Hvordan kommer jeg videre?-Min oldefars far.

Startet af Mette Egelund Poulsen, 28 Okt 2010 - 15:54

Forrige emne - Næste emne

Mette Egelund Poulsen

Hejsa!

Håber nogen har nogle gode råd, for er strandet lidt med min undersøgelse af min oldefars ukendte far.

Jeg har fundet min oldefars dåb i kirkebøgerne.
Egon Valdemar Germansen
Viborg Amt, Meddelsom, Hjorthede Sogn
19.juli 1915
Opslag 39 nr. 5
Der står at hans mor var ugift og faderen er ikke oplyst.
Men ingen i min familie vidste at han var døbt Germansen, da han i sine konfirmationspapirer hedder Kristensen(hans mor giftede sig kort efter min oldefar blev født, så det er hans stedfars efternavn).

Det var jo meget tys tys og derfor har de i familien ingen oplysninger om hvem faderen kunne være!
Men man må gætte på at det har noget med Germansen at gøre ;)
Hvordan kommer jeg videre herfra? Havde man ikke sådan nogle faderskabssager hvor faderen skal erkende barnet osv.?

Det skal siges at min kære oldefar døde i foråret, men han vidste godt selv at han havde en ukendt far, bare ikke hvem det var. Tror heller ikke at det interesserede ham, for han fik en god opvækst med sin stedfar. men vi andre i familien, synes jo det ville være lidt spændende at grave i ;)

Med venlig hilsen
Mette E. Rasmussen

Anne Mortensen

Denne oplysninger dig ikke navnet på faderen, men ifølge notatet under Anmærkning har moderen opholdt sig 10-Månedernesdagen før fødslen i Skjern Sogn.

Derfor står han også i
Viborg
Skjern 1910-1928
opslag 21
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Jens Thomassen

#2
Hej Mette

Statens Arkiver har lavet en række vejledninger blandt andet denne vedr. faderskab:

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/faderskab_-_en_vejledning

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=1670.msg7722#msg7722 date=1288275156
Denne oplysninger dig ikke navnet på faderen, men ifølge notatet under Anmærkning har moderen opholdt sig 10-Månedernesdagen før fødslen i Skjern Sogn.

Derfor står han også i
Viborg
Skjern 1910-1928
opslag 21

Årh okay forstod ikk helt det der 10-månedersdagens :)
Den må jeg hellere finde også takker!

M
mvh


Mette Egelund Poulsen

Citat fra: Anne Mortensen  link=topic=1670.msg7722#msg7722 date=1288275156
Denne oplysninger dig ikke navnet på faderen, men ifølge notatet under Anmærkning har moderen opholdt sig 10-Månedernesdagen før fødslen i Skjern Sogn.

Derfor står han også i
Viborg
Skjern 1910-1928
opslag 21

Okay har tjekket det op, kan overhovedet ikke læse det der står i bemærkningen, kun noget med en 24-04 og 1916 ?? Ellers står der vist ikke noget nyt...

Skal jeg spørge i hjælp til tydning forum eller er der nogen der kan hjælpe her?

Anne Mortensen

Faderskabssager og alimentation i København - Slægtsforskning i ...
Derfor står der i kirkebogen altid, hvor et uægte barns moder opholdt sig på 10-månedersdagen før fødslen. 1908: Der skal betales til barnet fylder 18 - men ...
www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/.../faderskabkbh.htm - Cached - Lignende
http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/txt/kilder/faderskabkbh.htm
-------------------------------

Fattigvæsen
Her findes blandt andet reglen om moderens opholdssted på 10 månedersdagen. Lov om Straffen for Løsgængeri og Betleri 1860. ...
www.h58.dk/Fattigv/index.htm - Cached - Lignende
http://www.h58.dk/Fattigv/index.htm
---------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770