Niels Bertelsen, Vind, Ringkøbing Amt, født 1828

Startet af Solveig Larsen, 16 Jun 2011 - 10:22

Forrige emne - Næste emne

Solveig Larsen

Hej,
Niels Bertelsen, født 02.08.1828 opsl. 5 nr. 4, Østergaard, Vind, Ringkøbing Amt. Det sidste jeg har på ham er Hammerum Herred's FT 1850, Nr.Felding, Ulfborg Herred, Ringkøbing Amt, nr. 5 på listen: Niels Bertelsen, 22 år, ugift tjenestekarl Nr.Felding Præstegaard. Derefter kan jeg ikke finde ham hverken levende eller død!
Råd udbedes, hvordan finder jeg ham igen? ???
Venlig hilsen
Solveig Larsen

Hans Poulsen



Hej Solveig

- Har du prøvet lægdsrullen?
- Søskende? Deres børns faddere?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Solveig Larsen

Hej,
Lægsrullen har jeg ikke prøvet. Jeg er nybegynder, jeg ved ikke hvordan man gør!!
Jeg har forfædre og alle søskende og deres efterkommere, mange næsten til d.d., men han er desværre aldrig nævnt som fadder!
Så det er nok Lægsrullen, hvordan gør jeg?
vh, Solveig Larsen

Elsebeth Groth Fibæk

Hej Solveig.

Der er måske hjælp/inspiration at hente på Hammerum herreds hjemmeside: hammerum-herred.dk.

Venlig hilsen Elsebeth

Alice Oppenheim

Kan vi ikke lige se dét, du har?

Ringkøbing, Ulfborg, Vind, Østergaard, en Gaard, 41, FT-1834, C5754
Ane Nielsdatter 38  Enke  Gaardmandsenke, lever af sin Gaard 
Peder Christian Bertelsen 8  Ugift  hendes Barn 
Niels Bertelsen 6  Ugift  hendes Barn 
Inger Marie Bertelsdatter 3  Ugift  hendes Barn 
Jens Christian Jensen 26  Ugift  Tjenestekarl


Ringkøbing, Ulfborg, Nørre Felding, , et Huus, 42, FT-1840, C8261
Laurids Simonsen 35  Gift  Huuseier, lever af sin Jord 
Ane Nielsdatter 44  Gift  hans Kone 
Peder Chr. Bertelsen 14  Ugift  deres Børn 
Niels Bertelsen 12  Ugift  deres Børn   
Inger Marie Bertelsen 8  Ugift  deres Børn 
Kirsten Marie Bertelsen 2  Ugift  deres Børn

FT-1845?


Ringkøbing, Ulfborg, Nørre Felding, Nørre Felding, Præstegaarden, 1, FT-1850, B3786
Christoffer Sytting Høgbroe 47  Gift  Sognepræst, Huusfader Rødding Sogn, Haderslev Amt
Ane Henriette Kathrine Høgbroe 27  Gift  hans Kone her i Sognet
Maren Sabina Christine Høgbroe 7  Ugift  deres Datter her i Sognet
Andreas Nielsen 28  Ugift  Tjenestekarl Lomborg Sogn, Ringkøbing Amt
Niels Bertelsen 22  Ugift  Tjenestekarl Wind Sogn, Ringkøbing Amt  
Lars Larsen 15  Ugift  Tjenestedreng N.Omme Sogn, Ringkøbing Amt
Bodil Cathrine Christensen 25  Ugift  Tjenestepige Gjemsing Sogn, Ringkøbing Amt
Ane Kirstine Jensen 36  Ugift  Tjenestepige Tviis Sogn, Ringkøbing Amt
Else Kathrine Nissen 16  Ugift  Tjenestepige Wind Sogn, Ringkøbing Amt


— Så langt, så godt!

Præsten har åbenbart mange folk til at klare driften, så han har tid til at føre til-&-afgangslister for sognet. — De findes bagerst i KB. Har du undersøgt om NIELS forlader sognet?

Hans Poulsen

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Solveig Larsen

Mange TAK til jer, der tager jer tid til at hjælpe mig.
hammerum-herred.dk er en særdeles god side, som jeg bruger meget og som har givet mig mange oplysninger.
Selv om præsten i Nr.Felding på daværende tidspunkt havde mange folk i tjeneste, har han været lidt sløset med i al fald at føre afgangslister!!  >:(
Der "forsvinder" nemlig en halvsøster til Niels Bertelsen omkring 1870, Karen Marie Laustdatter/Lauridsen, men hende har jeg senere ved et tilfæde "støvet op" i Djeld! Hvorfra hun desværre også "forsvinder" nogen år senere!
Så Niels "gemmer sig" sikkert også i én af omegnskommunerne, så det er "bare" jeg bruger tasterne!!
Venlig hilsen
Solveig


Hans Poulsen



Hej Solveig

"..Så Niels "gemmer sig" sikkert også i én af omegnskommunerne, så det er "bare" jeg bruger tasterne!!..".

- Ja, eller han er flyttet til København, Kalvehave, Korsør eller Kolding, hvis han da ikke er udvandret til Nord- eller Sydmerika, Australien eller Det Fjerne Østen.

Har du skræk for lægdsrullen?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Solveig Larsen

Hej Hans,
Til det spørgsmål kan jeg svare JA! :'(
Hilsen
Solveig

margit louise jørgensen

Hej

Ved FT-1850 er Niels tjenestekarl hos præsten Christoffer Sytting Høgbroe
Han er ikke længere præst i Nørre Felding i 1855
En mulighed er det vel, at han er flyttet og har taget Niels med sig

Venligst Margit

Inger Bødker-Jensen

Du kunne evt. prøve at kontakte Vind Lokalarkiv arkivvind@herning.dk

Niels Bertelsens far var jo Gårdmand og Sognefoged i Vind, så det er vel ikke utænkeligt at arkivet kunne ligge inde med et eller andet.

Han dør i 1833 kun 37 år gammel og moderen gifter sig igen og flytter til Nørre Felding, men alt dette har du sikkert.

Med venlig hilsen
Inger Bødker-Jensen

Alice Oppenheim

#11
"Ved FT-1850 er Niels tjenestekarl hos præsten Christoffer Sytting Høgbroe. Han er ikke længere præst i Nørre Felding i 1855. En mulighed er det vel, at han er flyttet og har taget Niels med sig..."

— Jeg elsker den slags geniale indfald! Desværre døde Christopher Sølling Høxbroe i 1852 (N.Felding KB 1851-67; opslag 84). Så, jo ... han tog derfra, men forhåbentlig tog han ikke NIELS med sig  :)


Præste-enken flytter til Holstebro med datteren og ses i FT-1855 med en enkelt tjenestepige. Ingen NIELS.

Rune Stjernholm

#12
Denne "efterlysning" blev bragt i 2011 -siden da har vi fået lægdsruller som nyt online arbejdsredskab.

Desværre har jeg ingen erfaring i anvendelse af dem -derfor vil jeg spørge, om de eventuelt kunne ske at indeholde oplysninger om Niels Bertelsens færden i tiden efter 1850? Vil det eksempelvis være noteret, såfremt han er død?
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Arne Feldborg

#13
Jeg mener det må være ham vi har som nr. 57/31 her:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18275,1055891

Død 3/7-53 på Garnisonshospitalet. De mere erfarne mht. lægdsruller kan måske gennemskue hvilken garnison der er tale om.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Rune Stjernholm

#14
Fantastisk! Tak Arne.

Dit fund beviser med al tydelighed, at jeg skal have sat mig ind i, hvordan jeg anvender lægdsruller som kildemateriale!

- - -

Han er registreret i Garnisons i København, 1847-1855, opslag 76: Niels Berthelsen Vindby Østergaard. Der er ingen tvivl!
Med venlig hilsen,

Rune Stjernholm
Vind pr. Holstebro

Solveig Larsen

Også min store TAK  :)
Godt at få ham på plads!
Er jeg også så heldig, der er nogen der ved, hvor man finder borgerlige vielser i Holstebro Kommune i 1934?
Med venlig hilsen
Solveig Larsen