Hvor kom Johan Pedersen (Svane) fra ?

Startet af Bente Brunsgaard, 21 Jun 2011 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Bente Brunsgaard

Hejsa,

Håber nogen kan hjælpe mig videre - hvor stammede Johan Pedersen (Svane) fra har ledt efter fødsel og vielse men uden held i KB for Hvilsted, Ørting og Randlev alle Hads Herred. Han er i FT 1834 DDD -Århus Amt, Hads Herred, Hvilsted

Navn: Johan Pedersen   Køn: M   Alder: 69   Civilstand: Enke(mand)
Erhverv: Aftægtsmand   
Kilde: FT-1834  Amt: Aarhus   Herred: Hads   Sogn: Hvilsted   Stednavn: Rantzausgave Huuse
Matr.nr/adresse: et Huus   Husstands-/familienr: 66   Indtastningsnr: B3623   Løbenr.: 399

MVH Bente


Alice Oppenheim

Hej Bente,

Du bliver nødt til enten at fortælle noget mere om manden — eller selv undersøge noget mere om manden, hvis du vil have svar på dit spørgsmål.

Hvorfra ved du, han kaldes SVANE?


Du gengiver en del af FT-1834. JOHAN er enkemand og aftægtsmand og 69 år gammel. Men slår man ham op, så lever han jo sammen med datteren og børnebørnene.

Aarhus, Hads, Hvilsted, Rantzausgave Huuse, et Huus, 66, FT-1834, B3623
Johan Pedersen 69  Enke(mand)  Aftægtsmand 
Abellone Johansdatter 27  Ugift  hans Barn 
Jensine Jensen 3  Ugift  hendes Barn 
Niels Johansen 6  Ugift  Pleiebarn
[...]


Datteren, ABELLONE kunne være hende her:

Apolona
Christening:  26 APR 1807   Hvilsted, Aarhus
Father:  Johannes Pedersen 
Mother:  Kiersten Pedersdatter

— Jeg ville kigge under døde kvinder efter en KIRSTEN PEDERSDATTER, gift med en JOHAN/JOHANNES PEDERSEN ... — og jeg ville kigge efter en vielse af samme par!

— Hvad står der iøvrigt om ham, da han dør? 


-----------------------------
Du kan også tjekke denne vielse i nabosognet:

Sogn: Tiset     Herred: Ning    Amt: Århus
Brudgom: Johannes  Pedersen    Opholdssted: Raunholt
Brud: Kirsten  Pedersdatter    Opholdssted: Raunholt
Vielsesdato: 5. Maj 1797

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Trolovelse: Den 26de Martii  trolovet Enkemand Johannes Pedersen og Pige Kirsten Pedersdatter, begge af Raunholt. Forloverne vare: Skoleholder Rasmus Nielsen i Thiset Skole og Rasmus Povelsen i Raunholt
Vielse: den 5. Maii  Copulerede
Arkiv: C 367 A-8    Folie: 174
Noter:   


— "JOHAN" og "JOHANNES" er iøvrigt samme navn og ses brugt i flæng.

Sussi Hansen

Hej
du finder hans begravelse/død i KB for århus amt hads herred hvilsted sogn 1814-1846 ops 169
Jeg kan ikke læse alt men her kommer hvad jeg kunne læse:

Død 16 Marts 1839
begravet 23 marts 1839
Johannes Pedersen Svane
Enkemand og ?
? af Rantzausgave
Skovhuse
77 år

venlig hilsen
Sussi

Alice Oppenheim

Det med Raunholt i Tiset sogn er måske ikke så tosset endda :)

Aarhus, Ning, Tiset, Raunholt, , 17, FT-1801, B5149 
Johannes Pedersen 34  Gift mand Selejerhusmand uden jord og national soldat Nr. ægteskab:  2   
Kirsten Pedersdatter 33  Gift Hans kone Nr. ægteskab:  1   
Maren Johannesdatter 2  Ugift Deres datter   
Apelone 78  Enke(mand) Konens moder Opholdende


Som du så var han enkemand ved sin vielse. Prøv om du kan finde hans 1. kone død og sætte navn på hende..?

Alice Oppenheim

Da nu datteren kaldes MAREN, så er det også værd at studere denne vielse nærmere!

Sogn: Hvilsted     Herred: Hads    Amt: Århus
Brudgom: Johannes  Pedersen    Opholdssted: Hvilsted
Brud: Maren  Nielsdatter    Opholdssted: Hvilsted
Vielsesdato: 4. Oktober 1793

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Trolovelse: Eodem die  Johannes Peders., Maren Nielsdatter, af Hvilsted, trolovede
Vielse: d. 4de Octobr.  Johannes Pedersen, Maren Nielsdatter, copulerede. Forlovere: Jens Nielsen, Rasmus Nielsen
Arkiv: C 373 A-3    Folie: 233
Noter: [Trolovelse den 20. Maj 1793]   

Bente Brunsgaard

Hej Alice og Sussi,

Han findes i folketællingen 1840 (DDD)
Jens Jensen 37  Gift  Fæstehuusmand og Dagleier 
Johanne Marie Johannesdatter 39  Gift  hans Kone 
Niels Johansen 12  Ugift  Deres Børn 
Johannes Jensen 4  Ugift  Deres Børn 
Karen Jensen 2  Ugift  Deres Børn 
Johannes Pedersen 77  Enke(mand)  Almisselem  

Hvor han bor sammen med sin ældste datter Johanne Marie Johannesdatter (Johansdatter) som må være fra 1801.

Det jeg kan finde er at han dør den 16.3.1840, heraf fremgår navnet Svane. Svane går igen da hans anden datter Abelone (født 1807) får et barn som døbes Jensine -hun er født 19.12.1831( KB Århus Amt, Hads Herred, Hvilsted 1814-1846.) Han bor sammen med Abelone, Jensine og Johanne Maries ældste søn ( Niels Johansen) ved folketællingen i 1834. Da Abelone bliver gift flytter han over til den ældste datter Johanne Marie Johannesdatter og er derfor at finde her i 1840.
Syntes ikke jeg er stødt på en Maren Johannesdatter, men hun kan jo være død.

Det er hvad jeg umiddelbart har kunnet finde - det I har fundet er bestemt værd at undersøge nærmere - men det forvirrer en del med de forskellige benævnelser - her tænker jeg på Johan - Johannes Pedersen og nogle gange Svane og andre gange er det udeladt  ;)

MVH Bente




Alice Oppenheim

Det er før set, at folk bliver forvirrede over at vores forfædre gik under flere navne. Alligevel har ingen af os problemer med at fejre "Sankt HANS" i aften — Skønt manden, vi fejrer, hed "JOHANNES". Og sommetider også "DØBEREN" ... bare for lige at nævne en enkelt :)

Heidi Ilsoee

Jeg er netop faldet over Maren Johansdatter (f. 1799) i min udvidelse af stamtræet.
Maren bliver gift 05.03.1824 i Hvilsted med Laurs Rasmussen. Laurs dør tidligt og hun gifter sig igen 02.10.1835 i Odder med Jens Laursen.

Aarhus, Hads, Odder, Balle By, gård, 38, 1, FT-1845, B2751
Jens Laursen 41 Gift  gårdejer Tulstrup, Aarh.  
Maren Johansdatter 48 Gift  hans kone Hvilsted, Aarh.  
Hanne K. Laursen 11 Ugift  deres datter Her i Sognet  
Jens Laursen 9 Ugift  deres søn do  
Laurs Laursen 6 Ugift  deres søn do  
Else Marie Nielsdatter 12 Ugift  plejedatter Koldt, Aarh.  

Heidi