Skifteprotokol.

Startet af Asger Dahl Hansen, 27 Okt 2010 - 09:35

Forrige emne - Næste emne

Asger Dahl Hansen

Jeg ønsker at finde skiftet efter min 3xtip oldefar, Nis Povelsen (1713 – 1776), som var fæstebonde i Gamst i Andst sogn, Anst Herred, Ribe Amt.

Gårdene i Gamst hørte under dels Anst-Gesten Præstegods og dels Koldinghus Rytterdistrikt.

Bemeldte gård hørte under Koldinghus Rytterdistrikt og blev sammen med resten af ryttergodset i Gamst i 1765 solgt til kammerråd Richter.

Først i 1780 får min 3xtipoldemor sammen med min 2xtipoldefar skøde på ejendommen.

Var den gode Nis Povelsen død før 1765 skulle jeg vel lede i skifteprotokollerne for Koldinghus og var han død efter 1780 skulle jeg vel have ledt i herredsfogedprotokollerne.

Hvor jeg skal lede nu, hvor han vælger at dø som fæstebonde under bondeplageren Richter ?
Med venlig hilsen
Asger Dahl Hansen - 2900

Ole Laursen-W.

Hej Asger,

Du har ret i skifteprotokollerne for Koldinghus rytterdistrikt naturligt nok stopper i 1765, men herredsfogedens protokoller for Anst begynder først 1793, såvidt jeg kan se på Daisy. Som jeg ser det er muligheden derfor Anst-Gesten præstegods. Der ligger en del skiftearkivalier for disse på min hjemmeside. Jeg har kun haft tid til hurtigt at skimme dem igennem, desværre uden at finde omtalte Niels Poulsen - men jeg kan have overset ham. Prøv evt. selv at søge på Arkivnavn: "anst%" (uden gåseøjne) på http://www.wadschier.dk/kilder/soeg.php.
Finder du ham ikke, eksisterer der ikke skifte efter ham, men en anden oplagt mulighed er at prøve at finde skifte efter hustruen.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Asger Dahl Hansen

Hej Ole,

Tak for dit svar. Jeg vil kaste mig over præstegodset, selvom jeg egt ville tro, at den gode Herr Richter skulle have sørget for skifteforretningen.

Har forøvrigt de senere dage brugt din hjemmeside ret flittigt. Tak for den, den er fantastisk.
Med venlig hilsen
Asger Dahl Hansen - 2900