folketællinger for Budolfi Landsogn år 1925 og år 1930.
Derfor spørger jeg om det er fordi de endnu ikke er indtastet - eller fordi Budolfi Landsogn er lagt sammen med andre sogn som f.eks. Nørre Tranders
Det er i samme forbindelse jeg tænkte på om også Kærby er en del af Nørre Tranders
Krabsen er glimrende, jeg syntes bare ikke den passer ind lige her.

Med venlig hilsen
Henrik


Aase Jensen

Hej Henrik

Der bliver jeg dig svar skyldig,
Meeeen jeg kan da ikke tænke mig, at det skulle være lagt sammen med Nr. Tranders, nærmere Sønder Tranders, som ligger nærmere området.
Håber du finder det :D
Aase

thorkild kanstrup jensen

I 1925 og 1930 er Sofindal & Kærby en del af Aalborg Købstad.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

John Nielsen

Hej Henrik

Budolfi Landsogn mangler på AO i FT1925, og det fremgår af deres fejliste.

En del af Budolfi Landsogn bliver i 1929 udskilt til Ansgar sogn, og bliver derved et bysogn som ikke er på AO endnu i FT1930.

Resten af Budolfi Landsogn ændrer i 1930 navn til Hasseris Landsogn, som heller ikke er med på AO i FT1930.
Der mangler et antal klumper i Ålborg og det kunne godt være Budolfi/Hasseris Landsogn.

Hvis du har en præcis adresse så skulle det være muligt at finde sognet på et givet tidspunkt, ved at gå baglæns.

Hilsen John Nielsen

Henrik Stenbakken

Hej Thorkild og John
Tak for svaret.
Her har jeg siddet de sidste timer i forvivelse, og så er folketællingerne der slet ikke.
Håber de kommer snart - god godt lige se et par ting.
Har desværre ikke den præcise adresse

med venlig hilsen
Henrik

thorkild kanstrup jensen

#8
Jeg tror at du finder familien  i FT 1925 Aalborg Købstad, Aron Jackobsensvej, Opslag 50 ;)
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Henrik Stenbakken

Hej Thokild
Tak for et godt forsøg men desværre...
Min Thomas Christian Christensen er født i Karup sogn 16. oktober 1877 og iøvrigt gift med Elisabeth Augustine Bendiksen.
Familien bo i Kærby på Enggården år 1921. Men der findes jo ingen Enggårdsvej på Arkivalieronline - eller tilsvarende, så vidt jeg kan se.
Endnu engang tak
Henrik

thorkild kanstrup jensen

Jeg går ud fra at dette er denne familie du henviser til i FT 1921 Ålborg  Budolfi Landsogn opslag 209 Nr 33.

Har du søgt efter børnens konfirmation.

I år 1922 oplyses at sønnen Ejnar Nikolaj Christensen boede i Sofiedal. Hvor har du denne oplysning fra ???

Hvis Ejner som 14 årig kommer fra Sofindal, Mon så ikke resten af familien også gør.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

Henrik Stenbakken

Folketællingen 1921 fortæller at Ejnar bor i Kærby, Enggaarden (det opslag du nævner jeg henviser til)

Ved Ejnars konfirmation i år 1922, Budolfi Landsogn nævnes at han bor i Sofiendal

Ved Ejnars vielse i Vrensted kirke, Børglum Herred, år 1930 nævnes at han er fra Kærby

Da Ejnar døber sin 1 søn i Budolfi kirke år 1930 står der han bor Hasseris Landsogn, Gl. Hasseris

Da Ejnar døber sin 1 datter i Ansgar kirke er dåben indskrevet i Hasseris Landsogn, men der oplyses at familien bor i Mølholm

Nu er det så jeg er forvirret. Hvor mon han egentlig bor? og hvor er hans familie blevet af?

thorkild kanstrup jensen

Den siste datter Gudrun bliver konfirmeret i hasseris landsogn 1933 (1929-1936) opslag 191 nr 7 ;)

Her bor de Davids Alle 33.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

K. Thidemann

#13
Selvom jeg er opvokset i Hasseris (Aalborg) er jeg også i tvivl.

Prøv at se sognekortet her klik på kort 4
http://www.aalborgkommune.dk/Om_kommunen/kort-over-kommunen/historiske-kort/Documents/sogn_syd.htm

Tror du ikke familien har boet flere forsklelige steder.

Sognets navn er Hasseris Landsogn (Budolfi Landsogn)
(Siden kom Anskar sogn med kirken opført ca. 1926)
(omk. 1955 blev Hasseris kirke bygget)
I det gamle landsogn ligger:
Hasseris villaby
Gl. Hasseris
Mølholm
Sofiendal
Kærby


Aron Jacobsens Vej lå i Kærby.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:F7xte6luYXUJ:www.aalborg-samraad.dk/saski08.html+Aron+Jackobsensvej+aalborg&cd=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk&source=www.google.dk

Aron Jacobsens Vej set mod vest fra Enggården i marts 1939.
Til venstre ses husvildeboligerne - kaldet "Øen". - Foto: J.A. Kirkegaard.




Aron Jacobsens Vej
Vejen blev navngivet den 05.02.1923, her lå de dengang nyopførte husvildeboliger på Bjerregaards Mark. Der indkom flere forslag til et navn, Markudvalget foreslog at den skulle hedde Integade, Fattigudvalget foreslog navnet Bjerringgaardsvej. Men gaden blev opkaldt efter købmand Aron Simon Jacobsen (1832-1913). Aron Jacobsen, der i 1873-1880 var direktør i Landmandsbanken, var i mange år primus motor i flere af Aalborgs større foretagender, f.eks. bygningen af Pontonbroen, oprettelsen af Diskontobanken o.a. Han og hans hustru, Amalie Maintz, oprettede store legater for byens trængende. I 1970 valgte man at lade gadenavnet Aron Jacobsens Vej udgå, da vejen blev nedlagt og den enkelte ejendom på vejen blev i stedet nummereret til vejen Provstejorden. (Værnf.; ABF 14-1923 22.01.1923; Mag. 2. Afd./ Teknisk forvaltning: Drift og anlæg 3) (mlv, NJL)
=================

Davids Alle der skrives om ovenfor ligger også i det kvarter.
mvh K.Thidemann 9000

thorkild kanstrup jensen

Der er fler konfirmationer i Hasseris Landsogn. og der bor familien Ny Hasseris

Alma 1921-1928 opslag 181 nr 9.

Børge 1921-1928 opslag 167 nr 7.
Med Venlig Hilsen
Thorkild Kanstrup Jensen 9500

Intet er umuligt, Det umulige tager bare længere tid.

K. Thidemann

#15
Hej Henrik

Du må undskylde - det er jo IKKE din familie  der bor Aron Jackobsensvej 1825, jeg fik ikke læst hele tråden.

Jeg har aldrig hørt udtrykket Ny-Hasseris og kan ikke finde det i "Hasseris fra landsby til forstad"
(forestiller mig vejene omkring vandværket som blev anlagt i disse år)


Håber jeg får tid til at se efter familien i vejvieserne på Aalbog Stadsarkiv, i den kommende uge.

Jamen da ... i en gammel tråd på Dis-Forum skriver jeg Ny-Hasseris er Sophiendal.
mvh K.Thidemann 9000

Henrik Stenbakken

Hej Thidemann og Thorkild
Thidemann - det vil glæde mig hvis du får tid til at finde familien i Aalborg Stadsarkivet
Thorkild, god ide med de konfirmationer, jeg vil prøve at finde de andre og se om det kaster lidt lys over familien og hvor den boede.
Ny Hasseris/Sofiendal var det ikke der de husvilde boede?

Henrik

K. Thidemann

Hej Henrik

Jeg har i dag været på Aalborg Stadsarkiv.

Desværre var Kærby og og Gl.Hasseris ikke i vejviseren.

Aalborg vejviser bestod i de pågældende år kun af
Aalborg
Nørresundby
Hasseris Villaby
mvh K.Thidemann 9000

Henrik Stenbakken

Hej Thidemann
ØV - det var en skam!
Jeg ved at Thomas Christian Christensen og Elisabeth Augustine Bendiksen bor i Helgolandsgade 8, Aalborg. Det må være i midten af 1940erne.
Jeg ved også at Ejnar Nikolaj Christensen bor Suensonsgade 3, Aalborg. Det må være omkring 1940.
Måske kan den viden bringe mig videre i min søgen
Tak for hjælpen
Henrik