Kibsgaard

Startet af Niels Holger Jensen, 02 Jul 2011 - 07:47

Forrige emne - Næste emne

Niels Holger Jensen

Hei

Jeg er etterkommer av Søren Kibsgaard som ble født i 1721 i Ribe Vest Jylland, Danmark. Han forliste rundt 1744 med båten Leobina utenfor kysten av Nord-Norge og berget seg iland på Dønna. Der ble han boende og ble forfar til et stort antall personer her i Norge.

Jeg prøver nå og finne mer ut om det finnes familie av Søren i Danmark.

Derfor tar jeg nå kontakt med deg og håper at du kanskje vet noe om Kibsgaard- slekten tilbake på 1720-tallet eller at du kjenner noen som vet...?

Er det noen som forsker på Kibsgaard-slekten i Danmark,
eller er det kanskje et sted man kan henvende seg for å få hjelp.

Måske der er nogle der kan hjælpe her.

Inger Buchard

Du kender allerede www.arkivalieronline.dk med skannede kirkebøger og folketællinger og folketællingsdatabasen på www.ddd.dda.dk?

Hvis man kigger på, hvor efternavnet Kibsgaard/Kibsgård forekommer, er det længere nordpå end Ribe og Ribe amt
Folketælling 1787 kender følgende:
thisted, Morsø Nørre, Dragstrup, Vester Jylbye, , 4, FT-1787, B2671
Niels Kibsgaard 60  Enke(mand)  bonde og gaardbeboer 
Søren Nielsen 31  Ugift   
Else Nielsdatter 17  Ugift

altså på øen Mors i Limfjorden.

Når den ældste søn her hedder Søren, burde hans farfar også hedde Søren. Så Niels Kibsgaard på 60 år i 1787 kunne fint være en bror til din Søren Kibsgård

Desuden findes der en del afskrifter af skifter/boopgørelser fra 1700-tallet på www. De stammer fra samme nordvestlige hjørne af Danmark.

Men hvor sikker er du på fødestedet Ribe? Eller var det skibet, der var fra Ribe?

Inger

PS Fik du nogen reaktion på din søgning i 2001?
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,672,672#msg-672
Redaktør på DIS-Wiki

Niels Holger Jensen

Kære Inger,
tak for dit svar om Kibsgaard. Det var en forespørgsel fra Norge, som jeg har tilladt mig at videre sende. Jeg tillod mig at medsende din mail adresse, hvor du så måske vil høre fra Ørjan Torgeir Skagen, Nedre Eiker, Buskerud, Norge - han havde fundet mig via GENI på internettet, håber du ikke haver noget imod dette.

Med venlig hilsen og god sommer
Niels Holger Jensen.

Inger Buchard

Det er absolut bedst, hvis Ørjan skriver videre i denne tråd - jeg har ikke meget forstand på søfart, men det er der andre i DIS-Forum der har, og dem får han jo ikke fat i ved at skrive en mail til mig

Han kan oprette sig som bruger ligesom du er blevet, og norsk kan vi vel alle forstå

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Niels Holger Jensen

Har sendt dit forslag til personen i Norge og så håber jeg at han følger oplægget. Tak igen
Mvh
Niels Holger Jensen

Stian Søvik

Jeg er en av dem der leter etter Søren Kibsgaard sammen med bl.a Ørjan Torgeir Skagen.
Har funnet mye spennende i Mors, og begynner å tro vår mann kommer derfra. Men finnes det noen kilder fra Ribe som kan si noe om hans eventuelle virke der. Anntar at han bodde der i 1750. og han var skipskaptein. Han skal ha reist til Nordnorge med båten Leobina.

Det finnes en Søren Jensen Kibsgaard født i Karby 1689
Han er oppført med sønnen Niels Sørensen Kibsgaard f. 1727, og han har igjen en sønn ved navn Søren.
Så dette navnet går igjen. Mulighetene for at vår Søren er sønn av Søren Jensen. Har forsøk å lete bl.a i kirkeboken for Karby men har vankelig for å lese det der står.

Noen der ute som kan svare på våre spørsmål


Ørjan Skagen

Hei Inger
Jeg må også få takke for ditt svar om Kibsgaard. Dette kan kanskje vise seg å være en riktig tråd å følge.
Og takk til deg Niels Holger. Jeg blir mer og mer overbevist om at det er en sammenheng mellom Søren Kibsgaard (min forfar) og Jacob Sørensen Sewerin (som drev med handel bla. i Norge). Dette fordi; Søren har en sønn som heter Jacob Severin og en datter som heter Maren Dalager, samme navn som Jacobs tredje kone. Og jeg har hørt en plass at Søren er nevnt i arveoppgjøret eller "testament" etter Jacob.

Nei nå må jeg sette meg ned å samle noen tråder og se nøye på den info jeg har fått. Men jeg kommer tilbake.

Takk igjen

Mvh. Ørjan Skagen


Inger Buchard

Har nogen af jer spurgt på Ribe Byhistoriske Arkiv, om man dér kender skibet Leobina fra o. 1740?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Niels Holger Jensen

Hej igen,
Jacob Severin og Maren Dalager - det bliver rigtig givende til alle sider!

Se: http://arktiskinstitut.dk/?p=dokument - for generel indgang - Arktisk Institut, dokument afd.
eller
http://www.tidsskriftetgronland.dk/archive/1954-9-Artikel06.pdf - for Jacob Severin. Grønlands Patron.

Mvh
Niels Holger Jensen


Niels Holger Jensen

Her er lidt mere om Jacob Severin:  http://runeberg.org/dbl/15/0549.html

Skal holde dig opdateret, skulle jeg finde mere.
Mvh
Niels Holger Jensen

Stian Søvik

Takk for mye godt stoff. Jeg venter svar fra Ribe Byhistoriske Arkiv.

Liseo

Hei!

Jeg er også etterkommer av Søren Kibsgaard og lurer på om det har kommet noe nytt om hans fødested og foreldre?

Jeg synes det er interessant at han hadde en nær forbindelse til Jacob Severin i Dronninglund, Hjørring, da Søren senere kjøpte hans eiendom Stengaarden på Dønna og kalte opp to av sine barn etter Jacob og hans siste kone Maren.

Ikke langt fra Dronninglund ligger også Kibsgaardsvej med gårdsnavn Kibsgaard. Men siden han er født i 1721 kan man ikke finne han i noen folketelling. Har prøvd å se i digitale kirkebøker fra Dronninglund, om Søren Chr. Kibsgaards navn var å finne ved dåp men gamle kirkebøker er vanskelig å tyde.

Alt av ny informasjon er av interesse!