Uautoriserede Folketællinger

Startet af Flemming Willum Petersen, 27 Jun 2011 - 17:17

Forrige emne - Næste emne

Flemming Willum Petersen

Hej Leif!

Nu har jeg kigget nærmere på det.

Det ser jo rigtig godt ud. Ikke alene er det en ekstraordinær folketælling, men også mere detaljeret end folketællinger fra den periode. Fødselssted og -år, samt enkelte konfirmationsdatoer mv. er medtaget. Herligt!

Jeg tilføjer den på listen med det samme.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Flemming Willum Petersen


Der er vist ingen tvivl om anvendeligheden angående "Folketallet i Magleby Sogn" af Borreby Gods.

Det er snarere et spørgsmål om, hvordan vi kan få den offentliggjort.
Den burde faktisk indscannes til arkivalieronline.dk og lægges under folketællinger.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Leif Sommerdal

Hej Flemming,

Jeg vil se om jeg kan afsætte en dag snarest til at affotografere og offentliggøre den, men det ville jo være godt, hvis AO tog opgaven.

Faktisk synes jeg selv, at "Folkemængden" er så god, at jeg har lyst til at digitalisere den, så den kan blive søgbar.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Inge Nissen

#63
Hej

på hjemmesiden www.alsnissen.dk er der FT for alle alsiske sogne 1845 1855 1921 1925
Sønderborg Amt - Als Sønder og Als Nørre herred

Venlig hilsen Inge

Leif Sommerdal

Så har jeg fotograferet Folkemængden i Magleby Sogn 1800-1836 ved Borreby Gods.
Der er kun et par enkelte svipsere (et par manglende sider).

De vil snarest blive lagt op, så flere kan få glæde af dem
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Flemming Willum Petersen

Det lyder rigtig spændende, Leif!

Du må endelig sige til her i tråden
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Henrik Brandt

Sognepræsten i Søllinge og Hellerup Sogne, Svendborg Amt, lavede i januar 1814 en grundig "folketælling" over indbyggerne i de 2 sogne. Det er lidt af en guldgrube. Der er noteret alder, fødested, forældres navne, hvor konfirmeret, hvor gift, antal børn m.m.

Se: AO-kirkebøger, Svendborg Amt, Vindinge herred, Søllinge-Hellerup 1814-1849

mvh Henrik

Flemming Willum Petersen

Hej Henrik

Tak for info. De er føjet til listen.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Leif Sommerdal

Jeg har nu lagt mit materiale fra Folkemængden i Magleby Sogn 1800-1836 ved Borreby Gods op på nettet.
Jeg har spurgt Arne hvordan han havde organiseret hammerum-herred.dk, da jeg gerne ville lave noget tilsvarende.

Det kom jeg desværre ikke videre af.

Jeg har derfor lagt det op, så det er muligt at bladre i materialet, samt zoome ind og ud efter behov.
Jeg har lagt det op som en javascript baseret side, men jeg er ikke helt imponeret over resultatet.

Planen er, at folk, når de tyder noget, kan sende det til mig, så vil jeg forsøge at offentliggøre det transskriberede sammen med det originale.

Se mere her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,31401.0.html
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Carsten Hansen Eeg

Den digitale byport hvor Stiftsrelationerne 1735 bla den fra fredericia er meget oplysende


http://dendigitalebyport.byhistorie.dk/1735/?indberetning=25


vh Carsten

Flemming Willum Petersen

Hej Carsten

Tak for linket. En meget brugbar mandtalsliste, men jeg er desværre ikke sikker på at den er helt detaljeret nok. Det ville være godt hvis koner og børn var nævnt.

Men der er mange andre interessante oplysninger i den!
Jeg gemmer den i hvert fald i min personlige linksamling :)
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

John Nielsen

Hej Flemming

Jeg ved ikke om disse kan karakteriseres som uautoriserede, men er vel ekstraordinære ?
Århus Købstad 1885-1952, årligt fra 1892, det er protokoller hos Erhvervsarkivet i Århus.
De indeholder navn, fødselsdato, fødested og en del yderlige oplysninger.

Over for Kim påstod jeg at det var de eneste kommunale folketællinger i landet,
men jeg har lige snakket med arkivelederen for Silkeborg arkiv og de har noget tilsvarende. Jeg undersøger og vender tilbage når jeg ved mere.

Der angives folketællinger for flere Købstæder:
Kalundborg   1874-1922
Ringsted   1888-1933
Nibe   1818, 1875-1899
Nørre Sundby   1896-1954
Viborg   1901-1938

Disse har jeg ikke yderlige oplysninger på.

Hilsen John Nielsen

PS
I forbindelse med søgningen på dette fandt jeg denne: https://www.familysearch.org/learn/wiki/en/Denmark:_Census

Flemming Willum Petersen

Hej John

Meget interessant, og interessant link.

Så er spørgsmålet bare hvor disse forskellige tællinger findes, så man kan bruge dem... Det må Landsarkiverne kunne svare på.

Silkeborg findes ikke på listen fra Familiysearh, så vend endelig tilbage med oplysninger om det.

Mvh. Flemming Willum Petersen
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

John Nielsen

Hej Flemming

Jeg kan tilføje at Århus folketællingerne nu om dage skal bestilles via Daisy,
det betyder også at man der kan se detaljer om tilgængelige år, gader osv.
Tidligere foregik bestillingen via 2-3 ringbind og en lille seddel.
Folketællingerne findes i nogle ret store og tunge protokoller som man selv skal hente.

Daisy søgetekst: "Århus kommune, folkeregisteret" eller "Kommunale folketællinger"

Hilsen John Nielsen

Egon Hansen

Tidspunkterne for disse kommunale tællinger ligner til forveksling de politi mandtal som alle købstæder, førte på dette tidspunkt.
Jeg har fået oplyst at de findes i stadsarkiverne. Arkivaren i Slagelse oplyseer at de har disse årlige mandtaller, Arkivet har fået enkelte årstal overført på microkort, Gennemgående er mandtalerne i dårlig bevaringstilstand, men hvis det kan lade sig gøre inden for kulturbevillingerne vil man søge flere overført til microkort eller på anden måde gjort tilgængelige.
Jeg regner med at de svarer til sognefogedernes tyendeprotokoller i landsognene, som heller ikke  er særligt velbevarede
Mvh Egon 

Leif Sommerdal

Hej John

Fantastisk link til FamilySearch.
Jeg fandt en transkriberet udgave af den uofficielle 1825, Hjørring folketælling på Vendsyssel Historiske Museum: http://www.vhm.dk/page.asp?sideid=223&zcs=2 - hæftet kan i øvrigt lånes via bibliotek.dk, hvilket jeg har gjort.

Jeg vil gerne give en vurdering af hæftet, når jeg se det
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


John Nielsen

Hej Egon

Det er muligt at du har ret om mandtallerne i de andre byer, dem ved jeg ikke noget om.
Det gælder dog ikke i Århus, for der findes godt 4500 protokoller som er i fin stand og indholdet svarer til de nyere folketællinger eller bedre.

Hej Leif

Jeg faldt over linket da jeg søgte efter oplysninger om Silkeborgs kommunale folketællinger.
Kalundborg har jeg set nævnt andet sted, men uden yderligere detaljer.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Flemming

Så har jeg fået lidt mere om Silkeborg.
Kommunal folketælling kaldet mandtal årligt 1915-1939 med enkelte huller, dækkende købstaden.
De er som de statslige folketællinger ført gadevis og opregner hele husstanden.
Arkivet er så småt igang med indtastning, opstart for alvor september.

Hilsen John Nielsen

Flemming Willum Petersen

Hej allesammen

Først og fremmest, dejligt at der er lidt liv i tråden igen!
_

Så, for at få på det rene hvad vi har konkluderet indtil videre:
Der findes 1892 - 1952 årlige tællinger fra Aarhus som kan bestilles via Daisy -
det betyder vel at de findes på LAV? Dertil mandtal 1915 - 1939 som findes på
Silkeborg Lokalarkiv? Er det korrekt forstået?

Egon oplyser om mandtal for Slagelse, som skulle findes på Slagelse Stadsarkiv.
Hvilke årgange findes de for?

Leif:

Jeg har et hæfte af Hjørring FT1825 på min bogreol, og den svarer stort set til FT1801 / FT1834 med benævnelse af husstandsoverhoved, hustru, børn, håndtering, alder og matrikelnummer, blot en smule anderledes rent opstillingsmæssigt.

God eftermiddag
Mvh. Flemming Willum Petersen



Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

John Nielsen

Hej Flemming

Hvis du kikker et par indlæg tilbage så kan du se at de kommunale folketællinger (mandtal) for Århus befinder sig på Erhvervsarkivet i Århus, som også er et af statens arkiver.
Det betyder sikkert at man kan hjemlåne til den nærmeste godkendte læsesal.

Hilsen John Nielsen

Flemming Willum Petersen

Tak

Det vil jeg notere. Er min betragtning omkring Silkeborgs mandtalslister korrekt?
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Egon Hansen

Jeg må have fat i Gitte næste gang arkivet har åbent, det var i en forbindelse med en diskusion om politimandtaller uden fo rKøbenhavn at hun fortalte mig at de havde alle årgange fra 1792 (ført efter påbud fra kongen!) men at de var i en sådan stand at kun de fire årgange som var på microkort kunne bruges.
De står fremme på arkivets læsesal, men jeg har ikke selv set i dem endnu
Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej

Holbæk Stadsarkiv har også mantal fra en gang i firserne til Folkeregisteret. Oprindeligt kun for købstadssognet Holbæk, men senere breder det sig ud over dele af nabosognene.

De ældste bøger ser ud til at de trænger til en bogbinder.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Leif Sommerdal

Hej Kaare

Det er vel ikke 1980'erne  ???
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


John Nielsen

Hej Flemming

Ja, du har forstået det rigtigt.
Mandtallerne i Silkeborg befinder sig hos Silkeborg arkiv som også er stadsarkiv.
Fysisk er det en del af/bor sammen med Silkeborg bibliotek.

Hilsen John Nielsen

Kaare Grodal

Hej Leif

Da Folkeregisteret blev oprettet ca.1923 må det nødvendigvis være fra 1880erne  :D
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Jeg har nutalt med Gitte på Slagelse stadsarkiv og lokalarkiv.
Hun fortæller at alle købsteder  har ført politimandtaller 2 gange årligt fra 1880 til 1923. Bebvaringstilstanden i de forskellige politikredse kan være forskellig, og dermed tilgængeligheden og brugbarheden.
For at gøre Slagelses Politimandtaller mere brugervenlige har arkivet bekostet skanning på microkort for fem tællinger på microkort, nemlig 1882, 1885, 1895, 1901 og 1905.
Der findes kun eet eksemplar af disse microkort. og det befinder sig på arkivets læsesal og kan benyttes i åbningstiden, tirsdag kl 13- 16 og onsdag kl 10 - 15.
Fet er arkivets hensigt at få fælere bind skannet på microkort, når tid og økonomi tillader dette.
Gitte udtrykte over for mig at det om måske mange år ville være muligt at lægge de samlede politimandtal ud på arkivets hjemmeside.
Mvh Egon Hansen

Gudrun Wallengren

#87
Hej alle

Der findes en række mønstringsruller over borgerskabet i danske og tidligere danske købstæder.
De er beskrevet nærmere i en artikel i Personalhistorisk Tidsskrift 1979, af Henning Jensen:
Borgerskabets Mønstringsruller 1583-1639 - og de kan bestilles på Daisy
1583   1639   Danske Kancelli      Mønstringsruller over borgerskabet

Der er følgende:

Sjælland
1583: Helsingør, Holbæk, Kalundborg, Korsør, Ringsted, Slagelse, Slangerup, Skelskør
1588: København, Køge
1639: Holbæk

Lolland-Falster
1583: Nykøbing F
1624: Nakskov, Nykøbing F, Nysted, Stege, Stubbekøbing

Fyn
1588: Kerteminde, Nyborg, Odense
1624: Assens, Middelfart

Jylland
1583: Ålborg, Kolding, Thisted, Vejle
1588: Ålborg, Århus, Grenå, Hjørring, Hobro, Holstebro, Horsens, Kolding, Lemvig, Randers, Ribe, Ringkøbing, Skagen, Sæby, Thisted, Varde, Vejle, Viborg, Æbeltoft
1624: Ålborg, Hobro, Kolding, Mariager, Nykøbing M, Ribe, Thisted, Vejle, Viborg

Skåne, Halland, Blekinge
1588: Falkenberg, Halmstad, Kongsbakke, Laholm, Varberg
1624: Landskrona, Lund, Malmø,Ystad
1634: Ronneby
1639: Helsingborg, Ronneby, Sølvesborg, Visby

Venlig hilsen
Gudrun

Gudrun Wallengren

Hvad angår København er der vel også et par bøger som skal med.

I januar 1659 blev der i København holdt mandtal over de "dygtige Mandkøn der findes, som kan gøre Tjeneste mod Fjenden", gå på voldene og slås mod den svenske kong Karl X Gustav og hans tropper der belejrede byen.
I december samme år blev der igen holdt mandtal, nu for at finde frem til de indbyggere der kunne have soldater indkvarteret.

Disse mandtalslister er samlet af  E. Marqqard:
Kjøbenhavns Borgere 1659
KRAKS forlag 1920

Og så er der:

Kjøbenhavns Huse og Indvaanere efter Branden 1728
København 1906

Den ligger i øvrigt på nettet  http://www.hist.uib.no/kbh1728/

Venlig hilsen
Gudrun

Flemming Willum Petersen

Hej Gudrun

Tusind tak for at gøre opmærksom på de ovenstående tællinger.

"Indvaanere efter Branden 1728" er vel efterhånden velkendt materiale, men mønstringsrullerne for borgerskabet i danske købstæder tilbage til 1500 og 1600-tallet var helt nye for mig.

Ikke desto mindre, kan jeg konstatere at materialerne kun omfatter en mindre del af befolkningen i de områder de repræsenterer, og på den måde er der jo ikke tale om en egentlig folketælling eller et mandtal.

Hvis der er stemning for det vil jeg medtage dine forslag på listen, men ellers vil jeg måske mene at de omfatter for lille en del af befolkningen i området til, at de bør medtages.

Jeg er dog meget glad for at du har nævnt dem her i tråden, da det ellers var arkivalierne som var forblevet ukendte for en stor del af brugerne på Slægt og Datas hjemmeside.

Mvh. Flemming
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.