"Hun var en noget værksom Kone"

Startet af Karsten Jacobsen, 25 Jun 2011 - 15:23

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hvad vil det sige? Skrevet om afdød af præsten.

Mange hilsner
Karsten

Hans Poulsen



Hej Karsten

Hvad det vil sige? Måske vidste præsten det ikke selv.

Mon han ville karakterisere afdøde som *virksom, fuld af virketrang*? Næppe.

ODS, som altid er værd at ty til, har naturligvis verbet *at værke*:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=v%C3%A6rke&search=S%C3%B8g,

og jeg gætter på, at pæsten  har villet udtrykke et eller andet om, at afdøde var plaget af sygdom.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karsten Jacobsen

Hej, Hans!

Ja, virksom er det oplagte bud. Men jeg tænkte, om betydningen måske var sladdervorn, specielt bliver min tanke ledt derhen, fordi ordet "noget" kobles foran!

Mange hilsner
Karsten

Egon Sørensen

Hej Karsten!


Jeg opfatter det som en person med mange jern i ilden, værke er et udtryk der blev brugt i den dialekt, jeg lærte at tale.

A må heller kom ud å værk igjen, han er noget værksom, jeg tror præsten har skrevet det med æ istedet for i.

Det kan ogå værke i kroppen som Hans skriver.


Mvh.

Egon Sørensen

Karsten Jacobsen

Ja, Egon, du og Hans har jo nok ret, men ordet "noget" giver ordet "værksom" en negativ klang i mine ører, og jeg tænker straks på sladrevorn, intrigant og en masse af samme skuffe! Som om præsten havde et horn i siden på "madammen" og lige skulle have det sidste ord.

Mange hilsner
Karsten

Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Hvis man ser under værk i ODS - står der "at værke" også kan betyde at have smerter

Kunne den bemærkning have hentydet til hendes helbred ? måske led hun af forkræblende gigt

Elizabeth i Vermont

Egon Sørensen

Hej Karsten!

Jeg synes ikke der er noget negativ i denne sætning.

Det kan værke i kroppen, men har man mange gøremål er man virksom.

Se nedenstående.

Gode mænd, der støttede ham i hans strid med baroniet, understreger, at Lange "på sin egn er en meget anset mand, der i høj grad har vundet sine medborgeres tillid og agtelse, hvorom en række tillidshverv er vidnesbyrd". Sådan hedder det i den lille pjece med redegørelsen for striden med Holckenhavn. "Niels Pedersen Lange var to gange indvalgt i Frørup Sogneråd, sidste gang som formand. Han var meget virksom  ved oprettelse af Frørup Mejeri, i hvis bestyrelse han sad i 31 år. Han var med til at oprette Fyns Mejeriforening og sad i dennes bestyrelse i 24 år. Han var med til at oprette Taarup Læseforening og var i flere år dens formand. Og i 36 år var han sognefoged og lægdsmand. I 1906 fik han Dannebrogsmændenes Hæderstegn", hedder det videre

Mvh.

Egon Sørensen

Hans Poulsen



Hej Karsten

Elizabeth i Vermont er på linje med det, som jeg i den konkete situation mener er eneste fortolkningsmulighed, nemlig at afdøde led af smerter - det værkede et eller andet sted i kroppen.

Måske var det i musklerne, måske i leddene, måske et helt tredje sted.

Venlig hilsen til Vermont og hele Danmark
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Leif Thor Olsen


Hvilken landsdel er vi i, Karsten?

Virke på sjællandsk blev da vist udtalt værke af de gamle i min barndom. Eks. en værksomhed.

Jeg kan godt følge dig i, at "noget" kan opfattes i nedsættende betydning.

Mvh. Leif

Hans Poulsen



Hej Karsten

Stik os lige opslagsnummeret, så alle med egne øjne kan se originalteksten.

Den står formodentlig i anmærkningsrubrikken.

Jeg har svært ved at tro, at præsten i forbindelse med et dødsfald ville skrive nedsættende ord om afdøde (sladrevorn eller lignende) endsige komme med rosende ord i form af, at afdøde var i besiddelse af særlig virketrang etc.

Traditionelt finder man dødsårsagen i anmærkningsrubrikken.

I ligtaler kan man finde i kilovis af ros - til tider i den grad, at det nærmest virker vammelt på et menneske anno 2011.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Jørgen Sørensen

Kan alderen have betydning?

For 50 år siden var jeg meget virksom, i dag værker det i hele kroppen ;)
Venligst Jørgen - 2300

Hans Poulsen


"..Kan alderen have betydning?..".

Garanteret, Jørgen.

For 50 år siden begyndte det så småt at værke i min krop, og det gør det fortsat, men nu for fulde gardiner.

Venlig hilsen og god søndag

Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Karsten Jacobsen

Jeg har småkigget efter dødsfaldet i kirkebogen forleden, men fandt det ikke umiddelbart.

Oplysningen stammer fra denne hjemmeside: http://www.dk-kem.dk/slaegter/jakobsen.htm

Teksten er denne:

61. Anna Pedersdatter Arnum blev født den 16 Marts 1732 i Landeby, Nr. Løgum Sogn, døde den 6 Juni 1802 i Roost, Arrild Sogn i en alder af 70 år, og blev begravet i Vedsted.
Generelle notater: Ved hendes død skrev præsten i kirkebogen, at "Hun var en noget værksom Kone".

Mange hilsner
Karsten


Jørgen Sørensen

Kan man bruge Hans'es og mine oplevelser, har hun i en alder af 70, næppe været særlig aktiv.
Levealderen i 1802 har nok været noget mindre end i dag.
Jeg gætter på, at den arme dame har haft gigt i svær grad.
Venligst Jørgen - 2300

Lis Petersen

Hej!

Begravelsen finder man her:
Tønder amt, Hviding herred, Arild sogn 1659-1814 opslag 220.

Jeg tyder det sådan:

1804.
5) d 6. Junii döde Anne Ennemark
af Roost, og blev begr: d:2 p:T:
gl: 72 Aar, Hun var en meget verksom Kone.

Som man bemærker, er der flere ukorrekte tydninger på hjemmesiden.

Ved begravelsen af Hans Jessen nederst på siden (nr. 7) skriver præsten: "Han var en meget stræbsom Mand".
Så han har altså gerne ville tilføje et par pæne ord, når han "følte" for det.

Jeg tror på at Anne har været en meget virksom Kone!  ;)

Vh Lis.

P.S. Mandens (Peder Ennemark) begravelse står ovenover i samme kolonne (12)
Lis Petersen - 3000

Hans Poulsen



Efter din udredning, Lis, ligger jeg på linje med dig.

Gid vi havde fået den rene kilde serveret straks, så havde mange indlæg været overflødige.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peder Sørensen


hej
ja værksom = virksom
for værkbruden = nedslidt,itu,gigtplaget etc
Peder

Karsten Jacobsen

Ja, så blev den ged vist barberet.

Jeg synes nu ikke, at det er uforståeligt, at ordet er tolket som "noget" efter at have set originalteksten.

Der er i øvrigt yderligere fejl vedrørende damen. Siden siger, hun er død i 1802, men det var 1804. Jeg forstår heller ikke, hvor Vedsted kommer ind i billedet som begravelsessted?

Jeg er nu klar over, at jeg skal være noget(!) på vagt over for denne hjemmeside.

Tak for jeres input m.m., alle sammen!

Mange hilsner
Karsten

Gitte Lund

Det er herligt at følge siden , når der kommer mange finurlige indfald med godt humør.

Hilsen Gitte

Karsten Jacobsen

Ja, undskyld, men jeg kan ikke dy mig fra at bringe denne:

1720 får Nis (Niels) Jørgensen en ælendig stifdatter fra Sædballe Nordenbro begravet, 32 Aar.

Mange hilsner
Karsten