Ny på MacStamtræ

Startet af Alex Bach Kristensen, 17 Jun 2011 - 17:54

Forrige emne - Næste emne

Alex Bach Kristensen

Hejsa!

Jeg har i mange år brugt Brothers Keeper men har nu, via en firmaordning, fået en MAC i huset. Dejlig let at bruge - men den kan ikke køre Brothers Keeper (uden at Windows også installeres - men det er ikke rigtig ideen med en MAC).

Jeg har kigget lidt på MacStamtræ og tager det i brug nu. MEN inden jeg tager det i brug, kunne jeg godt bruge lidt fif til, hvor man registrerer hvad i programmet. Er du MacStamtræ bruger og har du nogle gode ideer til, hvad jeg skal huske og hvad jeg skal undgå, så vil jeg meget gerne høre fra dig.

På forhånd mange tak for hjælpen. :D

Carsten R. Nielsen

#1
Hej Alex,

Jeg har brugt MacStamtræ i flere år og synes, at det er et virkeligt godt program. Æstetisk er det også en ren nydelse. Programmet er utroligt fleksibelt: du bestemmer selv, hvad du vil se og hvordan. Og med nogle få klik genererer det automatisk et website med alle éns oplysninger (her er mit: http://www.carstenrenenielsen.dk/slaegt/).

En ofte hørt anke er dog, at man ikke kan omdøbe en "Anden begivenhed" til noget efter eget valg - men jeg har endnu ikke selv savnet en begivenhed (fødsel, dåb, konfirmation ... etc. etc.), som ikke på forhånd er i programmet.

Det giver nærmest sig selv, hvor du registrerer hvad. Selv bruger jeg ikke detalje-siden (med bl.a. notater, kilder og mærker) for de enkelte begivenheder, men lægger i stedet altid eventuelle notater om begivenheden under de generelle notater for personen, fordi jeg så kan vælge at se notaterne, når jeg ser f.eks. en anetavle.

Jeg har også valgt at begrænse brugen af billeder og multimedia (film og lyd). Databasen til dette er ellers rigtig god, men det gør, at hele databasen kommer til at fylde meget (altså, i Mbyte), og eftersom jeg har en daglig online backup på en forbindelse med lav upload-hastighed, foretrækker jeg at min base er så lille som mulig. I stedet har jeg blot lagt ét portræt af hver person (af dem, jeg nu har billeder af) ind i basen: det ser ikke blot rigtigt godt ud (på tavler etc.) men giver også en rigtig god overskuelighed.

Men, som sagt: programmet er meget fleksibelt. Du bestemmer i høj grad selv.

Du har sikkert allerede set det, men hvis ikke, så er der en hel masse hjælp at hente hos udviklerne (http://www.syniumsoftware.com/), bl.a. en masse instruktions-videoer.

Giv endelig lyd, hvis du har nogle spørgsmål. Jeg hjælper gerne.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Kathrine Tobiasen

Hej Alex

Jeg ved ikke, hvor længe du har været medlem, men i Slægt & Data nr. 3 og 4 2010 kan du finde et par artikler om MacStamtræ.

Jeg er mangeårig Mac-bruger og skal ikke lægge skjul på, at jeg synes at programmet Reunion er mere all round (dog også dyrere). MacStamtræ har bestemt sine fortrin, især i form af flotte skærmbilleder.

Begge programmer er nemme og intuitive at bruge. Som Carsten skriver, så giver det nærmest sig selv.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Thomas Jørgensen

Hejsa!

Jeg er Ny MAC - bruger og har lige købt MacStamtræ. Indtil nu har jeg brugt Legacy - det slog mig, at de programmer måske har samme "bagmænd" - i og med de begge har indbygget værktøjer til Mormon-kirken..?

Nå men, jeg lavede en GEDCOM-fil i Legacy og er i skrivende stund i gang med at læse den ind i MacStamtræ.... den har kørt nu i små 8 timer, nettop blevet færdig med kilder og så gået i stå på personer.. Er det normalt at det tager så lang tid?? - eller har jeg valgt forkert GEDCOM version (har valgt 5,5) - håber i kan hjælpe.

Mvh. Thomas

Carsten R. Nielsen


Det lyder meget mystisk. Selv med en meget stor GEDCOM-fil vil jeg mene, at det højst skulle tage 8 minutter at importere den, og da i hvert fald ikke 8 timer.

Prøv at skrive til supporten: http://www.syniumsoftware.com/support/contact.html

De plejer at svare ret hurtigt.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk