Christen Ballings dåb

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 27 Okt 2010 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

Min tipoldefar, Christen Balling optræder i FT 1845 Viborg, Hindborg, Oddense, Næstild Bye som 39 år gammel og født i Dølbye Sogn, Viborg Amt.
Det nærmeste, jeg er kommet på hans dåb i Dølby, er i kirkebogen 1801 - 1812 for Hindborg, Dølby og Hem læser jeg i opslag  47: 1806, 13. October, xxxx 19 Aug xxx 1806 xx Pige? Chresten. Mogensen af Øksenvad og Laus Jepsen af Hindborg xxxxxxx Dorte Cathrine  Christensdatter af Øksenvad xxxx Dølby af 3 Octob  xxxxx.
Jeg er dog stærkt i tvivl, om det er hans dåb, og jeg kan heller ikke læse, hvem hans forældre var.
Kan nogen hjælpe med tydningen?

Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Mette Lund

#1
Hej

Det opslag står under vielser, som starter på opslag 46. Så vidt jeg kan se, drejer det sig om noget tillysning for Ungkarl ? Jepsen og Pigen Doret? Cathrine Christensdatter.

Mvh.
Mette

Tilføjet: hvis du ser i FT-1850 (Oddense), så står han her til at være 40 år, dvs. født ca. 1810. Hvis du finder andre FT'er på ham, kan der sagtens stå anden aldersangivelse.

Her har du ham (og familien) i FT-1834, men da hedder han ikke Balling:

Viborg, Hindborg, Dølby, Øxenvad, en Gaard, 14, FT-1834, C6904
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Pedersen   25    Gift      Gaardmand   
Maren Harilsdatter   24    Gift      hans Kone   
Marianne Christensdatter   3    Ugift      deres Børn   
Mette Marie Kathrine Christensdatter   1    Ugift      deres Børn   
Marianne Christensdatter   60    Enke      Aftægtskone   
Frederikke Pedersdatter   18    Ugift      hendes Datter, Tjenestepige   
Jens Christian Hansen   29    Ugift      Tjenestefolk   
Niels Nielsen   36    Gift      Tjenestefolk   
Anne Marie Rasmusdatter   26    Ugift      Tjenestefolk

Vielsen mellem ham og Maren finder du her:
1812-1853, Hjerk, Harre, Viborg, opslag 121, 1830, nr. 5 (viet 16. dec.).

Hans konfirmation er her:
1813-1852, Dølby, Hindborg, Viborg, opslag 107, 1825 nr. 24. Heraf ses, at hans forældre er Peder Espersen Balling og Mariane Christensdatter, samt at han er født 4. nov. 1809. Det ser ud som om den side mangler i kirkebogen.

Mvh.
Mette

Mette Lund

Hej

Maren Harildsdatters fødsel er her:

1774-1813, Hjerk-Harre, Harre, Viborg, opslag 63. Født 13/6. Faderens navn Harild Jensen.

Mvh.
Mette

Anders Mehlsen Andersen

Hej Mette
Tusind tak for begge tilbagemeldinger - jeg må se at blive bedre til at tyde de gamle skrifter, men jeg bliver næppe nogensinde så skrap som du er. Nu er der i al fald noget at arbejde videre med.
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com