Uautoriserede Folketællinger

Startet af Flemming Willum Petersen, 27 Jun 2011 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Gitte Christensen

Hjørring Købstad lavede en uofficiel folketælling i 1825.
www.vhm.dk kan sikkert oplyse om, hvordan man skaffer sig adgang til den.

Lis Steengaard Hansen

Hej


der ligger nogle databaser  der kan  søges i fra Vejle
<www.vejlestadsarkiv.dk/Brug-arkivet/Soeg-i-databaser.aspx>


1869 Vejle Vejviser,  1901  Vejle Vejviser
1925  skattemandtalslisterne , 1890  folketællingen,
1918 skattemandtalslisterne  , 1930 skattemandtalslisterne
1900 skattemandtalslisterne
Venlig Hilsen

Lis Hansen

Flemming Willum Petersen

#32
Så er jeg tilbage igen!

Endnu en tak til alle bidragydere.

Kim, jeg er meget glad for dine oplysninger, men der er jo lidt et problem.

Da jeg ikke kan finde dem på Daisy og du ikke kender originalkilden, ser det ikke ud til at nogen vil kunne få adgang til disse informationer, medmindre det sker gennem dig. Vil du være villig til at igangsætte et transskriberingsarbejde? Evt. kan der være tale om at du scanner dine papirer ind og at vi sammen kan finde nogle frivillige på Slægt & Data som vil transskribere disse mandtalslister.

Under alle omstændigheder vil det være rart at fastslå originalkilden. Hvis jeg forstår dig ret, har du ingen mulighed for at finde ud af dette?

Gitte: Tak for oplysninger. Jeg har kontaktet Vendsyssel Historiske Museum i jagten på flere informationer.

Mvh. Flemming



Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Svenn Chr. Trønning

Hej
Jeg har fundet en folketælling i KB for Allesø 1802-1814 Opslag 3 til 30 lavet af sognepræsten i Allesø sogne, den har jeg haft glæde af. Jeg vil tro at den er udfærdiget 1805.

Mvh.

Svenn Chr. Trønning
Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning

Jesper Holgersen

Der er også "LISTA paa Ullitz Meenighed d. 9. Feb. 1681" i kirkebogen for Ullits sogn, Gislum herred, Aalborg amt. Det er i bogen for 1648-1776 på opslag 28-30 op ArkivalierOnline. Listen kan findes i afskrevet tilstand i bogen "Ullits bønder i 300 år" af Martin Clausen

Lene Søgaard Pedersen

Hej Flemming

Har fundet endnu en uautoriseret folketælling fra 1814 i Holbæk amt, Hagested kirkebog 1744-1814
opslag 5.

Venlig hisen Lene

A. Koefoed Westh

Hej!

Der findes en mandtalsliste fra 1645 for Kalundborg.
Her er medtaget mand, kone, børn og tjenestefolk samt besøgende og logerende - alle med angivelse af alder.
Listen findes i Landsarkivet, men den findes også i afskrift i "Fra Holbæk amt - Årbog for Historisk Samfund for Holbæk Amt 1978-79".
Chr IV beordrede tællingen, da han manglede både mandskab og skattepenge til krigen mod svenskerne (Torstensonkrigen 1643-45).
Listen rummer 1141 personer, men adelige, gejstlige og latinskolens lærere er ikke med, da de var fritaget for skat.
Bogen må kunne lånes på biblioteket.

Mvh. Anna-Lise

Flemming Willum Petersen

Hej alle

Tak for Jeres seneste bidrag.
Listen vil blive opdateret inden for kort tid.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Inger Buchard

Esbjergs Borgerdatabase har skiftet adresse:
http://www.eba.esbjergkommune.dk/Default.aspx?ID=3708
med global søgemulighed på navn i de fem årgange 1899, 1904, 1909, 1904, 1919 og en avanceret søgemulighed efter selvvalgte kriterier

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hannah Aabech


På Landsarkivet for Fyn findes Hussøgningsprotokoller fra 1760 til 1819 fra Odense

Jeg har kun søgt på mine egne aner, men det ser umiddelbart ud som om alle byens indbyggere er listet.

Venlig hilsen Hannah Aabech

Flemming Willum Petersen

Hej Hannah

Findes disse for hvert enkelt år?
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Arne Feldborg

I tilknytning til det Inger skriver kan jeg tilføje, at jeg idag har modtaget følgende fra Esbjerg Byhistoriske Arkiv:

CitatJeg kan se, at I linker til vore Borgerdatabaser under "Ekstraordinære folketællinger" (http://www.slaegtogdata.dk/kilder/ekstraordinaere-folketaellinger). Vi har for kort tid siden lukket hjemmesiden med det link ned, og ville derfor gerne hvis I kunne ændre linket til den nye hjemmeside, hvor man udover de mange Borgerdatabaser også finder mange andre interessante databaser.

Det nye link til vore Borgerdatabaser er: http://www.eba.esbjergkommune.dk/Esbjergs%20historie/Borgere.aspx

På forhånd tak.
Heidi Rohr
eArkivassistent

Ændringen er indsat på siden.
http://www.slaegtogdata.dk/kilder/ekstraordinaere-folketaellinger
mvh. Arne Feldborg
Webmaster-assist Dis-Danmark
http://www.slaegtogdata.dk/

Hannah Aabech


Hej Flemming.

Det mener jeg ikke - men kan faktisk ikke rigtig huske det.

Hannah

Lene Søgaard Pedersen

Jeg har fundet:

Sorø Amt, Sørbymagle kirkebog 1646-1691  opslag 74

En mandtals liste for sognenes beboere 1645, den er endda pæn og læselig.

Venlig hilsen Lene

Kirsten Andersen

Nævnte mandtalsliste - samt biografier, noter og registre - findes i
'Levnedsløb i Sørbymagle og Kirkerup Kirkebøger 1646-1731' ved
Ole Højrup, København 1963.

Mit eksemplar (2 bind) er købt antikvarisk og er et 'Reprotryk for
Landbohistorisk Selskab København 1982'.
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Jørn Christiansen

Hej

I Personalhistorisk Tidsskrift 9.rk bd 3 1930 side 155 er der "To københavnske Mandtal fra 1622"
Det første mandtal er: "Mandtall uden Nørrepoert i Nouembri maanedt Anno 1622"
Det andet mandtal er: "Mandtall paa de folck, som boer udenn Vesterpoert Anno 1622"
Artiklen fylder godt fire sider.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Kaare Grodal

Hej

I Hjembæk, Tuse, Holbæk 1774-1814 er der også en opgørelse over folketallet i sognet i 1822.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Flemming Lindkær Schmidt

I kirkebogen: 1774-1813, Harre,Harre,Viborg, Opslag 73... findes en "Fortegnelse over folkemængden" fra 1814, 1818, 1820 & 1826.
Mvh.
Lindkær
Mvh.
Flemming L. Schmidt

Leif Sommerdal

Jeg faldt over denne, som vel også burde indgå i samlingen:

Arkivinstitution:   Rigsarkivet
Arkivskaber(e):   Borreby Gods
Arkivserie:   Folkemængden i Magleby Sogn  1800-1836
Eksemplar:   Original, Papir m.m.
Indhold fra:   1800
Indhold til:   1836

Jeg har bestilt den og vil forsøge at vurdere anvendeligheden og evt mulighed for offentliggørelse
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Egon Hansen

Tja,  Så har jeg også et bidrag.
Det er vidst almindeligt anderkendt at folketællingen 1769 ikke findes bevaret for sogne i kongeriget Danmark, men derimod for de fleste slesvigske sogne., dog med en noget anderledes udformning end de senere folketællinger (alder kun for "hustandsoverhovedet",ægtefælde ,børn og tyende, intet navn og alder slået sammen i grupper, "8 - 16 år, 16 - 24 år etc.)
I de blandede distrikter vestpå findes kun tællinger for de slesvigske dele af sognene, som til gengæld mangler tællingen 1787!
Men der er een undtagelse, Trøjborg gods tjenere, som hører til de kongerigske enklaver. Her er bevaret godsets tællinger, og de angiver hele husstandens navne og alder, selv om skemaerne er identiske med de skemaer som anvendtes i de slesvigske dele af sognene.
Men tællingen skal findes i original i Trøjborg godsarkiv!
Desværre har jeg forlist filmnumret, men det står i RAs vejledning til Slesvigske tællinger, Brede sogn.
og DDA bringer Brede sogn 1769, rodet sammen af slesvigske og kongerigske(Trøjborgske) tællinger!
Det vil sige at hvis vi vil vide hvem der hørte til Kongerigske eller slesvigske husstande, kan vi se det ved forskellen på aldersangivelserne i "Vis Husstand".
Mvh Egon


Flemming Willum Petersen

Hej Leif og Egon

Tak for Jeres bidrag.
Jeg kigger nærmere på det, og opdaterer listen!

Kan I have en fortsat god anejagt.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Lis B. Jensen

Under Vordingborg Nordre Birk
Salget af Langebæk Mølle
der findes i samme kasse
Mandtalslister i 1810 - Mern - Kalvehave Sogne - samt et mere. De ligger i et chartek med diverse sager.

Jeg har de 3 lister i renskrevet format - og de 2 kan læse på http://www.stass.dk/site/ - forhåbentlig kommer den sidste også på.

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Leif Sommerdal

Hej Fleming,

Jeg har fotograferet 10-12 sider af Folkemængden i Magleby Sogn, hvis du er interesseret i at se kvaliteten.

Jeg er selv forbavset over detaljeringen i registreringen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Kim Melchior

LEif,

Er det Magleby paa Mon 1645?

Kim Melchior (USA)

Flemming Willum Petersen

Hej Leif

Du er velkommen til at sende et par indscanninger til min mail: flemmingwillum@gmail.com.
Findes folketællingen for alle år 1800 - 1836, eller kun for specielt udvalgte årgange?

Så kigger jeg nærmere på det

Egon:

Lige for at få det på det rene: Dvs. at for Trøjborg Gods findes folketællingen for 1769 som det eneste sted i kongeriget bevaret, dog kun for husstande underlagt godset?
Og disse kan findes ved søgning i slesvigske Brede på DDD samt på RA under slesvigske tællinger?
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt vi bør tage denne med. Som udgangspunkt er der jo tale om en "autoriseret" folketælling. Det ekstraordinære består i, at den som den eneste tælling er bevaret. Er det korrekt forstået?

Lis:
Jeg har allerede noteret de tre tællinger Mern-Kalvehave-Store Heddinge. Listen kan ses her: http://www.slaegtogdata.dk/kilder/ekstraordinaere-folketaellinger
Men jeg tilføjer dit link under online tilgængelighed for tællingen, så mange tak for det.

Kim:
Der er tale om Magleby Sogn i Sorø Amt (ved Skælskør)

Mvh. Flemming Willum Petersen

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Leif Sommerdal

Hej Kim,

Som Flemming nævner, så er det Magleby I Sorø amt. arkivskaber var Borreby Gods

@Flemming -

Jeg finder et par velvalgte eksempler til dig.
Den er principielt opdelt efter de enkelte gårde.

Det ser ud til, at oplysningerne er blevet løbende vedligeholdt.
Således er vielse og død indført - med anden blæk for flere.

Der er også en beskrivelse af en henretning i 1825


Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Hej Flemming,

Du skulle nu have modtaget et link til de billeder, som jeg har taget.

Jeg har ikke gjort så meget ud af at billed-forbedre dem endnu
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Flemming Willum Petersen

Hej Leif

Jeg har desværre intet modtaget
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Leif Sommerdal

Hej Flemming,

Noget var gået galt - du skulle have fået et link nu
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Flemming Willum Petersen

Jeps, det har jeg. Du får svar senere i dag.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.